Dosud museli cizinci, kteří chtěli pracovat v Česku, získat od příslušné krajské pobočky úřadu práce povolení k zaměstnání. A teprve pak mohli získat vízum k pobytu nad 90 dnů, které vydávalo ministerstvo vnitra.
„Nová právní úprava zjednodušuje celý proces. Řízení o vydání povolení je v gesci pouze jednoho správního orgánu. Cizinci tak už nemusí zdlouhavě čekat na potřebné dokumenty. Stačí jim jedna plastová kartička,“ říká Kateřina Beránková, tisková mluvčí Úřadu práce ČR.
Změna zjednodušuje život i zaměstnavatelům. Nemusejí předem oznamovat úřadu práce záměr zaměstnávat cizince.
Ano, nadále však platí, že zaměstnavatel musí volné pracovní místo nabídnout nejdříve občanům naší země nebo EU/EHP a Švýcarska. Tedy nahlásit ho do evidence příslušné krajské pobočky úřadu práce. Teprve po uplynutí třicetidenní lhůty na volné místo bude moci přijmout občana třetí země.
Kde se o kartu žádá?
Pokud se cizinec rozhodne pracovat v České republice, požádá o vydání zaměstnanecké karty na zastupitelském úřadě ČR v zahraničí. Výjimku budou tvořit případy, kdy se takový člověk už zdržuje na základě povolení k dlouhodobému pobytu nebo víza k pobytu na 90 dnů na území našeho státu. Tehdy by měly jeho kroky zamířit na ministerstvo vnitra.
Co musí doložit?
Zaměstnavatel a nový pracovník musejí uzavřít pracovněprávní vztah (pracovní smlouvu, dohodu o pracovní činnosti), nebo smlouvu o smlouvě budoucí a předložit tyto doklady společně se žádostí o vydání karty.
Za jak dlouho kartu cizinec získá?
Ministerstvo vnitra rozhoduje o vydání karet ve standardním správním řízení, v jehož rámci se bude moci žadatel v případě nesouhlasu s rozhodnutím odvolat. Pokud správní orgán vydání karty schválí, získá cizinec vízum k pobytu nad 90 dnů, na jehož základě může přijet pracovat.
InformaceVeškeré informace k zaměstnaneckým kartám i formulář žádosti najdete na webových stránkách Ministerstva vnitra a Úřadu práce. |
Aby cizinec zaměstnaneckou kartu nakonec získal, bude muset mimo jiné prokázat, že je odborně způsobilý k výkonu konkrétní profese. Tedy že má odpovídající vzdělání a nejpozději do tří pracovních dnů po příjezdu do ČR poskytnout biometrické údaje, které ministerstvo vnitra do karty zanese. Poté žadatel dostane potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty a od tohoto dne může u nás pracovat.
Na jak dlouho je karta vydávána?
Platnost zaměstnanecké karty závisí na době, na kterou zaměstnavatel uzavře s cizincem smlouvu, nejdéle však na dva roky.