Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

aktualizováno 
Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované zaměstnance udržet je tak pro firmy stále obtížnější. Co jim může pomoci?

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Mileniálové, tedy lidé, kteří se narodili v letech 1980 až 1995 a jsou první generací vyrůstající ve světě on-line technologií, někdy také označované jako generace Y, mají o svém zaměstnání odlišné představy než generace před nimi. Podle průzkumu, který na vzorku 19 tisíc mileniálů z 25 zemí světa udělala agentura ManpowerGroup, se připravují na to, že jejich kariéra bude ultramaratonským během, a předpokládají, že si cestou budou vybírat delší oddechové časy.

Při výběru toho, kde a jak budou pracovat, tak tito mladí lidé sledují tři priority: peníze, jistotu a volný čas. Chtějí být odměňováni za své úsilí. Chtějí mít v zaměstnání jistotu, kterou ale chápou odlišně než předchozí generace. A přitom mít stále volnost, aby mohli jednou za čas zastavit a dobít baterie.

Nepřehlédněte

Chtějí také pracovat se skvělými lidmi, užívat si dobu strávenou v práci, a to s možností pracovat flexibilně. Vyhledávají proto příležitosti, kde jsou nové výzvy a typy práce.

„Je tedy nevyhnutelné, aby zaměstnavatelé mnohem více naslouchali, co současná a budoucí generace na trhu práce hledá. Firmy musí být mnohem více kreativní a nemohou si jednoduše dovolit nebýt pro mileniály přitažlivými,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká a Slovenská republika.

Mileniálové se podle ní chtějí posouvat, ale to nemusí nutně znamenat povýšení. Jsou zvyklí na rychlejší vývoj světa a chtějí rozmanitou kariéru, která rychleji postupuje vpřed. Jsou si vědomi toho, že musí své dovednosti a schopnosti pravidelně zdokonalovat, aby zůstávali zaměstnatelnými po celý pracovní život. Dokonce věnují svůj čas i své peníze tomu, aby to dokázali.

Firmy proto musí o své zaměstnance lépe pečovat. „Podstatné je investovat do jejich rozvoje, plánování jejich kariérního růstu či vzdělávání,“ říká Olga Hyklová, ředitelka společnosti AC Jobs. Jedním z nejčastějších důvodů pro odchod ze zaměstnání je totiž právě pocit stagnace a nemožnosti kariérního růstu, nedostatečná seberealizace či změna pracovní pozice v rámci firmy.

Firmy musí dávat o sobě vědět

Oslovit a získat takové lidi však není vůbec jednoduché. Karta se totiž obrací. Situace se již nemá tak, že by uchazeč měl přesvědčit budoucího zaměstnavatele, že právě on je ten nejlepší. „Musíme připustit, že dnes se naopak ptá kandidát. A my musíme objasnit, proč jsme pro něj nejlepší volba jako zaměstnavatel z pohledu náplně práce, kolegů, získávání nových zkušeností i rovnováhy pracovního a soukromého života,“ potvrzuje Václav Kinzl, šéf HR společnosti Accenture v České republice.

Pouhým inzerátem tak dnes firmy nemají šanci mladé talenty vůbec oslovit. Jak tedy na to? „V první řadě je nutné pracovat dlouhodobě a systematicky, definovat, koho vlastně chceme, kombinovat různé způsoby oslovení uchazečů a nebát se neotřelých nápadů,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz.

Kde chtějí mladí pracovat?

V tradičního průzkumu The Most Desired Company studentské organizace Aiesec hlasují každý rok studenti vysokých škol o nejatraktivnějším zaměstnavateli roku. První místo opět obhájila společnost Google. Ani na dalších místech se nic nezměnilo. Stříbro obhájila automobilka Škoda a bronz poradenská společnost KPMG.

Výsledky

  1. Google Czech Republic
  2. Škoda Auto
  3. KPMG
  4. Deloitte
  5. Ernst & Young
  6. Honeywell
  7. ČEZ
  8. PwC
  9. Microsoft
  10. IBM

A především je podle personalistky Lincové třeba pracovat na budování „dobré značky“ firmy. Na tu totiž slyší nejvíce právě mladí lidé. Je proto důležité, aby HR manažeři, tedy personalisté, byli opravdu právoplatnou součástí vedení firmy a podíleli se na vytváření HR marketingové strategie. Aby mohli ovlivnit, zda bude firma vnímaná jako dobrý zaměstnavatel, který může nabídnout zajímavou a smysluplnou práci s perspektivou pro rozvoj svých zaměstnanců.

