Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vám mohou sociální sítě uškodit při hledání lepší práce

aktualizováno 
V době téměř nulové nezaměstnanosti se mnoho Čechů ohlíží po lepší pracovní pozici. Málokdo však tuší, že díky rozmachu digitalizace jim mohou k získání práce snů významně pomoci sociální sítě. Jak přesně, vysvětluje Jan Vašík z agentury Fairy Tailors.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ekonomická krize je zažehnána. V České republice je poptávka po zaměstnancích obrovská snad ve všech oborech. Skoro by se dalo říct: ideální příležitost najít si konečně práci, po které jste vždy tajně toužili. 

Pokud se tedy právě uvolnilo místo na pozici, na kterou jste si už dlouho brousili zuby, máte připravený perfektní životopis i odpovídající pracovní zkušenosti, dalo by se říct, že máte vyhráno. Ne tak docela. V éře internetové komunikace totiž o vašem přijetí či nepřijetí mohou často rozhodovat i faktory, kterým byste možná v minulosti nepřisuzovali žádnou váhu. Například to, jak se chováte na sociálních sítích.

Lustrace uchazečů

Podle posledních zveřejněných informací je v České republice na Facebooku aktivních více než 4,9 milionu lidí. Statistiky přitom uvádějí, že pouze 7,6 procenta uživatelů internetu v Česku žádnou sociální síť nevyužívá. 

Jan Vašík

  • Vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu ČZU v Praze, obor systémové inženýrství. 
  • On-line marketingu se věnuje od roku 2008.
  • Agenturu Fairy Tailors založil v roce 2013, kdy se rozhodl on-line marketing zaměřit na sociální sítě. 
  • Je spoluautorem knihy Adaptivní organizace.
Jan Vašík

Je proto více než pravděpodobné, že se váš recruiter anebo potenciální zaměstnavatel během výběrového řízení pokusí váš profil dohledat. Tento trend k nám dorazil ze Spojených států. Již před několika lety se přitom v rámci České republiky konal průzkum, podle kterého takto kontroluje uchazeče o práci téměř 70 procent firem. 

Jednou z cest, jak se vyhnout komplikacím u pohovoru, je například u Facebooku pečlivé nastavení soukromí. U ostatních sítí, které tuto možnost nenabízejí, jako je Instagram, LinkedIn, Twitter, pomůže skrytí profilu nebo v případě YouTube skrytí videí. V extrémním případě můžete sáhnout i ke zrušení účtu. 

Mnohem efektivnější je se sociálními sítěmi cíleně pracovat a budovat svou osobní značku. Podobně jako to dělají samotné firmy.

Jak se daří sociálním sítím v České republice

Nejpopulárnější sociální sítí v České republice je suverénně Facebook, který aktivně využívá celkem 4,9 milionu lidí, tedy téměř polovina populace. Nejsilnější zastoupení má přitom ve věkové kategorii 13 až 45 let, která tvoří téměř 80 % všech uživatelů. 

Na druhém místě se drží YouTube. Ten pravidelně navštěvuje 4,7 milionu lidí. Sociální síť Instagram využívá 1,6 milionu lidí, LinkedIn pak zhruba 1,4 milionu. O pátou pozici se dělí Twitter a Snapchat, každý z nich pravidelně používá asi 400 tisíc lidí.

Důležité je si nejprve ujasnit, s jakým typem sociální cítě pracujete. Zatímco na síti LinkedIn zaměstnavatelé většinou zkoumají zkušenosti a reference kandidátů, na zábavních sítích typu Facebook nebo Instagram zjišťují, jak nový člověk do firmy zapadne. 

Zejména pro druhý jmenovaný typ sítí přitom platí, že je nutné se zbavit veškerého nevhodného či kompromitujícího obsahu. Pokud jste to tedy ještě neudělali, smažte především nejrůznější příspěvky týkající se požívání alkoholu, násilí anebo sexu. Zbavit byste se měli také vulgarit. 

Doporučuji zachovat pouze takový obsah, za který byste se nestyděli ani ve svém životopise nebo na pohovoru. Cílem určitě není vytvořit nemastný, neslaný profil. Měli byste zůstat sami sebou. Důležité je však najít určitou hranici. Zkuste se proto podívat na své příspěvky očima člověka, který vás do nové práce přijímá.

