Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

aktualizováno 
Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované zaměstnance udržet je tak pro firmy stále obtížnější. Co jim může pomoci?

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Mileniálové, tedy lidé, kteří se narodili v letech 1980 až 1995 a jsou první generací vyrůstající ve světě on-line technologií, někdy také označované jako generace Y, mají o svém zaměstnání odlišné představy než generace před nimi. Podle průzkumu, který na vzorku 19 tisíc mileniálů z 25 zemí světa udělala agentura ManpowerGroup, se připravují na to, že jejich kariéra bude ultramaratonským během, a předpokládají, že si cestou budou vybírat delší oddechové časy.

Při výběru toho, kde a jak budou pracovat, tak tito mladí lidé sledují tři priority: peníze, jistotu a volný čas. Chtějí být odměňováni za své úsilí. Chtějí mít v zaměstnání jistotu, kterou ale chápou odlišně než předchozí generace. A přitom mít stále volnost, aby mohli jednou za čas zastavit a dobít baterie.

Nepřehlédněte

Chtějí také pracovat se skvělými lidmi, užívat si dobu strávenou v práci, a to s možností pracovat flexibilně. Vyhledávají proto příležitosti, kde jsou nové výzvy a typy práce.

„Je tedy nevyhnutelné, aby zaměstnavatelé mnohem více naslouchali, co současná a budoucí generace na trhu práce hledá. Firmy musí být mnohem více kreativní a nemohou si jednoduše dovolit nebýt pro mileniály přitažlivými,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká a Slovenská republika.

Mileniálové se podle ní chtějí posouvat, ale to nemusí nutně znamenat povýšení. Jsou zvyklí na rychlejší vývoj světa a chtějí rozmanitou kariéru, která rychleji postupuje vpřed. Jsou si vědomi toho, že musí své dovednosti a schopnosti pravidelně zdokonalovat, aby zůstávali zaměstnatelnými po celý pracovní život. Dokonce věnují svůj čas i své peníze tomu, aby to dokázali.

Firmy proto musí o své zaměstnance lépe pečovat. „Podstatné je investovat do jejich rozvoje, plánování jejich kariérního růstu či vzdělávání,“ říká Olga Hyklová, ředitelka společnosti AC Jobs. Jedním z nejčastějších důvodů pro odchod ze zaměstnání je totiž právě pocit stagnace a nemožnosti kariérního růstu, nedostatečná seberealizace či změna pracovní pozice v rámci firmy.

Firmy musí dávat o sobě vědět

Oslovit a získat takové lidi však není vůbec jednoduché. Karta se totiž obrací. Situace se již nemá tak, že by uchazeč měl přesvědčit budoucího zaměstnavatele, že právě on je ten nejlepší. „Musíme připustit, že dnes se naopak ptá kandidát. A my musíme objasnit, proč jsme pro něj nejlepší volba jako zaměstnavatel z pohledu náplně práce, kolegů, získávání nových zkušeností i rovnováhy pracovního a soukromého života,“ potvrzuje Václav Kinzl, šéf HR společnosti Accenture v České republice.

Pouhým inzerátem tak dnes firmy nemají šanci mladé talenty vůbec oslovit. Jak tedy na to? „V první řadě je nutné pracovat dlouhodobě a systematicky, definovat, koho vlastně chceme, kombinovat různé způsoby oslovení uchazečů a nebát se neotřelých nápadů,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz.

Kde chtějí mladí pracovat?

V tradičního průzkumu The Most Desired Company studentské organizace Aiesec hlasují každý rok studenti vysokých škol o nejatraktivnějším zaměstnavateli roku. První místo opět obhájila společnost Google. Ani na dalších místech se nic nezměnilo. Stříbro obhájila automobilka Škoda a bronz poradenská společnost KPMG.

Výsledky

  1. Google Czech Republic
  2. Škoda Auto
  3. KPMG
  4. Deloitte
  5. Ernst & Young
  6. Honeywell
  7. ČEZ
  8. PwC
  9. Microsoft
  10. IBM

A především je podle personalistky Lincové třeba pracovat na budování „dobré značky“ firmy. Na tu totiž slyší nejvíce právě mladí lidé. Je proto důležité, aby HR manažeři, tedy personalisté, byli opravdu právoplatnou součástí vedení firmy a podíleli se na vytváření HR marketingové strategie. Aby mohli ovlivnit, zda bude firma vnímaná jako dobrý zaměstnavatel, který může nabídnout zajímavou a smysluplnou práci s perspektivou pro rozvoj svých zaměstnanců.

Mladí žijí na internetu

Podle typu nabízené pozice je dobré kombinovat různé způsoby náboru. Stálicí sice zůstávají pracovní portály a osobní kontakty, ale u mladých lidí rozhodně nelze opomenout ani sociální sítě. „Pokud tedy firmy cílí vyloženě na mladé uchazeče, měly by s nimi komunikovat jejich prostředky,“ doporučuje Zuzana Lincová.

A dávno to již neplatí jenom pro oblast IT pracovníků nebo manažerů. Využívání sociálních sítí se rozšiřuje do všech segmentů trhu. Suverénně nejvyužívanější je v tomto směru LinkedIn.

Ovšem i další sociální sítě mohou hrát roli. Podle průzkumu společnosti Society for Human Resource management (SHRM) využívá 66 % firem také Facebook, postupný nárůst je patrný také v případě Instagramu. Zatímco v roce 2013 ho společnosti jako možný náborový kanál nevnímaly vůbec, o dva roky později na něj sázelo již 7 % oslovených firem.

„Instagram může být zajímavý zejména pro firmy, které hledají mladé lidi s originálními nápady. Fakt, že víte, co vyfotit, jaký k tomu přidat hashtag a jak získat sledovanost, může být pro firmy z některých oblastí velké plus,“ vysvětluje Martin Novák z BIBS - vysoké školy.

Sociální sítě jsou také ideální možností k náboru pasivních uchazečů o zaměstnání. „Jen asi čtvrtina lidí totiž aktivně hledá nové zaměstnání, zbytek čeká na lepší nabídku,“ říká Olga Hyklová a dodává: „Úspěšné budou ty společnosti, které dokážou pasivního kandidáta najít a přesvědčit ho, aby přešel k nim. To je důvod, proč o talenty ve svých firmách dobře pečovat.“

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Další z rubriky

Potřebujete výkonnější zaměstnance? Dejte je do týmu, radí studie

Ilustrační snímek

Co motivuje zaměstnance k lepším pracovním výkonům? Podle studie výzkumníků ze Stanfordské univerzity je to spolupráce....

Měli odvahu jít za snem. Změnili profesi, která je dobře živila

Lukáš Vašek, majitel pekárny Oh Deer Bakery

Čím chceš být, až budeš velký? Poprvé se zeptá paní učitelka u zápisu, naposledy u absolutoria nebo maturity. Doktorka,...

Hluk, maily, Facebook. Co nás ruší v práci a jak se naučit soustředit

Ilustrační snímek

Nestíháte svoji práci dokončit v obvyklé pracovní době? Stále vás něco odvádí od vašich úkolů? Cítíte se v kanceláři...

Další nabídka

Kurzy.cz

Ropa může růst klidně na 200 USD, jestli se do sebe pustí Saudi s Íránem. Způsob...
Ropa může růst klidně na 200 USD, jestli se do sebe pustí Saudi s Íránem. Způsob...

Napětí na Středním východě stále roste. Riziko otevřeného konfliktu mezi Saúdskou Arábií a Íránem se neustále a poměrně... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.