Z výzkumu Šance na trhu práce, provedeného letos v březnu agenturou Dema s účastí Českého svazu žen, vyplývá, že téměř polovina z 1000 dotazovaných osob reprezentujících svou skladbou českou populaci starší 18 let má nejlepší zkušenosti s hledáním práce pomocí kontaktů a doporučení svých přátel. Na druhém místě jsou potom osobní návštěvy firem.
Inzerátem se nabízí málokdo
Podle výzkumu agentury Dema převážná část obyvatelstva Česka nemá žádnou zkušenost s hledáním práce podáním inzerátu. Těch, kteří někdy podali inzerát, je čtvrtina. Každý třetí zkusil odpovědět na inzerát firmy, která hledala zaměstnance. Přes internet sháněl práci každý šestý. Zkušenosti s tištěnými inzeráty jsou převážně špatné; u internetu jsou dobré vyvážené špatnými. Převažující část obyvatelstva České republiky nemá žádnou zkušenost s písemnou korespondencí s předem vybranými firmami. Těch, kteří takto postupovali, je více než čtvrtina. "Muži přitom zkoušejí všechny možnosti hledání práce o něco častěji než ženy a častěji než ony také hodnotí zkušenosti se všemi zmíněnými aktivitami jako dobré," říká Bohumíra Jozífková ze společnosti Dema.
Malé šance: úřady práce a personálky
Víte, jaká úskalí na vás číhají při hledání zaměstnání? Přečtěte si tento článek.
Před třemi lety Dema ve výběrovém šetření, probíhajícím stejnou metodou s 1000 osob podobné charakteristiky jako v letošním březnovém výzkumu, zjistila, že s úřadem práce nemělo dobré zkušenosti 30 procent dotázaných. Zkušenosti s agenturami zprostředkujícími práci mělo jen 18 procent dotazovaných, z toho negativní 14 procent, kladné jen čtyři procenta.
"Do několika agentur jsem podala svůj životopis a psala odpovědi na konkrétní inzeráty k volným místům. Je s podivem, že ani renomované agentury, ani zaměstnavatelé se neobtěžují slušně odpovědět - nemáme zájem, nevyhovujete prostě nic," stěžuje si Věra Smrčková z Prahy. Kateřina Jungová z personální agentury AAR Agency říká, že zvláště ve větších agenturách, kde se schází spousta nabídek, jde spíše o kapacitní problém než o zlomyslnost. "Neinformovat uchazeče o tom, co se děje s jeho nabídkou, je ale neetické. V době, kdy lze díky elektronické poště alespoň automaticky odeslat sdělení typu - v případě nabídky se ozveme, zatím pro vás není žádná pracovní příležitost to zbytečně vrhá špatné světlo na všechny personální agentury," dodává Jungová.
Na druhou stranu, pokud uchazeči o místo skutečně jde, neměl by podle ní pasivně rozesílat životopisy na všechny strany, ale zatelefonovat do agentury či zaměstnavateli, nebo je navštívit osobně a poptat se, co se s jeho nabídkou děje.
Výsledky konkurzu jsou neznámé
"Zúčastnit se výběrového řízení přímo u zaměstnavatele mnohdy znamená nedozvědět se o výsledku konkurzu vůbec nic. Navíc požadavky na uchazeče bývají neprůhledné," říká Bohumíra Jozífková z Demy. Podle ní se zvláště ženám nad 45 let stává, že jsou odmítány automaticky bez vysvětlení, nebo s odůvodněním, že nemají dostatečné předpoklady. "Načež je přijatý uchazeč vyslán na vzdělávací kurz, který by ona žena mohla absolvovat také," dodává Jozífková.
A co protekce? Má větší šanci na získání místa úspěšný účastník konkurzu, nebo ten s doporučením? Přímluva opravdu pomáhá, ale i ona má své meze. Závisí na tom, jaký pracovník je doporučen a jaké má za sebou úspěchy a zkušenosti. Záleží také na kvalitách člověka, který dotyčného doporučuje. Opravdu málokterý zaměstnavatel riskuje dát někomu práci čistě jen proto, že je známý jeho dobrého kamaráda.
Zkušenosti při hledání práce | |||
dobré | špatné | žádné | |
s inzeráty - nabídkou | |||
ČR | 5 | 20 | 75 |
muži | 7 | 19 | 74 |
ženy | 3 | 20 | 77 |
s inzeráty - poptávkou | |||
ČR | 10 | 23 | 67 |
muži | 13 | 22 | 65 |
ženy | 7 | 24 | 69 |
s nabídkou na internetu | |||
ČR | 9 | 8 | 83 |
muži | 12 | 9 | 79 |
ženy | 6 | 7 | 87 |
korespondencí | |||
ČR | 9 | 20 | 71 |
muži | 11 | 19 | 70 |
ženy | 7 | 20 | 73 |
návštěvami firem | |||
ČR | 34 | 22 | 44 |
muži | 39 | 20 | 41 |
ženy | 29 | 24 | 47 |
přes přátele | |||
ČR | 46 | 9 | 45 |
muži | 49 | 8 | 43 |
ženy | 43 | 9 | 48 |
zdroj dat: Dema |