Siri, najdi mi novou práci. Průzkum zjišťoval, jak dnes hledáme uplatnění

aktualizováno 
Co je pro vás při hledání práce nejdůležitější? A jaké technologie využíváte? To jsou otázky, na které se lidí po celém světě ptal průzkum společnosti ManpoverGroup. Odpovědi mají ukázat firmám, jak nejlépe ulovit nové zaměstnance.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Téměř polovina zaměstnavatelů ve světě uvádí, že má problém najít pracovníky s potřebnými dovednostmi. Nedostatek lidí je na hranici dvanáctiletého maxima. Firmy proto investují do celé řady nástrojů, které jim mají pomoct hledat a vybírat uchazeče.

Jenže i přes využití nejnovějších technologií (například automatizovaná inzerce volných pracovních míst, chatboti či využití umělé inteligence pro rozbor životopisů) se jim to nedaří. Proč? Na to hledal odpověď průzkum Global candidate preferences mezi 18 tisíci uchazeči o práci napříč 24 významnými trhy práce na světě, včetně České republiky.

Budoucnost je v telefonech a na sociálních sítích

Z průzkumu vyplynulo, že na trh přichází skupina uchazečů, kteří využívají k hledání práce hlavně moderní technologie. Jde o mladé lidi žijící ve městě, kteří jsou vysoce mobilní, studují a je mezi nimi stejný počet mužů a žen. Část z nich patří ke generaci Z (lidé ve věku 18 až 21 let) a část ke generaci Y (lidé ve věku 22 až 34 let). Většina z nich je ochotna se přestěhovat do jiného města, regionu nebo státu. 

Tito uchazeči, kteří ukazují, kam se bude trh práce posouvat, při hledání práce za posledních šest měsíců využili alespoň tři druhy technologií: například aplikace v chytrých telefonech, inzeráty v sociálních médiích, virtuální veletrh práce, komunikaci prostřednictvím SMS, video pohovor, chat na webových stránkách zaměstnavatele, herní nebo dovednostní test či hlasové vyhledávání s pomocí virtuální asistentky. 

Využití těchto nástrojů se však na jednotlivých trzích výrazně liší, upozorňuje průzkum ManpowerGroup. Uchazeči vnímají, přemýšlejí a postupují rozdílně podle svého profilu, kulturních norem, geografického umístění a podmínek na trhu práce.

Například aplikace pro chytré telefony jsou častěji využívané ve Spojených státech, Austrálii, Indii, Polsku a Malajsii. Inzerci v sociálních médiích uživatelé s větší pravděpodobností otevřou v Argentině, Brazílii, Kolumbii, Indii, Mexiku, Peru, Střední Americe, Malajsii a Paraguayi či Uruguayi.

Textování s firmami je oblíbené v Indii, Malajsii a Polsku. Indičtí uchazeči dvakrát častěji, než je celosvětový průměr, využijí chat na stránkách zaměstnavatele a herní nebo dovednostní testy zaměstnavatele.

Virtuální veletrhy práce jsou oblíbené zejména v Kolumbii, Střední Americe a Malajsii, kde může být náročné cestovat za pohovory. Česká republika a další evropské země si uchovávají tradičnější způsoby hledání práce: většina uchazečů používá internetové pracovní portály, hledá práci přes doporučení známých, nebo osobně navštěvují veletrhy práce. Výsledkem je méně významná role technologií.

Když už, tak sociální sítě

Když už u nás technologie k hledání práce využijeme, tak nejvíce fungují inzeráty na sociálních sítích. Celkem 24 % uchazečů v České republice kliklo na inzerát, který se týkal práce, zatímco pouze 9 % využilo k hledání práce aplikaci v chytrém telefonu a jen 8 % se zúčastnilo virtuálního veletrhu práce, textovalo s firmou, nebo chatovalo na webových stránkách zaměstnavatele. 

A právě inzeráty na sociálních sítích se stávají klíčovým způsobem, jak oslovit uchazeče. Díky technologiím, jako je site-retargeting (tedy předkládání inzerátů na základě historie surfování uživatele) a kontextuální retargeting (předkládání inzerátů na základě online přečtených článků), jsou prediktivní algoritmy účinnější a výkonnější. 

„Uživatelům se cíleně nabízejí inzeráty, které odpovídají jejich dovednostem a zájmům. Tyto technologie také můžou poskytnout firmám data a analýzy, které jim umožní zlepšit strategie náboru,“ píše se v průzkumu.

Pro uchazeče po celém světě je však i nadále velmi důležitá mezilidská interakce a pohovory. Na dotaz, jakou formu náboru upřednostňovali, vybralo 24 % uchazečů osobní pohovory jako nejoblíbenější. Osobní kontakt tedy nadále zůstane důležitou součástí hledání zaměstnání. Při setkání vstupují do hry důležité neverbální informace o zaměstnavateli i uchazeči.

Nejčtenější

Je králem vlašáku, letos počítá s tržbami kolem 30 milionů korun

Miroslav Volařík se letos stal už potřetí Vinařem roku.

Titul Vinař roku získal před nedávnem Miroslav Volařík z Mikulova. Soutěž vyhrál už potřetí. Přestože letos počítá s...

Roste nám obrat, brzdí nás však nedostatek lidí, říká personalistka

Monika Rousová, personální ředitelka společnosti 2N Telekomunikace

Trh práce kolabuje, nejsou na něm téměř žádní volní uchazeči o zaměstnání. Nezaměstnanost v Česku je přitom na novém...

Má smysl pořídit si nyní investiční byt? Odborníci radí nečekat

ilustrační snímek

Ceny nemovitostí jsou vyšroubované na maximum. Přesto realitní makléři doporučují pořízení investičního bytu...

KVÍZ: Jak jste na tom s jazykovou inteligencí? Otestujte se

Ilustrační snímek

Už jste někdy absolvovali inteligenční test, abyste se dozvěděli, jaké máte IQ? Dnešní kvíz vám konkrétní číslo sice...

Studentský nápad ho přivedl k podnikání. Chce změnit kavárenský svět

Praha,22.10.2018, Adrian Drozdek, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Adrian Drozdek je z Brna, má 18 let a hlavu plnou nápadů. Před rokem přišel s myšlenkou vytvořit mobilní aplikaci,...

Další z rubriky

Stravenky jsou samozřejmostí, firmy dnes musí zaměstnance více hýčkat

Ilustrační snímek

V listopadu začínají podniky nakupovat nové balíčky benefitů pro zaměstnance na příští rok. K mání jsou rekreace,...

Advokát radí, na co si dát pozor, když měníte práci

Ilustrační snímek

Možná jste se rozhodli změnit práci. Nebo jste zrovna dostali výpověď. V obou případech je důležité si pohlídat, jak...

Solidární daň je nejen pro bohaté. Kdo ji musí zaplatit za rok 2018?

Ilustrační snímek

Někteří Češi mají královské příjmy. Pokud jsou nad limit, musí do státní kasy odvést solidární daň. Během roku 2018 se...

Rozbřesk: Koruna a plíživá euroizace české ekonomiky

Rozbřesk: Koruna a plíživá euroizace české ekonomiky

Kurzy.cz Česká koruna zažívá těžké chvilky i přesto, že jí ČNB tento rok již pětkrát pomohla zvýšením úrokových sazeb. Vedle těk...

Najdete na iDNES.cz