Pojistka domácnosti: raději nešetřit

  • 6
Při uzavírání pojistky domácnosti se mnoho lidí soustředí na to, aby ji získalo za co nejlevnější pojistné. První, co klienty napadne: "Pojistím se jen na malou částku, abych neplatil moc a v nejhorším případě získal alespoň nějaké finance." Takového postupu můžeme dodatečně i litovat. Pojistné sice bude stát méně, avšak problém nastane v okamžiku, kdy bude klient chtít od pojišťovny peníze za poškozený majetek.

Popsaná situace se jmenuje "podpojištění" a funguje pro klienta velmi nelogicky. Pojišťovna totiž v případě, že jste podpojištěni, nevyplatí celou sjednanou částku, ale pojistné plnění poměrně významně sníží.

Názorně: Pojistka zní na 200 tisíc a byt vyhořel. Klient nahlásil škodu ve výši 400 tisíc, a to buď z toho důvodu, že od doby vzniku pojistky se jeho majetek rozrostl, nebo proto, že chce poukázat na své neštěstí a škodu záměrně navýší v domnění, že pak dostane skutečně celých 200 tisíc.

Pojištění v ČR: konec „boomu“. Více ZDE.

"Pojišťovna ale místo dvě stě tisíc vyplatí pouze jedno sto tisíc korun, sníží totiž pojistné plnění v poměru, v jakém byl klient podpojištěn," objasňuje Daniel Černík z pojišťovny Allianz. "Ostatní pojišťovny postupují obdobně. Princip podpojištění upravují pojistné podmínky jednotlivých smluv."

Ačkoliv to tak pojišťovny nenazývají, můžeme si uplatnění principu podpojištění vyložit jako sankci za to, že klient neplatil pojistné odpovídající skutečné hodnotě majetku - tedy vyšší.