Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pět kroků k tomu, jak zachránit vztahy ve firmě a být lepším šéfem

aktualizováno 
Vztahy na pracovišti výrazně ovlivňují naši spokojenost a tím i pracovní výkony. Řada manažerů si to ovšem neuvědomuje a personální otázky odsouvá stranou. Konzultant Michal Musil z institutu GrowJOB proto radí, na co se zaměřit, abyste ve firmě vybudovali pozitivní a přátelskou atmosféru.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Šéf mě nepochválí. Pracuji víc a nikdo si toho nevšimne. Já makám a ostatní se flákají. Nezapadl jsem do týmu, kolegové mě šikanují. Právě takové negativní pocity a řadu dalších zmiňovali zaměstnanci v nedávném průzkumu společnost LMC. Vztahy na pracovišti řešíme skoro stejně často jako vztahy rodinné. A jsou to zase vztahy, kvůli kterým jsme ochotni změnit zaměstnání.

Jenže řada manažerů tráví většinu času provozními záležitostmi a personální stránku řadí do pozadí. Budování vztahů pro ně nebývá prioritou. Stejným způsobem jako investují do údržby hmotných aktiv (tedy například do strojů, nemovitostí), je potřeba kultivovat sociální kapitál v organizaci, tedy vztahy a firemní kulturu.

1. Upřímný zájem o lidi

Zajímejte se o to, jak se cítí váš tým. Ptejte se, co lidi těší i trápí. Smiřte se s tím, že někdy je ve vašich silách jejich problémy řešit a jindy ne. Většina lidí však váš zájem, pokud je upřímný, ocení. Znáte jména dětí a partnerů vašich kolegů? Znáte jejich koníčky? I to z vás udělá „dobrého“ šéfa.

2. Nebuďte virtuální leader

Michal Musil

  • S firmou GrowJOB spolupracuje 7 let, vede pražskou pobočku.
  • Byl u startu projektu Konec prokrastinace.
  • Zaměřuje se na komunikaci, vyjednávání a leadership.
  • Vymyslel koncepční trénink Akademie Prodeje 2.0, který ukazuje nový pohled na prodej – jak prodávat, ale zároveň „neprodávat“.
Michal Musil

Vztahy nevytvoříte přes e-maily, skype ani telefon. Nebuďte virtuální leader. Mějte otevřené dveře do kanceláře. Mějte v diáři pravidelná okna, kdy s vámi lidé mohou cokoliv řešit. Objevujte se mezi lidmi i fyzicky. Uvědomte si, že budování vztahů je podobné posilování svalů. Je důležitá hlavně pravidelnost. Podobně je to se vztahy v organizaci, jež není možné vybudovat tím, že pojedeme jednou za půl roku na teambuilding. Efektivní leadership je kumulací drobných a pravidelných činností, všímavosti, podpory a pomoci.

3. Upřímná zpětná vazba

Kvalitu vztahů posiluje autentická a upřímná zpětná vazba, ač mnohdy nepříjemná. Je to podobné jako jít do ledového bazénku po sauně. Nejdříve vystupujeme z komfortní zóny, po chvíli však cítíme úlevu. Stejně je to se zpětnou vazbou, jejímž cílem není kritika. Jejím smyslem je rozvoj. Pokud máte problém vytknout svým zaměstnancům vše, co vám leží na srdci, zkuste knihu Radikální otevřenost od Kim Scottové.

4. Týmový flow-lístek

Ukazuje se, že lidský optimismus se dá trénovat a zvyšovat. Jedním ze způsobů je uvědomělé zapisování pozitivních životních momentů na takzvané flow-lístky. Podobně se dá ovlivňovat pozitivita v týmu. Organizacím doporučuji vytvořit kanál (například skupinu na FB, Whatsappu) či místo (zeď, nástěnku), kde se cíleně budou sdílet pozitivní události. Co to může být? Pozitivní reference od klienta, klientské příběhy, vtipné historky, dokončené projekty. Všechny tyto podněty tým takzvaně přesvědčují k pozitivnějšímu myšlení.

5. Transparentnost

Z praxe se ukazuje, že lidé nechtějí o všem rozhodovat, ale mají rádi transparentní informace. Například ve společnosti Google je otevřenost jednou z hlavních hodnot, což se propisuje do firemního přístupu. Zaměstnanci tam sdílí zápisy nejdůležitějších bodů a myšlenek z porady vedení a mají možnost se jednou týdně zeptat na cokoliv ohledně fungování společnosti.

V organizaci Zappos, která je známá svou unikátní firemní kulturou, zase aplikují takzvaný All Hands Meeting. Jde o akci, kde se sejdou všichni zaměstnanci a shrnou se úspěchy firmy, vytvoří se prostor zaměstnancům k prezentování vlastních nápadů a sdílení nejlepších příkladů mezi týmy. Zkuste něco obdobného u vás.

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Další z rubriky

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Pekaři nejsou, lovíme mimo obor, říká majitel rodinného podniku

Kudy povede jeho profesní dráha, věděl Marek Nozar velmi brzy. Řídí rodinnou pekárnu, stejně jako předtím jeho dědeček...

Odborník radí, jak poznat a motivovat budoucího šéfa

Ilustrační snímek

Aby byli spokojení zaměstnanci, musí být spokojení i vedoucí. Na nich závisí správných chod společnosti. Jak poznat...

Materiál, před kterým bledne i bitcoin aneb grafitové šílenství

Materiál, před kterým bledne i bitcoin aneb grafitové šílenství

Kurzy.cz Zájem o baterie do elektrických vozů a čínská kampaň za čisté ovzduší způsobily, že poptávka po grafitu roste. Na trh h...

Provident Financial s.r.o.
Specialista péče o zákazníky v terénu

Provident Financial s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj



Najdete na iDNES.cz