Česká národní banka (ČNB) registrovala pojišťovací poradce již dříve, pokud ale některý z nich svou činnost ukončil, nebylo nutné se ze seznamu odhlašovat. Počty poradců tak pouze narůstaly, až se číslo vyšplhalo nad 100 tisíc.
Zabezpečte svou rodinu proti nepřízni osudu. Poradíme vám, jak. |
K dubnu se v databázi ČNB objevuje pouze 33,5 tisíce poradců, přesněji vázaných zástupců pojištění. Zápis v registru, tedy oprávnění podnikat, se nově musí pravidelně prodlužovat – za poplatek. Tento systém má zabránit tomu, aby v databázi zůstávali poradci, kteří už se pojišťování nevěnují.
TOP 10
Na českém trhu aktuálně funguje 48 pojišťoven a 1 189 zprostředkovatelských společností. Každý pojišťovací poradce si musel vybrat pouze jednu společnost, pod kterou bude registrovaný. Díky tomuto pravidlu je vždycky jasné, která společnost je za jeho činnost odpovědná.
Pouze deset společností má více než 1 000 vázaných zástupců, 37 společností má mezi 100 a 1 000 poradci a 93 společností mezi 10 a 100.
Pojišťovna nebo samostatný zprostředkovatel | Počet vázaných zástupců |
---|---|
ČP Distribuce a.s. (Česká pojišťovna) | 3 530 |
OVB Allfinanz, a.s. | 2 763 |
Broker Trust, a.s. | 1 854 |
Českomoravská stavební spořitelna, a.s. | 1 579 |
Allianz pojišťovna, a.s. | 1 452 |
Partners Financial Services, a.s. | 1 327 |
Generali Distribuce a.s. (Generali pojišťovna) | 1 305 |
ZFP akademie, a.s. | 1 245 |
Fincentrum a.s. | 1 209 |
INSIA a.s. | 1 026 |
Nižší počet poradců je pro zákazníky výhodou
Zákon o distribuci pojištění zároveň přinesl několik požadavků na odbornou způsobilost. Nově registrovaní poradci, ale i ti s praxí kratší než 3 roky, musejí mít nejméně maturitu a doložit, že absolvovali odborné zkoušky pro jednotlivé druhy pojištění. Zkoušky musí poradci splnit do 1.12.2020.
V zákoně jsou také pevně ukotvená pravidla chování zprostředkovatele vůči zákazníkům. Požadavky se týkají kvalifikovaného, čestného, spravedlivého jednání, které je v nejlepším zájmu zákazníka. Stejně tak komunikace musí probíhat jasným, výstižným a srozumitelným způsobem. Zákazníkům se nesmí uvádět nejasné, nepravdivé, zavádějící nebo klamavé informace.
Nižší počet profesionálnějších poradců je určitě výhodou pro zákazníky. Pouze poradce, který působí na trhu dlouhodobě, je schopný se v zájmu své dobré reputace vypořádat s konfliktem zájmů a vystupovat ve prospěch svého klienta. A také platí, že trh nekultivují pouze zákony, ale zejména chování jeho účastníků. A mezi ně patří i samotní zákazníci a jejich schopnost kritického myšlení. Tak na to mysleme nejen při sjednávání pojištění.