Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Položky na výpisu z účtu můžete reklamovat ve lhůtě až 10 let

aktualizováno 
V bance lze reklamovat prakticky cokoliv. Můžete začít u položky na výpisu z účtu a skončit u nepříjemného chování bankovního úředníka. Běží vám však důležité lhůty. Ta nejdelší je desetiletá.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - reklamace, výpis, chyba | foto: Profimedia.cz

Jestliže jste objevili na výpisu z bankovního účtu kupříkladu položku, která by na něm být neměla, je to třeba řešit co nejdřív. Správný postup najdete v obchodních podmínkách, případně pak v reklamačním řádu banky. Budete však pravděpodobně muset podat reklamaci. A to nejlépe osobně.

Způsobů, jak to učinit, je více. Většina tuzemských bank přijímá od klienta reklamace podané osobně na některé z poboček, telefonicky (obvykle na lince telefonického bankovnictví), písemně na svou adresu, případně e-mailem. Zatím pouze Volksbank nabízí jako další z cest elektronický formulář přímo na webových stránkách.

Zpravidla je možné podat reklamaci ve lhůtě 14 dnů až tři měsíce od vzniku závady. Vždy bez zbytečného odkladu. V některých případech, například u vad v plnění, je však možné úspěšně reklamovat transakci až ve lhůtě deset let. To je v případě, že jde o právo na náhradu škody. Promlčecí doba je podle obchodního zákoníku čtyřletá, u práva na náhradu škody ale činí právě oněch deset let.

Promlčení podle obchodního zákoníku

Lhůty pro promlčení práva na náhradu škody řeší zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů v § 397 a 398

§ 397
Nestanoví-li zákon pro jednotlivá práva jinak, činí promlčecí doba čtyři roky.

§ 398
U práva na náhradu škody běží promlčecí doba ode dne, kdy se poškozený dozvěděl nebo mohl dozvědět o škodě a o tom, kdo je povinen k její náhradě; končí však nejpozději uplynutím 10 let ode dne, kdy došlo k porušení povinnosti.

Nejste-li spokojeni s řešením reklamace, stěžujte si

Na řešení podané reklamace má banka 30 dnů (podle zákona o ochraně spotřebitele) s možností dalšího prodloužení. U karetních transakcí to může být 90, ale dokonce i 180 dnů. O průběhu reklamačního řízení i předpokládané době dalšího vyšetřování banky klienta informují. Vybírají si přitom cestu, kterou byla reklamace do banky doručena. Způsob informování si obvykle obě zúčastněné strany dohodnou už v okamžiku podání. Stejně se klient dozví i výsledek.

Jestliže však klient s výsledkem není spokojen, nezbývá než podat opakovanou reklamaci, stížnost či odvolání. Nejčastěji směřují nadřízenému útvaru banky, reklamačnímu oddělení, útvaru kvality či ombudsmanovi, kterého banka pro smírné řešení případných sporů s klienty zřídila.

Neodpovídá-li ani toto, zpravidla již konečné, řešení banky vašim představám, je třeba se obrátit buď na kancelář finančního arbitra České republiky (jde-li o případy týkající se platebního styku a elektronických platebních prostředků), Českou národní banku nebo na Českou bankovní asociaci.

Banka Způsob podání Postup při nesouhlasu
s vyřízením reklamace
Poplatek
Citibank telefonicky, osobně, písemně písemné podání řediteli
retailového bankovnictví
-
Česká spořitelna telefonicky, e-mail, osobně reklamace týmu ombudsmana banky -
ČSOB osobně stížnost 300 korun/500 korun + výlohy bank
HSBC telefonicky, písemně námitka nadřízené osobě
reklamačního oddělení
-
Komerční banka telefonicky, osobně reklamace útvaru Vztahy se zákazníky,
případně ombudsmanovi banky
u zahraničního platebního
styku 400 korun
LBBW osobně,písemně, e-mail, fax stížnost -
mBank telefonicky, e-mail odvolání -
Banco Popolare osobně opakovaná reklamace či stížnost -
Poštovní spořitelna telefonicky, osobně, písemně reklamace ombudsmanovi banky podání zdarma, neoprávněná reklamace
200 korun, opakovaná 500 korun
Raiffeisenbank telefonicky, osobně, písemně, e-mail stížnost Útvaru kvality služeb -
UniCredit Bank telefonicky, osobně, písemně, e-mail stížnost útvaru Řízení kvality služeb -
Volksbank telefonicky, osobně, písemně,
e-mail, webový formulář
opakovaná reklamace -
Zdroj: banky 

Reklamace zpoplatňuje jen ČSOB, Poštovní spořitelna a Komerční banka

Podání reklamace a její řešení je u většiny bank službou poskytovanou bezplatně. To platí i v případě, že jsou rozporovány například položky vzniklé v zahraničí. Ovšem i tady platí výjimky.

Neoprávněnou či tzv. neodůvodněnou reklamaci zpoplatní hned tři banky. V ČSOB za neodůvodněnou reklamaci transakce platební kartou zaplatíte 300 korun, u transakce zahraničního platebního styku si řekne o 500 korun plus výdaje zprostředkujících bank. Podobně je to i v Komerční bance, kde za neoprávněnou reklamaci v zahraničním platebním styku zaplatíte 400 korun.

Poštovní spořitelna ocenila všechny neoprávněné reklamace částkou 200 korun. Za opakovanou neoprávněnou reklamaci si podle aktuálního sazebníku naúčtuje pětistovku.




Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Nový trend: Češi mění zaběhané postoje, kam ukládat peníze

Ilustrační snímek

Ukládat peníze na spořicí účet už české střadatele přestává pomalu ale jistě bavit. Úrokové sazby jsou příliš nízké a...

K bankomatům přibývají i vkladomaty, je jich už 760. Dají se ošidit?

Inteligentní bankomaty umí peníze nejen vydávat, ale i přijímat a vkládat na...

Nosit větší hotovost u sebe, nebo nechat balík peněz ve firmě či doma v šuplíku může být docela riziko. Pokud nemáte...

Nejlepší finanční produkty roku: nejvíc boduje Equa bank a Air Bank

Ilustrační snímek

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku zvítězila mezi bankami v kategorii běžných účtů Equa bank. Nejlepší spořicí...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nečekané: velký obchodní řetězec na Vánoce zavře prodejny
Nečekané: velký obchodní řetězec na Vánoce zavře prodejny

Jeden z největších obchodních řetězců v Česku ve čtvrtek přišel s nečekaným prohlášením, že na Štědrý den nechá všech 3... celý článek



Najdete na iDNES.cz