Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potrhaný balík nepřebírejte a poškozené zboží ihned reklamujte, radí odborník

aktualizováno 
Rozbalíte doma zásilku z internetového obchodu a... problém. Je v ní něco úplně jiného, než jste si objednali. Či jiný případ: je v ní vaše zboží, ale je poškozené a nefunguje. Anebo to v reálu není to, co jste si představovali, a chtěli byste výrobek vrátit. Podle mluvčího Sdružení obrany spotřebitelů Jana Mišurce to nejsou výjimečné případy, proto je dobré vědět, jak postupovat.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Když zjistím, že mi objednané zboží nevyhovuje...
Můžete je vrátit bez udání důvodu do 14 dní od objednávky. Posílejte je zpět čisté, nepoškozené, společně s dokumentací a návodem. Zároveň oznamte obchodníkovi, že odstupujete od kupní smlouvy, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou, abyste měli doklad, že jej dostal, a to opět do 14 dní, nestačí pouhé zaslání dopisu poslední den lhůty. A chtějte vrátit peníze, což by měl prodejce udělat do 30 dní od odstoupení od smlouvy.

A když mi je nevrátí? Takže nemám ani zboží, ani peníze.
Zkuste se s ním domluvit. Jestli nereaguje, napište mu doporučený dopis s dodejkou a uveďte v něm: "Poslední výzva..., pokud nebude věc vyřízena do určitého data, obrátím se na soud." To obvykle stačí. Když ne, můžete kontaktovat Sdružení obrany spotřebitelů.

Jak postupovat, když mi obchodník omylem pošle něco jiného, než jsem si objednala?
Stejně jako při reklamaci. Protože to byla chyba prodejce, můžete po něm požadovat náhradu nákladů spojených s vrácením výrobku – tedy třeba proplacení poštovného či jízdenek na tramvaj. Ale musí to být odpovídající, takže nečekejte, že vám zaplatí taxík.

Jaká je záruka na věci z internetu?
Stejná jako na všechno spotřební zboží – dva roky. Snazší je reklamovat během prvního půl roku, to můžete ve většině případů vyžadovat výměnu výrobku za nový a prodejce vám pravděpodobně vyhoví.

A co mám dělat, když výrobek přestane fungovat později než za půl roku?
Pošlete ho doporučeně prodejci s dopisem, ve kterém jej informujte, že se na výrobku vyskytla vada. Můžete také reklamovat osobně na prodejně, pokud obchodník nějakou má. Reklamaci by měl vyřídit do 30 dní. Nechá věc opravit, a když to nepůjde, vrátí vám peníze.

Při problémech se obraťte na SOS

Máte-li problémy s reklamací, výměnou zboží či vrácením peněz z e-shopu, můžete se obrátit na poradny Sdružení obrany spotřebitelů. Kontakty jsou na www. spotrebitele.info. Můžete zavolat i na linku 900 008 08 08. Pracovníci se budou snažit případ vyřešit mimosoudně, což se většinou podaří.

Stává se, že přijde pomuchlaný a potrhaný balíček, ale zboží uvnitř poškozené být nemusí...
Takovou zásilku odmítněte přijmout. Dopravce ji vrátí obchodníkovi, ten vám zboží pošle znovu a s dopravcem se vyrovná sám. Podle našich zkušeností nebývá problém s poštou, ale spíše s jinými firmami.

Dá se tomu předejít?
Nakupujte v e-shopech, které si účtují balné. Budete mít jistotu, že bude objednávka zabalena pečlivěji, třeba v bublinkovém obalu či s polystyrenovou výztuží.



Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Ostražitost Čechů při nakupování je velká. Víme, které obchody účtují správně

Ilustrační snímek

Možná jste to už zažili. Nakoupíte velký nákup, projdete očima účtenku a zjistíte, že namarkovaná cena u některé...

Zkažená dovolená: na co máte nárok, když se výlet nevyvede

Ilustrační snímek

Pohled je to většinou subjektivní. Klient má pocit, že má totálně zkaženou dovolenou. Při pohledu zvenčí ovšem vypadá...

Založte si účet u dodavatele energií. Ušetříte čas i peníze

Ilustrační snímek

Většina dodavatelů energií provozuje zákaznické portály. Díky nim mají jejich zákazníci nejenom přehled nad spotřebou,...

Česká pošta: nově musíte pro zásilky až do depa

Česká pošta: nově musíte pro zásilky až do depa

Kurzy.cz Klienti České pošty si stěžují, že pošta není schopna doručit balíky na určenou adresu, přestože klient doručení zaplat...

Najdete na iDNES.cz