Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poplatky bank jsou vyšší než na Západě

  0:01aktualizováno  0:01
Drobní klienti českých bank platí po sérii zdražení poplatků za běžné služby podstatně více než klienti bank v západních zemích. Největší české banky, jako Česká spořitelna a ČSOB, inkasují měsíčně od svých klientů dokonce více, než za kolik prodávají srovnatelné služby jejich mateřské banky v Rakousku a Belgii.

Belgického klienta KBC stojí účet s možností ovládání přes telefon či internet po přepočtu kurzem eura zhruba 600 korun ročně a v ceně jsou výpisy, platební styk, trvalé příkazy i výběry z bankomatů. Klient dceřiné ČSOB se stejným komfortem a průměrnou manipulací s účtem zaplatí ročně kolem 1500 korun, tedy téměř třikrát více.

"Bankovní služby nejsou košile nebo mobil, který levně vyrobíte v Asii a přenesete do Česka. Zlepšení služeb vyžaduje velké investice do technologií, poboček i personálu, a to vše poplatky ovlivňuje," reagoval mluvčí ČSOB Milan Tománek.

Klient spořitelny platí ročně za srovnatelné služby asi o 300 korun více než rakouský klient u Erste.

Důvodů, proč se pro české banky staly poplatky zlatým dolem, vidí ekonomové několik. "Český klient je neuvěřitelně konzervativní a banky poznaly, že mohou zdražovat a klient od nich neodchází. Zkusí, kam až to klient snese," soudí Jan Schisser ze společnosti Atlantik finanční trhy.

Zahraniční vlastníci také chtějí v ziscích dostat rychle zpět peníze, které investovali do nákupu bank. Žádná z významných českých bank se navíc nepustila do cenové války přes poplatky a všechny drží stejný trend. "Nikdo nechce mít pověst nejlevnějšího... V Česku je to vnímáno jako nejslabší kvalita. A trh má tendenci následovat nejdražšího při každém cenovém pohybu," dodal Tománek.

Před zdražováním bank nemá klient kam utéct
Západní banky by se mohly od českých začít "učit", jak z drobných klientů dostat na poplatcích co nejvíce peněz. Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka, které mají kolem 80 procent trhu, prodávají drobným klientům běžné služby spojené s využíváním účtu a karet podstatně dráž než například banky v Rakousku či Belgii.

To jsou země, kde sídlí mateřské firmy spořitelny a ČSOB a počtem obyvatel jsou srovnatelné s Českem. Finanční síla českých domácností je přitom nesrovnatelně nižší než v Rakousku či Belgii, kde je jedna z nejvyšších životních úrovní v Evropě.

Klient na Západě, který má účet s možností ovládání přes telefon či internet, vlastní kartu a provede měsíčně několik platebních operací a výběrů kartou, zaplatí při přepočtu kurzem eura ročně o několik set korun méně než v Česku.

"Poslední dva roky ukázaly, že loajalita klientů je vysoká a banky mohou zdražovat. Náklady spojené se zrušením účtu a přechodem k jiné bance přitom nejsou malé a je to časově náročně, takže si to klient často rozmyslí," soudí Jan Schiesser ze společnosti Atlantik finanční trhy.

Bankéř z České spořitelny demonstroval netečnost klientů vůči zdražování reakcí po razantním zvýšení ceny hotovostních výběrů u přepážek. "Před zdražením jsme jich měli asi 750 tisíc měsíčně a po zdražení to vůbec nekleslo," řekl bankéř.

Na českém trhu není podle ekonomů dostatečná konkurence právě v oblasti poplatků. "Banky tyto služby většinou jen zdražují," uvedl Schiesser.

Podle Pavla Capoucha ze společnosti Venture Investors se žádná z významných bank nepokusila zvýšit svůj podíl na trhu a nalákat klienty z jiných bank právě agresivně výhodnou nabídkou poplatků. Běžný klient tak nevidí v dostupné nabídce velké rozdíly.

"Uvidíme, co udělá UniCredito, která koupila Živnobanku. Italové jsou agresivní a zvýšit dramaticky podíl na trhu jinak než zvýhodněním cen, to už v Česku téměř nelze," soudí Capouch.

Banky zdůvodňují rostoucí poplatky potřebou platit rozsáhlé investice do informačních technologií, vybavení poboček i personálu. Ekonomové v jejich přístupu vidí i silný tlak mateřských bank, které si chtějí rostoucími zisky kompenzovat to, co za české banky zaplatily. Největší české banky letos hlásily mimořádně vysoké zisky od tří do šesti miliard korun, což pro majitele představovalo výnosnost kapitálu přes 20 procent.

Autoři:



Nejčtenější

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Banky mají nového konkurenta. Hello bank láká na úročení peněz na účtu

Značka Hello bank! již působí ve Francii, Itálii, Belgii, Rakousku a dalších...

V Česku začala fungovat nová banka. Má obchodní název „Hello bank! by Cetelem“ a svou nabídkou chce konkurovat ostatním...

Chybějící „s“ v protokolu na internetu vás může připravit o peníze

Ilustrační snímek

Internetové bankovnictví je užitečná vymoženost. Nemusíme chodit na pobočky bank a své peníze máme kdykoliv pod...

Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

Ilustrační snímek

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým,...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.