Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potrhaný balík nepřebírejte a poškozené zboží ihned reklamujte, radí odborník

aktualizováno 
Rozbalíte doma zásilku z internetového obchodu a... problém. Je v ní něco úplně jiného, než jste si objednali. Či jiný případ: je v ní vaše zboží, ale je poškozené a nefunguje. Anebo to v reálu není to, co jste si představovali, a chtěli byste výrobek vrátit. Podle mluvčího Sdružení obrany spotřebitelů Jana Mišurce to nejsou výjimečné případy, proto je dobré vědět, jak postupovat.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Když zjistím, že mi objednané zboží nevyhovuje...
Můžete je vrátit bez udání důvodu do 14 dní od objednávky. Posílejte je zpět čisté, nepoškozené, společně s dokumentací a návodem. Zároveň oznamte obchodníkovi, že odstupujete od kupní smlouvy, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou, abyste měli doklad, že jej dostal, a to opět do 14 dní, nestačí pouhé zaslání dopisu poslední den lhůty. A chtějte vrátit peníze, což by měl prodejce udělat do 30 dní od odstoupení od smlouvy.

A když mi je nevrátí? Takže nemám ani zboží, ani peníze.
Zkuste se s ním domluvit. Jestli nereaguje, napište mu doporučený dopis s dodejkou a uveďte v něm: "Poslední výzva..., pokud nebude věc vyřízena do určitého data, obrátím se na soud." To obvykle stačí. Když ne, můžete kontaktovat Sdružení obrany spotřebitelů.

Jak postupovat, když mi obchodník omylem pošle něco jiného, než jsem si objednala?
Stejně jako při reklamaci. Protože to byla chyba prodejce, můžete po něm požadovat náhradu nákladů spojených s vrácením výrobku – tedy třeba proplacení poštovného či jízdenek na tramvaj. Ale musí to být odpovídající, takže nečekejte, že vám zaplatí taxík.

Jaká je záruka na věci z internetu?
Stejná jako na všechno spotřební zboží – dva roky. Snazší je reklamovat během prvního půl roku, to můžete ve většině případů vyžadovat výměnu výrobku za nový a prodejce vám pravděpodobně vyhoví.

A co mám dělat, když výrobek přestane fungovat později než za půl roku?
Pošlete ho doporučeně prodejci s dopisem, ve kterém jej informujte, že se na výrobku vyskytla vada. Můžete také reklamovat osobně na prodejně, pokud obchodník nějakou má. Reklamaci by měl vyřídit do 30 dní. Nechá věc opravit, a když to nepůjde, vrátí vám peníze.

Při problémech se obraťte na SOS

Máte-li problémy s reklamací, výměnou zboží či vrácením peněz z e-shopu, můžete se obrátit na poradny Sdružení obrany spotřebitelů. Kontakty jsou na www. spotrebitele.info. Můžete zavolat i na linku 900 008 08 08. Pracovníci se budou snažit případ vyřešit mimosoudně, což se většinou podaří.

Stává se, že přijde pomuchlaný a potrhaný balíček, ale zboží uvnitř poškozené být nemusí...
Takovou zásilku odmítněte přijmout. Dopravce ji vrátí obchodníkovi, ten vám zboží pošle znovu a s dopravcem se vyrovná sám. Podle našich zkušeností nebývá problém s poštou, ale spíše s jinými firmami.

Dá se tomu předejít?
Nakupujte v e-shopech, které si účtují balné. Budete mít jistotu, že bude objednávka zabalena pečlivěji, třeba v bublinkovém obalu či s polystyrenovou výztuží.



Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Propustit zaměstnance je v Česku dost obtížné a drahé, říká studie

Ilustrační snímek

V České republice jsou pravidla pro propuštění zaměstnance jedna z nejpřísnějších v Evropě. Je nemožné se rozloučit se...

Další z rubriky

KVÍZ: Modrý mauritius nebo známka na pohled. Co o nich víte?

Ilustrační snímek

Modrý mauritius je bezesporu nejznámější známkou světa, tu ovšem nemůže mít každý. Ale jistě každý z nás aspoň někdy...

Ostražitost Čechů při nakupování je velká. Víme, které obchody účtují správně

Ilustrační snímek

Možná jste to už zažili. Nakoupíte velký nákup, projdete očima účtenku a zjistíte, že namarkovaná cena u některé...

Předčasný, nebo předdůchod? Otestujte se, co víte o penzích

Ilustrační snímek

Ať už se vám blíží důchodový věk, nebo je vaše penze ještě v nedohlednu, o důchod byste se zajímat měli. Vyzkoušejte si...

Tesla a nejlepší investiční tah historie

Tesla a nejlepší investiční tah historie

Kurzy.cz Ze společnosti Tesla už se stala pevná součást finančně-mediální zábavy. Její poslední epizoda se točí kolem úvah a plá...

Najdete na iDNES.cz