Na trhu najdeme velmi široké spektrum variant zdánlivě podobné profese. Nejčastěji se lidé zastupující různé subjekty označují jako finanční poradci, méně často obchodní zástupci. Z celkového počtu se přitom největší procento řadí právě do kategorie obchodních zástupců, reprezentantů či jednoduše řečeno prodejců. Na přeplněném trhu se ovšem prodejce prosazuje obtížněji, a tak má být nálepka finančního poradce určitou vstupenkou do domácnosti.
Finanční poradce či prodejce lze rozdělit do následujících základních skupin:
- přímí zástupci finančních institucí a skupin (agenti pojišťoven, stavebních spořitelen, penzijních fondů atd.)
- prodejní sítě (zdánlivě nezávislé firmy, které však často nabízejí produkty partnerů vybraných na základě výše provizí, což je pro zákazníka obtížně odlišitelné od seriózních firem vybírajících obchodní partnery podle pro něho důležitějších kritérií)
- makléřské firmy vybírající pro klienta vždy z širší nabídky finančních ústavů pro ten který obor
- nezávislí poradci, kteří radí na základě poplatku za své služby
Při návštěvě poradce či prodejce lze těžko rozpoznat, do jaké skupiny tento poradce či prodejce patří. Nejlepší je se orientovat podle názvu společnosti či jména poradce (prodejce). Na serveru fincentrum.cz se budeme postupně této problematice věnovat a doplňovat seznam prodejních i poradenských subjektů s příslušnou charakteristikou jejich činnosti.