Mladí žijí na internetu

Podle typu nabízené pozice je dobré kombinovat různé způsoby náboru. Stálicí sice zůstávají pracovní portály a osobní kontakty, ale u mladých lidí rozhodně nelze opomenout ani sociální sítě. „Pokud tedy firmy cílí vyloženě na mladé uchazeče, měly by s nimi komunikovat jejich prostředky,“ doporučuje Zuzana Lincová.

A dávno to již neplatí jenom pro oblast IT pracovníků nebo manažerů. Využívání sociálních sítí se rozšiřuje do všech segmentů trhu. Suverénně nejvyužívanější je v tomto směru LinkedIn.

Ovšem i další sociální sítě mohou hrát roli. Podle průzkumu společnosti Society for Human Resource management (SHRM) využívá 66 % firem také Facebook, postupný nárůst je patrný také v případě Instagramu. Zatímco v roce 2013 ho společnosti jako možný náborový kanál nevnímaly vůbec, o dva roky později na něj sázelo již 7 % oslovených firem.

„Instagram může být zajímavý zejména pro firmy, které hledají mladé lidi s originálními nápady. Fakt, že víte, co vyfotit, jaký k tomu přidat hashtag a jak získat sledovanost, může být pro firmy z některých oblastí velké plus,“ vysvětluje Martin Novák z BIBS - vysoké školy.

Sociální sítě jsou také ideální možností k náboru pasivních uchazečů o zaměstnání. „Jen asi čtvrtina lidí totiž aktivně hledá nové zaměstnání, zbytek čeká na lepší nabídku,“ říká Olga Hyklová a dodává: „Úspěšné budou ty společnosti, které dokážou pasivního kandidáta najít a přesvědčit ho, aby přešel k nim. To je důvod, proč o talenty ve svých firmách dobře pečovat.“

Autor:



Nejčtenější

Překonat Baťu je na dlouho, říká muž, jehož výrobky jsou v každé kuchyni

Petr Chmela, zakladatel českého výrobce kuchyňských potřeb Tescoma

Ovar mnozí z nás uvaří v „jeho“ hrnci, nakrájíme ho „jeho“ nožem, chlebíčky dáme na „jeho“ mísy, pít budeme z „jeho“...

Některé profese si výrazně polepšily, berou o deset i patnáct tisíc víc

Ilustrační snímek

Tisíce nových příležitostí a často skokový nárůst mezd ve většině oborů. Někteří si polepšili i o 20 procent. Tak...



Daňové přiznání za rok 2017: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Přiznat daně z příjmu musí každoročně statisíce Čechů. Daňové přiznání, které budete letos, tedy v roce 2018 vyplňovat,...

Smí lyžařské areály zablokovat přeprodaný skipas? U soudu by nejspíš narazily

Na libereckých sjezdovkách varují lyžaře před příliš rychlou jízdou zábrany i...

Přivstanou si, lyžují pár hodin a před polednem skipas prodají nově příchozím. Tito návštěvníci jsou trnem v oku...

Chcete převést dům na děti? Poradíme vám, jak na to a na co si dát pozor

Darovací smlouva má své nesporné výhody, neplatí se daň z nabytí nemovitých...

Manželé Novákovi vlastní dům na malém městě na jižní Moravě. Vzhledem k tomu, že jim oběma letos bude osmdesát, řekli...

Další z rubriky

Některé profese si výrazně polepšily, berou o deset i patnáct tisíc víc

Ilustrační snímek

Tisíce nových příležitostí a často skokový nárůst mezd ve většině oborů. Někteří si polepšili i o 20 procent. Tak...

Trh práce 2018: rvačka o lidi, váhavé přidávání a čekající cizinci

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost bude dál klesat. Lidé dostanou přidáno, ale jen v některých oborech, nabídka benefitů se zefektivní....

Umýt, převléct, nakrmit. Jak se žije chůvám v Česku?

Ilustrační snímek

Přečte dětem pohádku, pohraje si s nimi a ve dvanáct jde domů. Také tiší křik a pláč, nutí děti do jídla a převléká je....

Koruna bude dál posilovat / BIG EXPERT - akcie: týden od 15. 1. 2018

Koruna bude dál posilovat / BIG EXPERT - akcie: týden od 15. 1. 2018

Kurzy.cz Názory expertů na budoucí vývoj vybraných akcií na českém kapitálovém trhu v horizontu jednoho měsíce a půl roku, v týd...

Najdete na iDNES.cz