„Majitel mi tvrdil, že mám na telefon záruku a že ho z krabice ani nevyndal,“ napsal v diskuzi na internetu zprvu nadšený zákazník, kterého však radost záhy přešla. Ukázalo se, že i když byl telefon v původním balení, nebylo možné ho nabít – a v nabíječce bohužel problém nebyl. „Obrátil jsem se nakonec na e-shop, odkud telefon byl, reklamaci sice uznali, protože s mobilem nešlo nic dělat, jenže tím to skončilo. Peníze nedostanu, telefon je k ničemu. Co teď?“ táže se.
Popravdě, teď už nejspíš nic. I když totiž prodejce podobnou reklamaci bez námitek uzná, problémy začnou, když vám bude chtít vrátit peníze. Tedy pokud byste nákup zboží obchodníkovi prokazovali klasickým paragonem, který vyjede z pokladny, peníze vám za vadné zboží nejspíš bez potíží vydá. Jenže když se budete ohánět fakturou vydanou na cizí jméno (a přesně tak to internetové obchody dělají), budete mít pravděpodobně smůlu.
Základem nároku na záruku je totiž vztah dvou stran: prodávajícího a nakupujícího, a to byl v případě e-shopu váš předchůdce.
Domluvte se s původním majitelem
Pokud byste se tedy chtěli pojistit, že při nákupu zboží z druhé ruky budete moci uplatnit i záruční list, máte jediné řešení, totiž domluvit se s původním majitelem na písemném postoupení práv.
Ovšem nečekejte, že takovou domluvu uzavřete snadno a automaticky. Jednou jste koupili zboží se slevou, takže není nic překvapujícího na tom, že ne každý bude chtít, abyste se místo něj při reklamaci domáhali vrácení plné částky.
Když už jsme u původních majitelů nabízených předmětů, pokud zareagujete na nabídku inzerátu na internetovém bazaru, nejspíš budete oprávněně předpokládat, že komunikujete s vlastníkem foťáku, pračky nebo sedací soupravy – zákon mu přitom nijak nenařizuje, aby své vlastnictví prokazoval fakturou či účtem.
Pokud si však zboží vyberete v kamenné prodejně, buďte pozornější. Jestliže koupíte laptop v zastavárně, za skryté vady bude odpovídat právě tato právnická osoba. Když ovšem půjde o komisní prodej, za vady stále ponese zodpovědnost původní majitel. Jen pro upřesnění, komisní prodej je takový, ve kterém majitel prodává zboží prostřednictvím bazaru, ale ten funguje pouze jako zprostředkovatel obchodu.
Místo výměny je možná jen sleva
Podstatné je mít na paměti, že kupujete zboží takzvaně „s příběhem“ – a to také musí být označeno jako použité. „Když se zboží prodává s tím, že bylo používané, je samozřejmě i opotřebené. To znamená, že se nemůže odpovědnost prodávajícího vztahovat na stav opotřebení v okamžiku jeho prodeje,“ vysvětluje Jiří Fröhlich z České obchodní inspekce. Takže reklamovat vyšisovanou barvu, šrámy a odřeniny, které předměty za svůj život nasbíraly, prostě nemá cenu.
Vaše spotřebitelská práva se ovšem zužují i v další oblasti. „V případech, kdy by vám náleželo právo na výměnu zboží, můžete u použitého zboží žádat pouze přiměřenou slevu,“ vysvětluje Fröhlich.
A ještě jeden podstatný aspekt. I u zboží z vetešnictví či zastavárny platí záruční doba 24 měsíců. Zákon však umožňuje zkrátit ji až na polovinu. „Prodejce se na tom ale musí se spotřebitelem dohodnout a zkrácenou dobu trvání odpovědnosti za vady vyznačit v dokladu o koupi,“ upozorňuje Jiří Fröhlich a dodává, že kratší než roční záruka není podle zákona možná, i když byste něco takového prodejci odsouhlasili a podepsali.