Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pojišťovny se snaží. V čekárně u lékaře už nemusíte ztrácet čas

aktualizováno 
Zdravotní pojišťovny volí nové taktiky, jak si udržet klienty a přilákat další. Některé vytáhly i silné trumfy. Například hodinová čekání u praktického lékaře jsou pro půldruhého milionu pacientů minulostí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Kvůli recesi začaly zdravotní pojišťovny šetřit. Příspěvky na plavání, masáže nebo dotace na dětskou přilbu jsou už většinou pryč. Vznikly ale nové nápady, které mohou být užitečnější než pouhý příspěvek na cokoliv.

Čekáním u praktických lékařů odzvoní

Nabitá čekárna k prasknutí a hodinová čekání za dveřmi praktického lékaře by mohly přestat strašit například klienty Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP). Nový program péče o pacienty nazvaný Akord jim dává právo objednat se ke svému praktickému lékaři na určitou hodinu a neztrácet čas ve frontě. "Pacient by měl přijít na řadu nejpozději do 15 minut," tvrdí mluvčí VZP Jiří Rod.

"Do programu už je zapojeno přes 1 400 praktických lékařů, což je 21 procent praktiků. Možnost objednání se tím nabízí pro zhruba 1,5 milionu pacientů," poznamenává mluvčí VZP. Seznamy zapojených lékařů zveřejňuje pojišťovna na webových stránkách a své pacienty informují i samotní praktici tím, že vylepí upozornění v čekárně.

Klienti VZP se nemusejí sami starat ani o vyšetření u specialisty nebo se objednávat na operaci. I to jim na požádání zařídí praktičtí lékaři, kteří dokážou i lépe než pacienti vysvětlit, nakolik je případ komplikovaný a naléhavý. Nedělají to ale zadarmo, od pojišťovny inkasují na kapitační platbě za každého klienta VZP o čtyři až pět korun navíc, což jim přináší měsíční zvýšení příjmu zhruba o pět tisíc korun.

"V případě, že pacient není spokojený s péčí lékaře, může se obrátit v pojišťovně na koordinátora, který má lékaře na starost, a požádat ho o pomoc a nápravu," doplňuje Rod.

V Česku nyní funguje devět zdravotních pojišťoven

• Česká průmyslová zdravotní pojišťovna
• Média zdravotní pojišťovna
• Revírní bratrská pokladna ZP
• Vojenská zdravotní pojišťovna
• Všeobecná zdravotní pojišťovna
• Oborová zdravotní pojišťovna
• Zaměstnanecká pojišťovna Škoda
• Zdravotní pojišťovna Metal-Aliance
• Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra

Karta života. Nápad, který může zachránit život

Za dobrý nápad lze považovat Kartu života. Lékaři vedou elektronický záznam o prodělaných chorobách, očkováních, operacích, alergiích a dalších zdravotních problémech. Do zdravotních údajů přitom smí nahlížet jedině praktický lékař a sám pacient.

"Komplexní informace slouží lékaři k přesným diagnózám a lepší péči. Během půl roku si kartu pořídilo 21 tisíc našich klientů a každý týden vzniká v průměru tisíc nových karet. Přestože to je elektronická karta, pořizují si ji i lidé ve věku nad 90 let," poznamenává Hana Kadečková, mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra, která Kartu života v Česku zavedla.

Karta navíc může přispět i k záchraně života při nenadálém kolapsu na ulici nebo třeba při autohavárii. Držitel karty má totiž jistotu, že se záchranáři mohou okamžitě spojit se specialistou pojišťovny a získat důležité zdravotní informace, například zda pacient není kardiak, diabetik či třeba alergik. Lékař-záchranář se díky těmto informacím může lépe rozhodnout, jak pacienta na místě ošetřit.

Komunikace po internetu šetří čas

Na elektronickou komunikaci a vedení osobního účtu po internetu vsadila nejmladší zdravotní pojišťovna Média. Její klienti si například mohou kdykoliv ve svém osobním účtu zkontrolovat vykázanou zdravotní péči a zjistit i částku, kolik za ni pojišťovna lékaři zaplatila. Ani s ohlášením nové adresy, příjmení a dalšími změnami není nutné jít na pobočku, údaje se dají snadno změnit po internetu přímo v osobním účtu.

