Zaměstnanci musí být řádně seznámeni, jaký je cíl akce.

Zaměstnanci musí být řádně seznámeni, jaký je cíl akce. | foto: Profimedia.cz

Pozor na teambuilding: nesmí nudit ani uštvat

  • 359
Sehraný tým pracovníků, kde jsou ideální vztahy, a spokojení zaměstnanci, kteří nechtějí odcházet ze zaměstnání. To je asi sen všech majitelů firem. Bohužel tento ideální stav panuje jen málokde.

Vytvořit takové prostředí pomáhá teambuilding. Aktivit zaměřených na posílení týmového ducha v Česku v posledních letech přibývá, přesto v řadě případů víkend strávený ve společnosti dalších kolegů skončil katastrofou.

Zaměstnanci totiž často nejsou řádně seznámeni s programem, nudí se, nebo jsou otráveni příliš nabitou odbornou částí, a naopak nesportovci zase nezvládají fyzicky náročnější aktivity.

Stanovte si cíle
Před přípravou společného víkendu si vedení firmy musí společně sednout a říci si, čeho teambuildingem chtějí docílit a jaké problémy jsou uvnitř společnosti. Například jsou-li mezi obchodním a fakturačním oddělením napnuté vztahy, jistě bude prima připravit hry a soutěže, kterých se zúčastní obě skupiny vzájemně promíchané.

Přijali jste najednou více lidí? Skvělé, právě při teambuildingu se mohou seznámit s dalšími spolupracovníky a pomůže jim to zapadnout do jejich nových oddělení. Naopak teambuilding není vhodný, pokud jsou velmi špatné vztahy mezi majiteli a manažery, společnou akcí se tyto averze mohou přenést i na další spolupracovníky.

. Co se dá řešit teambuildingem

  • lidé nechtějí pracovat na projektech napříč firmou
  • pracovníci nekomunikují mezi sebou
  • zaměstnanci nemají dostatek zájmu o práci, vyhýbají se odpovědnosti, a jsou pasivní

Jak na teambuilding
Pokud jste menší firma, pravděpodobně nemáto dost peněz na to, abyste najali externí firmu. Nevadí – efektivní akce se dá zvládnout i interně.

Nejprve musíte zvolit místo, kde teambuilding bude probíhat. Pokud máte více poboček, naplánujte ho někde na půl cesty. Osvědčily se resorty, které nenabízejí jen ubytování, ale i další vyžití jako je farma s koňmi či areály v horách.

Dobré je připravit setkání v přírodě, daleko od ruchu města, kde se lidé dokáží více uvolnit a odpoutat od práce. Při sestavování programu si nejprve projděte skladbu účastníků – převládají spíše mladší, nebo starší ročníky? Mnoho firem upřednostňuje velmi náročné akvitivity typu lezení po skalách. To ale nemusí zvládnout všichni.

Týmovost se přitom dá navázat a posuzovat i při méně náročných trénincích jako je například selská olympiáda, kde týmy soutěží v nenáročných disciplínách jako je házení podkovou nebo skákání do sena. I v těchto případech se zaměstnanci zábavnou formou poznají, je vidět, kdo v týmech kooperuje, a naopak kdo je "travič studní" a nic ho nebaví.

Zaměstnanci také musí přesně vědět, jaký je smysl celé akce - není to zábava za firemní peníze, kde by všichni hodovali a popíjeli, ale má posílit firmu a je zde prostor pro vyřešení problémů, které jednotlivá oddělení trápí.      

Akce musí být vyvážená
Pokud máte vybrané místo a náplň, je potřeba program časově rozvrhnout. Teambuilding se doporučuje na tři nebo čtyři dny, kdy by kromě společných radovánek neměla chybět ani pracovní část, jako je seznámení s cíli firmy, změnou strategie společnosti, ocenění nejlepších pracovníků nebo třeba snídaně s majitelem.

Příhodné je také zařadit přednášku externího trenéra. Týká se to společností, které chtějí například pracovníky seznámit s novými možnostmi prezentace, obchodními dovednostmi nebo softwarem. Program by měl být opravdu našlápnutý a všech bloků by se měli zúčastnit všichni zaměstnanci.

Akci je dobré dokumentovat na videokameru, zážitky si pak pracovníci mohou připomenout třeba na vánočním večírku.