Potvrzení o zaplacení povinného ručení u sebe mít nemusíte. Stačí zelená karta

aktualizováno 
Teoreticky je řešení škody z povinného ručení jednoduché. Způsobíte škodu a z vašeho povinného ručení ji pojišťovna zaplatí. Jenže v praxi se obvykle objeví problémy. Některé nejednoznačné situace vysvětluje Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Ford focus, auto | foto: Profimedia.cz

1. Co se děje, když řidič způsobí škodu a jel přitom vozem, který neměl povinné ručení? Z čeho se škoda platí?
Poškozený se může obrátit na Českou kancelář pojistitelů. Ta mu škodu proplatí z garančního fondu ČKP. ČKP pak bude škodu vymáhat od viníka. Pokud ve stanovené lhůtě nepojištěná osoba dluh neuhradí ani neuzavře dohodu o splácení, předává ČKP případ k externímu vymáhání, v další etapě pak soudům.

2. Co se stane, když viník, řidič nepojištěného vozidla, při nehodě zemře?
Kancelář pojistitelů v takovém případě uplatňuje pohledávku proti dědicům.

3. Je nutné, aby měl u sebe řidič kromě zelené karty i doklad o zaplacení povinného ručení pro případ policejní kontroly?
Doklad o zaplacení povinného ručení není "dokladem o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla", požadovat jeho předložení při kontrole nemá oporu v platné právní úpravě. Při provozu auta u sebe musíte mít zelenou kartu, pokud ji nemáte, dopouštíte se přestupku, za který můžete dostat pokutu až tři tisíce korun.

4. Když způsobí škodu řidič, který ujede (a není znám), nahradí ji také Česká kancelář pojistitelů?
Pokud nehodu vyšetřuje policie a byla způsobena škoda na zdraví, může se poškozený obrátit na ČKP. Pokud však je škoda jen na majetku, Česká kancelář pojistitelů ji z garančního fondu hradit nemůže. To může být třeba v případě, když někdo způsobí škodu na zaparkovaném vozidle. Poškozený může využít své havarijní pojistky.

5. Jaké jsou sankce pro toho, kdo má auto a neplatí povinné ručení?
Přestupky projednávají správní orgány (popřípadě policie), které i udělují pokuty:
– Provozování vozidla bez pojištění: 5 000 až 40 000 korun.
– Neodevzdání SPZ do "depozita" (sankce pro vlastníka vozidla): 2 500 až 20 000 korun.
– Nepředložení zelené karty policistovi při silniční kontrole (sankce pro řidiče vozidla): 1 500 až 3 000 korun, v blokovém řízení: 1 500 korun.
– Navíc za každý den, kdy vozidlo nebylo pojištěno, zaplatí majitel či provozovatel vozidla příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Denní sazba příspěvku se pohybuje podle druhu vozidla od 20 do 300 korun. Příspěvek narůstá každým dnem, kdy není vozidlo pojištěno, a navyšuje se o náklady uplatnění a vymáhání.

6. Co dělat s vozidlem v případě smrti vlastníka? Musíme dál platit povinné ručení?
V případě smrti vlastníka vykonává povinnosti vlastníka vozidla podle zákona jeho dědic, v případě více dědiců ten, který k tomu byl ostatními pověřen. Pokud nebyl nikdo pověřen, pak tyto povinnosti vykonává soudem určený správce dědictví.

Dokud není dědictví vyřešeno, je asi nejlepší odložit vozidlo takzvaně do "depozita", na registru vozidel dát do úschovy státní poznávací značky a dočasně auto odhlásit z provozu. Tím se vyhnete povinnosti platit povinné ručení.

7. Je pro poškozeného lepší obrátit se přímo na pojišťovnu viníka, nebo je výhodnější využít služeb specializované agentury? Prý vymůžou od pojišťovny víc, třeba i za ušlý zisk.
Žádná pojišťovna neodmítne uhradit vše, na co má pojištěný nárok. Není tedy důvod využívat služeb někoho, kdo se poškozenému vnutil se svou nabídkou například na místě nehody. Z místa nehody volejte vždy svou pojišťovnu nebo její smluvní asistenční společnost.

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Do úzkých ho dostal kamarád, kdysi prosperující firma asi zkrachuje

Drobným podnikatelům a živnostníkům dělají vrásky na čele mnozí odběratelé,...

Po studiích si Jaroslav založil rodinnou firmu se stavebninami. Dařilo se mu, zákazníci se jen hrnuli, až jednoho dne...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Co nahrává bleskovým zlodějům a systematikům, aby vás navštívili

Ilustrační snímek

Když dům či byt navštíví zloději, není to nic příjemného. Pojišťovny hlásí, že řada lidí jim přitom stále nahrává....

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Další z rubriky

Sedm věcí, na které byste neměli zapomínat při pojištění auta

Ilustrační snímek

Pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, tedy takzvané povinné ručení, je nutnost. Havarijní pojištění je...

Všechny pojistky se v Česku musí uzavírat podle nových pravidel

Ilustrační snímek

Od prosince 2018 platí v Česku nová pravidla pro prodej veškerého pojištění. Ta jsou součástí obsáhlé celoevropské...

Životní pojištění buď máte, nebo nemáte. Kdy se vyplatí?

Ilustrační snímek

Životní pojištění odmítáme nejčastěji se slovy, že nám se nemůže nic stát, nemáme na něj peníze, nebo nevěříme...

ČNB opět zpřísňuje úvěrové podmínky, a to především v oblasti hypoték

ČNB opět zpřísňuje úvěrové podmínky, a to především v oblasti hypoték

Kurzy.cz ČNB přistoupila k dalšímu zpřísnění úvěrových podmínek, primárně těch na hypotečním a potažmo nemovitostním trhu. Zvýši...

Najdete na iDNES.cz