Od roku 2003 pak již přestanou být tyto ceny regulovány. Zatím se však mohou pojišťovny od limitu daného kanceláří pojistitelů odchylovat jen v rámci daného rámce. O pět procent směrem dolů a maximálně o 30 procent nahoru. Letos se určené úrovně vesměs přidržely. Jak tomu bude za rok nechtějí ještě komentovat. "Česká pojišťovna se zatím nemůže vyjádřit k výši plánovaných sazeb, neboť jejich sestavování bude probíhat až ke konci tohoto roku," uvedl její mluvčí Michal Urban. "Definitivní výpočty ještě nejsou hotové a čekáme na oficiální vyjádření České kanceláře pojistitelů," říká i Marek Vích z Kooperativy. Podle Hradce by měla kancelář zveřejnit minimální sazby v první polovině října.
Regulátor přihlíží při určování sazeb jednak k inflaci a jednak k počtu, frekvenci a výši škod. Řídí se vždy tím faktorem, který stoupá rychleji. Letos to budou náklady na škody, říká Hradec. Údaje o počtu hlášených škod za půl roku totiž příliš příznivé nejsou. Česká pojišťovna, u které je pojištěna téměř polovina vozidel, zaznamenala v prvním pololetí nárůst počtu škod téměř o osmdesát procent. Kooperativa o téměř třicet procent. Odhadované zvýšení sazeb pojistného o šest procent se tak může zdát jako nepostačující.
Podle Vícha z Kooperativy však jsou čísla o škodách zkreslená několika faktory. Do letošního roku spadají i nehody z minulého roku, protože nějaký čas trvá, než je škoda nahlášena pojišťovně. Dále roste počet uzavřených smluv o povinném ručení a proto přibývá i plnění. Ale zejména již příští rok nebude nutné splácet z vybraného pojistného více než dvoumiliardový dluh, který zbyl k úhradě po zrušení monopolu České pojišťovny. Na jeho zaplacení přispěl totiž letos každý řidič průměrně pět set korunami, což tvoří z provedeného zdražení pojistného o jednu třetinu téměř 80 procent.