Čtenář Martin si chtěl koupit televizi přes internet. Při prohledávání obchodů našel úžasnou nabídku. Televize o úhlopříčce 66 cm stála místo 10 tisíc jen 1 090 korun. Martin si objednal hned tři a poslal závaznou objednávku.
Internetový obchod Tivis mu písemně potvrdil přijetí provedené objednávky: "Vaše objednávka Vám bude potvrzena naším operátorem telefonicky či emailem (obvykle do 24 hodin), který se s Vámi domluví na termínu a způsobu dodání zboží."
Dalšího potvrzení se už Martin nedočkal. Šéf e-shopu se mu písemně omluvil s tím, že jeho objednávku nemohou potvrdit a vyřídit. V ceně se prý stala chyba.
Ceny na internetu jsou jen návrhem kupní ceny. Pokud odešlete objednávku, musí ji obchodník potvrdit. Nedojde-li k potvrzení objednávky, je kupní smlouva neplatná.
Jiná situace nastane, když vám obchod objednávku závazně potvrdí. V takovém případě vám zboží musí za výhodnou cenu prodat a to i v případě, že došlo k překlepu. Právě tak nedávno několik lidí přišlo k levným telefonům (čtěte Chybné ceny Vodafonu: iPhone 3GS za tisícovku, Nokia N97 za osm tisíc).
Pokud se vám něco podobného stane, můžete dát celou věc k soudu, ale nečekejte zázraky. "Některé případy jsou poměrně sporné a záleží na soudu, který by věc řešil," upozorňuje mluvčí Sdružení na ochranu spotřebitelů Jan Votočka. Například když cena zboží je několikanásobně nižší, je patrné, že nejde o výhodnou nabídku, ale o chybu v ceně. "V takové situaci by pak soud nejspíše zákazníkovi nepřiznal nárok na dodání televizorů pro rozpor s dobrými mravy," dodává Votočka.
na co si dát pozor
• Výhodná cena internetového zboží nemusí být správná. |
Pozor na některé e-shopy
Problémy s uvedenými cenami na internetu jsou podle SOS poměrně časté. SOS však varuje před jinými obchody. E-shopy, jako jsou www.tech-schop.cz a www.elektro-galerie.cz používají podle sdružení podvodné praktiky.
Na těchto stránkách najdete velmi levné zboží, ale platbu požadují předem. Objednané produkty se k vám ovšem nemusejí nikdy dostat. "Pokud nejde o prověřený obchod, měl by si zákazník nechat zaslat zboží na dobírku a před zaplacením důkladně zkontrolovat," doporučuje sdružení.
Zmíněné obchody dokonce zneužily loga SOS a SAOP (Spotřebitelský audit obchodních podmínek). Kdo je oprávněným uživatelem takového loga, najdete na stránkách www.spotrebitele.info.