Řetězová havárie na D1

Řetězová havárie na D1 - Řetezovou nehodu celkem patnácti osobních aut zavinil kolem deváté hodiny dopoledne řidič Nissanu. Podle vyšetřovatele se nevěnoval řízení a najel do svodidel. (23. července 2001) | foto: iDNES.cz

Povinné ručení: podle čeho vybírat pojišťovnu

  • 16
Jak si vybrat nejvhodnější pojišťovnu? Podle jakých kritérií posuzovat nabídky povinného ručení u různých pojišťoven? Jak se liší jednotlivé produkty pojišťoven?

Povinnost uzavřít smlouvu o povinném ručení má každý vlastník tuzemského vozidla. Pak ho jistě napadne otázka, jak si vybrat nejvhodnější pojišťovnu. Co má vzít v úvahu? Mezi nejdůležitější kritéria patří:

  • výše limitů pojistného plnění;
  • výše pojistného včetně bonusů a malusů;
  • asistenční služby;
  • doplňkové služby;
  • finanční stabilita a renomé pojišťovny.

Výše limitů pojistného plnění

 

Pojišťovny nabízejí většinou několik variant pojištění, které se liší výší sjednaných limitů pojistného plnění, což je nejvyšší suma, kterou pojišťovna vyplatí poškozenému. Podle zákona musí být sjednán zvlášť limit pro škody na zdraví (minimálně 18 mil. Kč na každého zraněného nebo usmrceného) a pro škody na majetku (minimálně 5 mil. Kč bez ohledu na počet poškozených osob). V praxi pojišťovny nabízejí pojištění s těmito minimálními limity a dále jednu či více variant pojištění s limity vyššími. Rozdíly v pojistném přitom nejsou mezi jednotlivými variantami příliš vysoké. Řidiči by se měli rozhodovat podle toho, jak často a na jaké vzdálenosti s autem cestují, při vyšší frekvenci jízd a pravděpodobnosti nehody se vyplatí vybrat vyšší limit plnění.

 

Výše pojistného včetně bonusů a malusů

 

Výše pojistného závisí mimo jiné i na výši limitů pojistného plnění. Kromě nich je určující druh vozidla a účel, ke kterému je používáno. Pojišťovny poskytují slevy a přirážky k základním sazbám v závislosti na skutečném škodném průběhu v minulém „rozhodném“ období. Nabídka pojišťoven se liší v tom, jak velkého bonusu, či naopak malusu lze maximálně dosáhnout. Rozdíl může být také v tom, zda jsou v pojistném již zahrnuty asistenční služby, nebo zda se za ně platí samostatně.

 

Asistenční služby

 

Ani na kvalitu, rozsah a územní platnost asistenčních služeb bychom neměli zapomenout. Jde například o výjezd opraváře na místo nehody, odtah a úschovu nepojízdného vozidla, služby tlumočníka, poskytnutí finanční zálohy, právní pomoc, náklady na nouzové ubytování.

 

Doplňkové služby

 

Pojišťovny nabízejí k povinnému ručení další pojištění za sníženou cenu či zdarma. Nejčastěji je to úrazové pojištění spolujezdců, sedadel, připojištění skel, zavazadel, případně garáže či právní ochrany, slevy jsou poskytovány na havarijní pojištění.

 

Finanční stabilita a renomé pojišťovny

 

V neposlední řadě je také důležité vybrat si finančně stabilní pojišťovnu s dobrým renomé, za kterou stojí silní akcionáři a která vždy dostojí svým závazkům.