Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na agresivní obchodní praktiky. Nenechte se prodávajícími zmanipulovat

aktualizováno 
Ve snaze prodat výrobek či vnutit službu sahají prodávající často k násilným prodejním metodám. Zákon na ochranu spotřebitele takové praktiky zakazuje a prodávajícímu mohou kontrolní orgány uložit sankci. Dokážete rozpoznat agresivní obchodní praktiku a upozornit na to prodávajícího, nebo dokonce kontrolní orgán? Kde je hranice mezi povolenou a agresivní obchodní praktikou?

Všímejte si agresivních obchodních praktik a naučte se jim bránit.

V nedávno uvedeném komentáři jsem se zaměřili na nejčastější klamavé obchodní praktiky, které používají prodejci ve snaze vůbec přilákat zákazníky do obchodů a nějakým klamným oznámením uvést zákazníka v omyl.

. Proti ulhaným hypermarketům se můžete bránit

V době probíhajících velkých výprodejů a slev zesiluje prodejní tlak na zákazníky. Jak odlišit to, co si k vám může obchodník dovolit, od toho, co je v jednoznačném rozporu se zákonem?

Klamání zákazníků ovšem není jedinou z protizákonných praktik používaných podnikateli ve snaze zajistit si odbyt. Další oblíbenou metodou jsou techniky vyvolávající u spotřebitelů úzkost nebo strach, že případným nezájmem o výrobek nebo službu přijdou o nějaký výrazný užitek. Zákon na ochranu spotřebitele takové praktiky označuje synonymem "agresivní“.

Praktika je agresivní, když vám výrazným způsobem znemožňuje svobodu volby
Agresivní obchodní praktika je založena na obtěžování, donucování nebo dokonce použití síly za účelem znemožnění nebo alespoň omezení svobodné volby spotřebitele ohledně nákupu nabízeného produktu.

Jedním z nejvážnějších prohřešků prodávajících je vytváření tlaku na zákazníka, že bez uzavřené smlouvy nemůže opustit prodejní prostory. Možná jste se setkali s tím, že jste zareagovali na nějakou nabídku a nechali si v prostorách prodávajícího předvést výrobek.

Některé firmy jsou schopny vám sehrát za účasti několika pracovníků divadlo, že odejít bez zakoupení výrobku je obrovský prohřešek hraničící s vaší hloupostí. Často mají v takových situacích v prodejně nasazené další spoluhráče, kteří zesměšňují kupujícího, jestliže váhá s nákupem. Vše může vyústit v nějaké fyzické bránění v odchodu. Jednoznačně se jedná o protiprávní jednání a je vhodné na to prodávajícího ihned upozornit.

. Spamy, agresivní spamy

Velmi diskutovanou otázkou jsou takzvané nevyžádané obchodní nabídky zasílané mailem. Zákon považuje opakované zasílání obchodních nabídek za agresivní obchodní praktiku. Slušné firmy zpravidla požádají adresáta o svolení se zasláním prodejní nabídky. Ty méně slušné to nedělají a prostě adresáta obtěžují v pravidelných i nepravidelných intervalech. Takové jednání je také považováno za agresivní obchodní praktiku.

Obtěžuje-li vás někdo doma, řekněte mu to bez obalu
Přijít ke dveřím domu a začít něco nabízet je samo o sobě neslušné, avšak ne protiprávní. Pakliže se vám stává, že na vás někdo bez ohlášení zvoní a nabízí, tak je dobré mu hned při první návštěvě sdělit jednoznačný nezájem o tuto formu nabízení výrobku či služby. Odmítnutý prodejce již při jakékoli další návštěvě porušuje zákon a jeho jednání je považováno za agresivní obchodní praktiku.

Pozor na slibované výhry, častou agresivní praktiku
Prodávající ve snaze zatraktivnit svoje výrobky vytváří dojem, že jste vyhráli nebo byste měli vyhrát v blízké budoucnosti. Ve skutečnosti ovšem získání výhry podmiňují vaším jednáním nějakým přímo určeným způsobem. Velmi často dokonce k získání výhry musíte vynaložit nějaké úsilí nebo dokonce si něco koupit apod. Pokud vám někdo zavolá, že jste vyhráli, a podmiňuje získání výhry něčím dalším, pak jde rozhodně o agresivní obchodní praktiku v plné parádě. Takové nepoctivé prodávající na to upozorněte co nejdříve.

. Pozor na emoce!

Zajímavou protizákonnou praktikou je útok na emoce klienta v podobě snahy vyvolat úzkost nebo dokonce pocit slitování nad prodávajícím. Nabízí-li vám někdo výrobek s podtextem, že je jako prodejce v obtížné finanční situaci a vy mu zakoupením výrobku pomůžete komplikovanou situaci překonat, tak se dopouští také jedné ze základních agresivních obchodních praktik.

Za neobjednané zboží nikdy nic neplaťte
Některé firmy se snaží vylákat peníze ze spotřebitelů tím, že zašlou neobjednané zboží a zároveň vyzvou zákazníka k úhradě. V takovém případě je nejlepší radou samozřejmě nic neplatit a ani se nesnažit s firmou komunikovat. Vzhledem k tomu, že chybí uzavřená smlouva objednávající výrobek, jde jednoznačně o protiprávní jednání.

Setkali jste se někdy s některou z výše uvedených praktik? Jsem přesvědčen, že ano, a dokonce si troufnu tvrdit, že se s podobnými praktikami setkáváme v podstatě denně. Prodávající se v současnosti snaží cílit tuto formu nátlaku na méně informované lidi. Nejčastěji jde o důchodce, kteří stojí více či méně mimo dnešní dynamický svět.

Některé firmy neváhají organizovat jednodenní autobusové zájezdy, kde se sice navštíví jedno turistické místo, ale ve zbývajícím čase jsou tito lidé vystaveni hned několika agresivním obchodním praktikám najednou. Velmi často podlehnou tlaku a koupí si věc, kterou by si za svobodné situace nekoupili. Lze doporučit všem, aby se nebáli prodávajícího na porušení zákona upozornit nebo nejlépe uplatnit stížnost u některého z kontrolních orgánů.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Víte, jak přejít k jiné bance? Otestujte svoje znalosti

Asi většina z nás má u některé z bank běžný účet. Třeba jen proto, aby měla kam chodit výplata nebo abychom mohli platit kartou. Vyznáte se v bankovních...  celý článek

Ilustrační snímek
Jak si sestavit penzijní plán, abyste měli v důchodu z čeho žít

Málokdo přemýšlí nad tím, co bude za dvacet nebo třicet let a jestli se mu změní životní úroveň, až přestane pracovat. A pokud ano, tak ví, jak těžké je to...  celý článek

Ilustrační snímek
Kdo vydělá a kdo prodělá na růstu minimální mzdy

Minimální mzda se v Česku od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Nejnižší výdělek tak podle vyjádření Bohuslava Sobotky překročí v příštím roce 40,5...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.