Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na nový typ podvodníků, kteří vás lstivě přemluví a oberou o vše

aktualizováno 
Boiler-room, neboli lakýrna. Pro někoho neznámý pojem, pro druhého zase synonymum toho, že brokerské společnosti jsou jen bandou lhářů, kteří naslibují velké zisky, ale připraví nás o peníze.
Některé společnosti zaměstnávají profesionály na nevyžádané telefonické hovory.

Některé společnosti zaměstnávají profesionály na nevyžádané telefonické hovory. | foto: Profimedia.cz

V poslední době se u nás opět rozšířily nabídky společností, které prostřednictvím telefonu nabízejí různé druhy akcií, které prý mohou v blízké budoucnosti dosahovat nadprůměrných zisků. Ve skutečnosti ale nejde o typické brokery, obchodníky s cennými papíry, kteří by nabízeli svým klientům dlouhodobé služby spojené s nákupem a spravováním cenných papírů.

V minulosti podobné praktiky využívali i některé domácí brokerské společnosti, které sice nemusely nabízet zrovna neexistující akcie, v konečném důsledku byl ale výsledek stejný. Množství obchodů, o nichž se klient dověděl příliš pozdě, mělo za následek rychlé vynulování účtu a požadavek od brokera o doplnění prostředků, pokud chce investor vydělat.

Některé společnosti, jako například APL nebo BAI, nabízejí lákavé zhodnocení, ale garantované zhodnocení je přinejmenším diskutabilní. Dost často se však najde skupina lidí, kteří společnost vehementně hájí a nedají na ni dopustit.

Silně však pochybuji, že svůj fanklub si najdou i lakýrny typu Sovereign Global Trading a First Equis Ltd., na které už mimochodem upozorňovala ČNB, případně další, jako jsou Dunleavy Investment Ltd., Bridgestone Trading a další. Jde o společnosti, které kontaktují své oběti po telefonu a nabízejí jim jedinečné možnosti ke zbohatnutí. I když se to na první pohled může zdát stejné, jako jsou nabídky v nevyžádaných e-mailech, pointa je poněkud jiná. Lakýrny totiž stavějí svůj "byznys" na určité formě osobního přístupu, který mají, ke smůle lidí neobeznámených se situací, velmi dobře zvládnutý.

Profesionálové na agresivní přemlouvání
Tyto společnosti zaměstnávají, pokud se to tak dá říct, skutečné profesionály v oboru mluvení s klienty prostřednictvím nevyžádaných telefonických hovorů, tzv. cold calling. Tento způsob vyhledávání potenciálních klientů sám o sobě není ničím nedovoleným a využívají ho i seriózní společnosti a poradci. Problém je ve formě, jakou využívají společnosti typu boiler-room.

Jde o skutečně agresivní formu přemlouvání, kdy volající využívají různé taktiky, které mají oběť přesvědčit. Používají předem připravené přesvědčivé texty obsahující jasné odpovědi na jakékoli námitky a prakticky žádná připomínka nezůstane nezodpovězena.

Další oblíbenou fintou je zmiňování jedinečné šance, která se vyskytuje jednou za život, vylepšené o "neveřejné a tajné" informace, které jsou zárukou budoucích tučných zisků. Velmi oblíbenou návnadou jsou průkopnické technologie, které po uvedení na trh udělají díru do světa, a investoři, kteří do nich investovali včas, budou boháči.

Rovněž situace, kdy broker nechce poskytnout jakékoli informace o společnosti, jejíž akcie prodává, nevypovídá o jeho poctivosti. Řeči o tom, že informace nejsou dostupné nebo že společnost je nová, nejsou nijak omluvitelné. V určitých případech pak klient může obdržet například falešnou tiskovou zprávu, v níž se mluví o úspěších společnosti nebo domluvené spolupráci s některou z významných a známých společností v oboru. Za pozornost rovněž stojí fakt, že tyto společnosti většinou působí v zemích bez dostatečných kontrolních mechanismů a nemají povolení k vykonávání činnosti.

Více čtěte na Investujeme.cz

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Tři otázky, které pomohou v rozhodování, kam investovat ušetřené peníze

Ilustrační snímek

Přistály vám na účtu peníze z dědictví, prodeje chaty, nebo se váš šéf při rozdělování prémií opil? Jak rozumně...

Pět rad, jak nenaletět, když se vydáte do velkého světa investic

Ilustrační snímek

Chcete začít investovat, zhodnotit své úspory. Specialista investičních produktů UniCredit Bank Stanislav Hamerník...

Když stát své dluhy smaže inflací, je dobré mít zlato, říká odborník

Vladimír Brůna

Zájem Čechů investovat do zlata roste. A to i přesto, že cena zlata dosahuje ročního maxima. Podle investičního...

Další nabídka

Kurzy.cz

Bitcoin znovu na rekordech, měna s buldočí razancí ignoruje snad úplně všechny e...
Bitcoin znovu na rekordech, měna s buldočí razancí ignoruje snad úplně všechny e...

Kde se zastaví hodnota krypto měny Bitcoin, zní otázka, která se nyní předává mezi investory. Digitální měna totiž běhe... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.