"Nově začnou na osobním účtu nabíhat klientům i body z programu prevence a od poloviny roku je prostřednictví osobního účtu začneme upozorňovat i na preventivní prohlídky, na které mají nárok," přibližuje chystané novinky Blanka Kramolišová, mluvčí ZP Média.

Za prevenci a péči o zdraví získáte výhody

Zlepšit péči o klienty se snaží i Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP). "Projekt Medipartner je kombinací asistenční služby, objednávkového systému a programu benefitů, který navíc motivuje klienty, aby více dbali o své zdraví," přibližuje Elenka Mazurová, mluvčí ČPZP.

Body za péči o vlastní zdraví, které pojišťovna připisuje na osobní účty klientů, mohou lidé proměnit na poukázky a za ty si nakoupit například vitamíny nebo je proměnit třeba za rehabilitaci.

Body za prevenci přiděluje klientům také například Zdravotní pojišťovna Metal-Aliance. Bonus v hodnotě 600 korun ale dostane letos jen ten, kdo absolvuje preventivní prohlídku a navíc získá pro pojišťovnu i dva nové klienty.

Objednávkový systém, který šetří čas pacientů, hodlá od konce května zavést i Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra. Nyní již odstartovala osvětovou kampaň nazvanou Zdraví jako vášeň, která upozorňuje na to, že prevencí lze předejít mnohým závažným onemocněním (o malém využívání preventivních prohlídek čtěte zde).

Kdy lze změnit pojišťovnu

Pojišťovnu je možné podle zákona změnit pouze jednou za 12 měsíců, a to vždy k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí.
• Kdo se přehlásí do 31. března, stane se pojištěncem nové zdravotní pojišťovny od 1. dubna.
• Kdo se přehlásí do 30. června, stane se pojištěncem nové zdravotní pojišťovny od 1. července.
• Kdo se přehlásí do 30. září, stane se pojištěncem nové zdravotní pojišťovny od 1. října.
• Kdo se přehlásí do 31. prosince, stane se pojištěncem nové zdravotní pojišťovny od 1. ledna.

Za horší péči o pacienty méně peněz pro lékaře

Zaměstnanecká pojišťovna Škoda sází na zcela odlišné projekty. Umí si posvítit na lékaře, kteří nedodržují doporučené postupy a vykazují například málo preventivních prohlídek nebo zbytečně předepisují antibiotika, která na dětské pacienty již nemusejí vůbec zabírat.

Obdobně kontroluje pojišťovna i kvalitu služeb ve smluvní nemocnici v Mladé Boleslavi. "Sledujeme dodržování objednacích dob, úroveň zdravotnických služeb a jejich dostupnost i spokojenost pacientů," přibližuje Petr Kvapil ze Zaměstnanecké pojišťovny Škoda. Jak dodává, lékaři, kteří získají v hodnocení méně bodů, musejí počítat i s nižším příjmem. Tím je pojišťovna motivuje, aby se o pacienty lépe starali.

Který z nápadů pojišťoven vám připadá nejlepší?

celkem hlasů: 9759

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. května 2010. Anketa je uzavřena.

Právo objednat se k lékaři na určitou hodinu. 5853
Vedení karty života s důležitými údaji. 1232
Získat bonus za péči o vlastní zdraví. 974
Upozornění na preventivní prohlídku. 816
Nižší odměňování lékařů za horší péči. 625
Komunikace s pojišťovnou po internetu. 259
Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Co je dobré vědět o pojištění dětí. Dvanáct konkrétních dotazů čtenářů

Děti chvilku neposedí, může se jim kdykoli něco stát, potřebují pojištění, říkají si mnozí rodiče. A tak ho uzavřou. Ale často vůbec nevědí, co od něho čekat a...  celý článek

Ilustrační snímek
Krátkodobé úrazové pojištění pro děti se nemusí vyplatit

Pojišťovny jako horkou novinku prezentovaly novou nabídku na krátkodobé úrazové pojištění dětí, které se může hodit i v průběhu školního roku, kdy děti...  celý článek

Ilustrační snímek
Konec studií: jak na sociální a zdravotní pojištění v pěti situacích

Od kdy platí absolventi středních a vysokých škol odvody na sociální a zdravotní pojištění? A jak je tomu s odvody, když se po škole někdo rozhodne podnikat či...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
MANAŽER VÝVOJE – KOVOVÝROBA

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.