Uzavřením smlouvy pojišťováci vyhráno nemají. Provizi musí vracet i po třech letech.

Uzavřením smlouvy pojišťováci vyhráno nemají. Provizi musí vracet i po třech letech. | foto: Profimedia.cz

Pojišťováci za svou práci ručí až tři roky, svou provizi musí vracet

  • 198
Představte si, že dostanete v zaměstnání prémie a za rok je najednou musíte vrátit. Pro většinu lidí nepředstavitelná věc, se běžně stává pojišťovacím agentům. Pokud vypovíte například životní pojištění do tří let, pojišťovák musí svou provizi vrátit.

Vracení provizí za zrušené smlouvy se nevyhne žádnému pojišťovacímu agentovi, který tuto práci dělá delší dobu.

"Každý z nás někdy provizi vrací, včetně mě. Závisí to na tom, jak klientovi pojišťovací agent problematiku vysvětlí a jak mu smlouva vyhovuje. To, že klient pojistnou smlouvu zruší, není nic závažného, pokud se procento dlouhodobě nešplhá přes deset procent ze sjednaných smluv," vysvětluje odborník na pojištění Bohumír Vítovec.

Uzavřete-li životní pojištění, zprostředkovatel za smlouvu získá zhruba 35-80 procent z ročního pojistného. Provize se pojišťovákovi připisuje po zaplacení prvního nebo druhého pojistného. Také platí, že čím kratší doba pojištění, tím nižší provize.

Záleží také na tom, kdy klient chce smlouvu rozvázat a jak má pojišťovna nastavené podmínky . Pokud je to například po jednom roce, vrací agenti pojišťovnám 100 procent, po dvou letech 70 procent a po třech letech 30 procent. Procenta se liší také podle pojišťoven.

Ale pozor, zrušení životní pojistky po dvou letech není výhodné ani pro klienta. Ze zaplaceného pojistného totiž nedostane nic.

Vracení provizí od nového roku změnila pojišťovna Uniqa. "Pro naše nové obchodní zástupce jsme zavedli od nového roku postupnou výplatu jejich provize z uzavřeného pojištění v závislosti na průběžných úhradách pojistného klientem," upřesňuje Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny. To znamená, že provize je vyplácena měsíčně a v případě zrušení smlouvy se nic nevrací.

Pokud by takto postupovaly všechny pojišťovny, musel by pojišťovací agent uzavřít deset až dvacet pojistných smluv měsíčně, aby se uživil.

Změna práce nepomůže

Vracení provizí pojišťováci neuniknou ani po změně zaměstnání. "V podstatě ručíme za svou práci i tři roky," říká Vítovec.

Pojišťovací agent musí mít vždy nějaké peníze v záloze, aby mohl pokrýt případné stornování uzavřených smluv. Pokud na vrácení provize nemá, pojišťovna na něm začne peníze vymáhat.

Aby se agenti nečekaně neocitli ve finanční tísni, vedou jim pojišťovny často tzv. garanční či kauční účty. Část provizí jim pak strhávají a ukládají na tyto účty, které slouží k urovnání případných pohledávek ze stornovaných pojistek.