S vylepšováním šancí ve výběrovém řízení pomocí sociálních sítí je potřeba začít s předstihem, a to nejlépe několikaměsíčním. Jedině tak bude vaše prezentace konzistentní.

Cesta k osobnímu brandingu

Pro budování osobního brandingu, chcete-li značky, obecně platí, že je důležité zveřejňovat příspěvky cíleně a strategicky. Sociální sítě neprofesního charakteru, jako je například Facebook, jsou vhodné pro sdílení unikátních věcí, které odhalují vaše osobní charakteristiky a informace, jež váš životopis neobsahuje. 

Sem patří nejrůznější koníčky a zájmy, které vás odlišují od ostatních. Velmi ale záleží na pozici, o kterou usilujete. Pokud se ucházíte o kreativní pozici, jako je třeba grafik nebo copywriter, bude vhodné tyto jinak zábavní sítě využít jako prostor pro prezentaci vlastních děl a vaší osobnosti.

Jiné to samozřejmě bude, pokud se hlásíte například na pozici v oblasti financí, kdy pro váš bude klíčová aktivita na LinkedIn a sítě zábavního charakteru budete využívat pouze jako doplněk.

Ať už se ale hlásíte na jakoukoliv pozici, měli byste se vyhnout za každou cenu nepravdivým tvrzením. Mějte na paměti, že obsah sdílíte i se svými přáteli a známými. A protože i ti vám někdy v budoucnu s kariérním růstem mohou pomoci, jakákoliv fabulace by vám mohla jedině uškodit.

Autor:


Nejčtenější

Když postavila dílnu, nechtěl tam ani pes. Dnes má tisíce zákazníků

„Venkovský styl je vlastně takové moje vidění světa. Žiji tak, proto to ze mě...

Vyučila se pánskou krejčovou a vydělávala si tím, že šila trička z kvalitního českého materiálu. Pak začalo v Česku...

Česká schizofrenie kvůli euru. Doma ho nechceme, v cizině mu věříme

Ilustrační snímek

Češi jsou podle Eurobarometeru největšími odpůrci eura. Aktuální průzkum České bankovní asociace ovšem náš vztah k...



KVÍZ: Máte přehled, co vás čeká, kdybyste stavěli dům?

Ilustrační snímek

Vyznat se ve všech potřebných krocích kolem stavby rodinného domu není vůbec snadné. Víte, kdy je potřeba zajít na...

PŘEHLEDNĚ: Kdy zaměstnavatel musí uznat a odškodnit úraz jako pracovní

Ilustrační snímek

Aby mohl být úraz zaměstnance považován za pracovní, musí být splněno několik podmínek. Především se úraz musí stát při...

Prošlapu spoustu bot, říká žena, která za svou práci dostala ocenění

Zuzana Šťastná

Denně nachodí deset kilometrů. V parcích, kolem supermarketů, u dopravních křižovatek. Tam všude hledá děti a mladé...

Další z rubriky

Práce na směny bývá náročná. Jak zabránit zdravotním potížím

Ilustrační snímek

Je doba zkracování. Odbory tlačí na zkrácení pracovní doby, zaměstnavatelé zase zkracují směny. A některé firmy...

Šéfe, odjíždím k moři. Co nevíte o dovolených a chtěli jste se zeptat

Ilustrační snímek

Někdo má letní dovolenou zaplacenou už od ledna, většina si však chce počíhat na to nejlepší počasí a nejnižší ceny, a...

PŘEHLEDNĚ: Kdy zaměstnavatel musí uznat a odškodnit úraz jako pracovní

Ilustrační snímek

Aby mohl být úraz zaměstnance považován za pracovní, musí být splněno několik podmínek. Především se úraz musí stát při...

Technika dělá nad zlatem kříž smrti

Technika dělá nad zlatem kříž smrti

Kurzy.cz Na komoditním trhu je v současné chvíli pod velkým drobnohledem ropa – černé zlato - které zviditelňují aktivity ropnéh...

Najdete na iDNES.cz