„Pokuta 1 000 korun za dluh 318 korun? Není to lichva?“ napsal do redakce rozhořčený čtenář. Ilustrační snímek

„Pokuta 1 000 korun za dluh 318 korun? Není to lichva?“ napsal do redakce rozhořčený čtenář. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Účet přešvihl o 318 korun, banka mu prý naúčtovala tisícovku. Mýlil se

  • 180
Kdo na běžném účtu nemívá běžně velký obnos, můžete se snadno dostat do minusu, což nebývá zadarmo. Pocítil to i pan Pavel. Zaplatil debetní kartou u obchodníka, platba proběhla bez potíží, ale krátce na to se v jeho mobilu objevila varující esemeska.

Raiffeisenbank ho v srpnu upozornila, že se na účtu dostal do minusu 318 korun, bance tudíž dluží peníze, za což může dostat pokutu 500 korun. Pan Pavel si však esemesky hned nevšiml a dluh vyrovnal až 1. září, tedy po 16 dnech. Když si pak kontroloval svůj bankovní výpis, pořádně se rozčílil. Banka si podle jeho názoru naúčtovala 500korunovou pokutu dvakrát, jednou v srpnu a podruhé v září.

„Byl jsem na pobočce žádat o zrušení nesmyslné tisícikorunové pokuty a vedoucí pobočky mě svým způsobem slušně vyhodila. Super přístup ke klientovi. Vše mohu dokladovat výpisem z účtu. Pokuta 1 000 korun za dluh 318 korun? Není to lichva?“ napsal do redakce rozhořčený čtenář.

Požádali jsme ho proto o zaslání výpisu. Jak se ukázalo, pan Pavel se mýlil. Emoce nejspíš sehrály své, výpis si nepročetl pečlivě. Přehlédl, že údajná srpnová pokuta je jen avizo, kolik korun zaplatí, když neuhradí dluh včas. A protože dluh nevyrovnal do deseti dnů, ale až po 16 dnech, v září mu za to banka strhla z účtu „jen“ 500 korun.

„Klient se dostal do nepovoleného debetu 17. srpna, my jsme ho okamžitě poté na vznik nepovoleného debetu upozornili a vyzvali jej k dorovnání dluhu tak, aby měl dostatek času vyhnout se účtovaným sankcím. Teprve poté, co do 10 dnů svůj dluh neřešil a nedošlo k jeho úhradě, zaslali jsme mu zpoplatněnou upomínku,“ potvrzuje Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank.

Platba debetkou proběhne, přesto může být problém

„Ale jak je možné, že platba u obchodníka proběhla bez potíží?“ kroutí hlavou pan Pavel. Vysvětlení je podle mluvčího banky prosté. Někteří obchodníci nemají on-line terminály, což znamená, že transakce proběhne se zpožděním až třeba několika dnů po nákupu. „Může se tak stát, že v momentě zúčtování již nemusí mít klient na svém účtu dostatek peněz a dostane se tak do nepovoleného minusu,“ upozorňuje Kofroň. A přesně to se stalo i panu Pavlovi.

Stalo se vám někdy, že jste šli na účtu do mínusu?

celkem hlasů: 2397

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 21. listopadu 2014. Anketa je uzavřena.

Zatím ne
Zatím ne 1052
Již ano
Již ano 674
Mám sjednaný kontokorent
Mám sjednaný kontokorent 671

A kolik si účtují ostatní banky, když se dostanete do stejné situace? Zmapovali jsme, jaká sankce vás může čekat, jak vás banka na dluh upozorní a zda dává klientovi šanci vyrovnat dluh i bez pokuty.

Jak banky postupují, když se klient dostane do nepovoleného debetu:

