Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Položky na výpisu z účtu můžete reklamovat ve lhůtě až 10 let

aktualizováno 
V bance lze reklamovat prakticky cokoliv. Můžete začít u položky na výpisu z účtu a skončit u nepříjemného chování bankovního úředníka. Běží vám však důležité lhůty. Ta nejdelší je desetiletá.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - reklamace, výpis, chyba | foto: Profimedia.cz

Jestliže jste objevili na výpisu z bankovního účtu kupříkladu položku, která by na něm být neměla, je to třeba řešit co nejdřív. Správný postup najdete v obchodních podmínkách, případně pak v reklamačním řádu banky. Budete však pravděpodobně muset podat reklamaci. A to nejlépe osobně.

Způsobů, jak to učinit, je více. Většina tuzemských bank přijímá od klienta reklamace podané osobně na některé z poboček, telefonicky (obvykle na lince telefonického bankovnictví), písemně na svou adresu, případně e-mailem. Zatím pouze Volksbank nabízí jako další z cest elektronický formulář přímo na webových stránkách.

Zpravidla je možné podat reklamaci ve lhůtě 14 dnů až tři měsíce od vzniku závady. Vždy bez zbytečného odkladu. V některých případech, například u vad v plnění, je však možné úspěšně reklamovat transakci až ve lhůtě deset let. To je v případě, že jde o právo na náhradu škody. Promlčecí doba je podle obchodního zákoníku čtyřletá, u práva na náhradu škody ale činí právě oněch deset let.

Promlčení podle obchodního zákoníku

Lhůty pro promlčení práva na náhradu škody řeší zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů v § 397 a 398

§ 397
Nestanoví-li zákon pro jednotlivá práva jinak, činí promlčecí doba čtyři roky.

§ 398
U práva na náhradu škody běží promlčecí doba ode dne, kdy se poškozený dozvěděl nebo mohl dozvědět o škodě a o tom, kdo je povinen k její náhradě; končí však nejpozději uplynutím 10 let ode dne, kdy došlo k porušení povinnosti.

Nejste-li spokojeni s řešením reklamace, stěžujte si

Na řešení podané reklamace má banka 30 dnů (podle zákona o ochraně spotřebitele) s možností dalšího prodloužení. U karetních transakcí to může být 90, ale dokonce i 180 dnů. O průběhu reklamačního řízení i předpokládané době dalšího vyšetřování banky klienta informují. Vybírají si přitom cestu, kterou byla reklamace do banky doručena. Způsob informování si obvykle obě zúčastněné strany dohodnou už v okamžiku podání. Stejně se klient dozví i výsledek.

Jestliže však klient s výsledkem není spokojen, nezbývá než podat opakovanou reklamaci, stížnost či odvolání. Nejčastěji směřují nadřízenému útvaru banky, reklamačnímu oddělení, útvaru kvality či ombudsmanovi, kterého banka pro smírné řešení případných sporů s klienty zřídila.

Neodpovídá-li ani toto, zpravidla již konečné, řešení banky vašim představám, je třeba se obrátit buď na kancelář finančního arbitra České republiky (jde-li o případy týkající se platebního styku a elektronických platebních prostředků), Českou národní banku nebo na Českou bankovní asociaci.

Banka Způsob podání Postup při nesouhlasu
s vyřízením reklamace
Poplatek
Citibank telefonicky, osobně, písemně písemné podání řediteli
retailového bankovnictví
-
Česká spořitelna telefonicky, e-mail, osobně reklamace týmu ombudsmana banky -
ČSOB osobně stížnost 300 korun/500 korun + výlohy bank
HSBC telefonicky, písemně námitka nadřízené osobě
reklamačního oddělení
-
Komerční banka telefonicky, osobně reklamace útvaru Vztahy se zákazníky,
případně ombudsmanovi banky
u zahraničního platebního
styku 400 korun
LBBW osobně,písemně, e-mail, fax stížnost -
mBank telefonicky, e-mail odvolání -
Banco Popolare osobně opakovaná reklamace či stížnost -
Poštovní spořitelna telefonicky, osobně, písemně reklamace ombudsmanovi banky podání zdarma, neoprávněná reklamace
200 korun, opakovaná 500 korun
Raiffeisenbank telefonicky, osobně, písemně, e-mail stížnost Útvaru kvality služeb -
UniCredit Bank telefonicky, osobně, písemně, e-mail stížnost útvaru Řízení kvality služeb -
Volksbank telefonicky, osobně, písemně,
e-mail, webový formulář
opakovaná reklamace -
Zdroj: banky 

Reklamace zpoplatňuje jen ČSOB, Poštovní spořitelna a Komerční banka

Podání reklamace a její řešení je u většiny bank službou poskytovanou bezplatně. To platí i v případě, že jsou rozporovány například položky vzniklé v zahraničí. Ovšem i tady platí výjimky.

Neoprávněnou či tzv. neodůvodněnou reklamaci zpoplatní hned tři banky. V ČSOB za neodůvodněnou reklamaci transakce platební kartou zaplatíte 300 korun, u transakce zahraničního platebního styku si řekne o 500 korun plus výdaje zprostředkujících bank. Podobně je to i v Komerční bance, kde za neoprávněnou reklamaci v zahraničním platebním styku zaplatíte 400 korun.

Poštovní spořitelna ocenila všechny neoprávněné reklamace částkou 200 korun. Za opakovanou neoprávněnou reklamaci si podle aktuálního sazebníku naúčtuje pětistovku.




Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...



Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

Nežeň se, do důchodu času dost. Jak se vyhnout zklamání z nové práce

Ilustrační snímek

Nastupujete do prvního zaměstnání, těšíte se na kolegy, pracovní náplň a vhod přijdou i peníze pravidelně na účtu....

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Banky mají nového konkurenta. Hello bank láká na úročení peněz na účtu

Značka Hello bank! již působí ve Francii, Itálii, Belgii, Rakousku a dalších...

V Česku začala fungovat nová banka. Má obchodní název „Hello bank! by Cetelem“ a svou nabídkou chce konkurovat ostatním...

V bezkontaktních platbách jsou Češi na špici. Platit půjde i hodinkami

Chytré hodinky začínají obsahovat platební funkce.

Pípání u pokladen Čechy baví, bezkontaktnímu placení přišli na chuť mladí i staří. Meziročně vzrostl podíl...

Proč platit za něco, co je absurdní. Boj s poplatky v Česku pokračuje

Ilustrační snímek

Na poplatcích vydělávají banky nemalé peníze, ty největší miliardy korun ročně. Již řadu let ale dávají Češi najevo, že...

Tři absurdně levné akcie

Tři absurdně levné akcie

Kurzy.cz Nadpis jsem si vypůjčil z investičních stránek Fool.com, za ním se skrýval článek o akciích General Motors, Cirrus Logi...

Najdete na iDNES.cz