Poruchy učení

Dyslexie -
porucha čtení vnímání psané řeči Dysgrafie - porucha psaní vytváření psané řeči Dyskalkulie - porucha některých matematických schopností Poruchy čtení, psaní a pravopisu bývají často spojeny. Jde o oslabení některých mozkových funkcí, které za příznivých okolností dozrají nebo se časem mohou vyvážit jinými. Porucha se kompenzuje u každého jindy, většinou na I. stupni ZŠ, ale může přetrvat i na střední školu.

Některé příznaky:

Snížená schopnost napodobit tvary písmen, rozlišovat písmena nebo slabiky, členit text na slabiky a hlásky, skládat slabiky do slov, pamatovat si tvary písmen, řadit písmena do slov, rozlišovat hranice slov, směry písmen. Problémy s matematikou, nápadně neobratný rukopis.

Metody odstranění obtíží:

1. Existují dobré metodiky a techniky. Důležitá je názornost - stále mít před sebou vzor písmen a číslic. Nevadí, když děti počítají na prstech. Samy od návyku ustoupí, až ho nebudou potřebovat. Při obtížích v rozlišování y - i pomáhá zapojit hmat. Při čtení i - sáhnout na míček z molitanu, při y na míček tvrdý. Při čtení se používají okénka, ve kterých se objeví jen krátké celky - písmena nebo slabiky, které mají být v centru zájmu. Metoda one-brain vychází z určitých souvislostí vnitřní činnosti mozku a jeho projevy na povrch. Tam, kde je činnost mozku oslabena, hledá cesty k uvolnění. Platí se za ni, vstupní test stojí kolem 400 korun. Vhodnou metodu je dobré volit podle možností dítěte. Neupínat se k jedné jako ke všeřešící.

2. Dítě se musí učit ve vstřícné atmosféře, ve které je schopno rozvoje.

Hodnocení:

Doporučuje se známkovat mírněji a většinou jen to, co se podaří.

Kdy vyhledat odborníka:

Těžkosti v porozumění mezi žákem, učitelem a rodičem. Jednoduché pomůcky nepůsobí.