  • Air Bank
    Druhý den obdrží klient bezplatnou SMS, aby situaci dal do pořádku. Pokud nezaplatí do 15 dnů, banka odešle další bezplatné avizo (e-mail, SMS, internetbanking) a dá 11denní termín na vyrovnání. Pokud není dluh vyrovnán, 1. zpoplatněná upomínka (300 Kč) je odeslána v případě, je-li je dluh vyšší než 300 Kč.
  • ČSOB
    Informaci klient zjistí ve svém elektronickém bankovnictví, nebo prostřednictvím aplikace Smartbanking. Má-li službu Infoservis, obdrží SMS. Banka zasílá zpoplatněné avizo (30 Kč + poštovné) a dá 14 denní termín na vyrovnání. Pokud není dluh vyrovnán, obdrží klient zpoplatněnou upomínku (100 Kč + poštovné).
  • Česká spořitelna
    Informaci klient zjistí ze svého výpisu a prostřednictvím SMS odeslané druhý den. Nepovolený debetní zůstatek je úročen (roční REPO sazba ČNB + 7 %). Pokud je dluh neprodleně vyrovnán, banka sankci neúčtuje. Je-li dluh vyšší než 100 Kč, banka může naúčtovat smluvní pokutu za prodlení (500 Kč).
  • Equa
    Druhý den obdrží klient bezplatnou SMS, aby situaci dal do pořádku, 4. den je informován telefonicky. Nepovolený debetní zůstatek je úročen roční sazbou (25 %). Pokud není dluh vyrovnán, zasílá banka zhruba po měsíci zpoplatněnou upomínku (499 Kč).
  • Era
    Druhý den obdrží klient zpoplatněnou SMS (10 Kč), informaci zjistí také ze svého výpisu a z internetového bankovnictví. Po deseti dnech posílá banka zpoplatněné avízo (200 Kč) s termínem k úhradě. Pokud není dluh vyrovnán, obdrží klient zpoplatněnou upomínku (400 Kč). Není-li dluh vyrovnán po dobu delší než 60 dnů, banka odstoupí od smlouvy a účet zruší.
  • Fio
    Do 24 hodin obdrží klient zprávu do svého Internetbankingu a po e-mailu. Nepovolený debetní zůstatek je ode dne vzniku úročen denní úrokovou sazbou (0,12 %).
  • GE Money Bank
    Nepovolený debet banka neumožňuje (při zřízení běžného účtu nabízí zřízení kontokorentu, jeho přečerpání pokutuje poplatkem 300 Kč). Pokud se klient přesto dostane do minusu, obdrží SMS a dluh je úročen roční sazbou (29 %).
  • Komerční banka
    Na nepovolený debet upozorní banka písemnou formou, klient informaci zjistí i ze svého výpisu a prostřednictvím internetového bankovnictví. Nepovolený debetní zůstatek je úročen roční úrokovou sazbou (25 %). Je-li dluh vyšší než 100 Kč, banka odesílá pátý den po přečerpání zpoplatněnou upomínku (100 Kč). Pokud dluh není vyrovnán, 35 dnů po vzniku nepovoleného debetu odešle banka zpoplatněnou výzvu k úhradě (500 Kč) bez ohledu na výši dluhu.
  • LBBW (nově Expobank CZ)
    Banka informuje klienta telefonicky a zdarma, má-li klient sjednané zasílání zpráv při platbách platební kartou nebo při změnách na účtu, je informován okamžitě prostřednictvím SMS. Nepovolený debetní zůstatek je ode dne vzniku úročen roční úrokovou sazbou (8 %).
  • mBank
    Klient informaci zjistí ze svého výpisu, má-li zřízenou informační službu o stavu na účtu, obdrží automaticky SMS. Banka zašle druhý den SMS, je-li dluh vyšší než 10 Kč. Banka zašle druhý den e-mail, je-li dlužná částka 1 Kč a výše. Na bezplatné vyrovnání dluhu má klient 14 dnů. Pokud dluh nevyrovná, obdrží zpoplatněnou upomínku (150 Kč). Dlužná částka je úročena dle zákonného úroku z prodlení (roční REPO sazba ČNB + 8 %).
  • Raiffeisenbank
    Banka klienty před možností vzniku nepovoleného debetu varuje již předem, při poklesu zůstatku pod určitou částku klienty na tuto skutečnost upozorňuje zasláním bezplatné SMS. Klienti tak mají čas předejít vzniku nepovoleného debetu. Když přesto k jeho vzniku dojde, nejpozději druhý den obdrží klient bezplatnou SMS, aby situaci dal do pořádku. Informaci o nepovoleném debetu zjistí rovněž ve svém internetovém bankovnictví. Na bezplatné vyrovnání dluhu má klient 10 dnů. Pokud dluh nevyrovná, banka si účtuje sankční poplatek 500 Kč.
  • Sberbank
    Třetí den obdrží klient bezplatnou SMS. Má-li zřízenou informační službu o změně na účtu (SMS/ e-mail), obdrží informaci okamžitě (SMS stojí 2,50 Kč, e-mail je zdarma). Nepovolený debetní zůstatek je od prvního dne vzniku úročen roční úrokovou sazbou (25 %). Pokud klient neuhradí dluh, jsou mu zasílány zpoplatněné upomínky (první 200 Kč, druhá 300 Kč, třetí 500 Kč).
  • UniCredit Bank
    Pokud má klient zřízenou informační službu o zůstatku na účtu, obdrží okamžitě SMS. Informaci klient zjistí rovněž z výpisu a z internetového bankovnictví. Není-li dluh vyrovnán, upozornění formou bezplatné SMS odesílá banka 45. den ode dne vzniku dluhu. Zpoplatněné písemné upozornění odesílá banka po dvou měsících ode dne vzniku dluhu (poplatek 30 Kč). Nepovolený debetní zůstatek je úročen roční úrokovou sazbou (20 %).
  • Zuno
    Informaci klient zjistí z internetového a mobilního bankovnictví. Okamžitě se to dozví prostřednictvím SMS, nebo při pokusu o další transakci. Pokud dluh neuhradí (přesný termín banka nemá stanovený), obdrží klient zpoplatněnou upomínku (350 Kč).