Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šest typů šéfů, ze kterých šílíte. Nebo raději změníte zaměstnání?

aktualizováno 
Úkolem manažera je motivovat zaměstnance, aby dosáhli stanovených cílů. Některým však schopnost vést a motivovat podřízené chybí a svůj tým spíše otravují. Šest typů nejhorších šéfů popisuje ředitel personálně poradenské společnosti Hays Ladislav Kučera a radí, jak se stát uznávaným bossem.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Říká se, že lidé nastupují do firem, ale odcházejí od šéfů. Šéfové mají tu moc vyzdvihnout do výše nebo naopak naprosto rozbít pozitivní dojem zaměstnanců z práce pro danou firmu. Pokud se během své praxe setkáte s jedním z následujících typů manažerů, zaručeně se v krátké době budete poohlížet po uplatnění někde jinde.

1Nedostupný boss

Všichni máme spoustu práce, ale zaměstnanci potřebují svého šéfa vidět. Je frustrující, když je potřeba něco schválit, podepsat, rozhodnout či poradit, aby se úkol mohl posunout dále dopředu, ale váš šéf není dostupný. A nic s tím neuděláte. Změnit se musí on.

Rada pro šéfa: Bez ohledu na to, kolik máte práce, každý den si vymezte čas, kdy vás vaši podřízení zastihnou. Pokud to není možné, změňte pravidla. Delegujte své povinnosti na zkušeného kolegu a využijte to jako možnost jeho profesního rozvoje. Ušetříte tak cenný čas, který můžete věnovat svému týmu.

2Pan Záhadný

Zaměstnanci neumí číst myšlenky a neví, na co jejich šéf právě myslí. Někteří manažeři se dokonce mylně domnívají, že získají větší moc tím, když nedají svým podřízeným všechny dostupné informace. To však vede pouze k omylům a časovým prodlevám. Čím více se šéf zapojí a čím více informací poskytne, tím spíše tým požadavkům porozumí a úkol lépe vyřeší. Dobrý manažer se podělí o maximum vstupních dat, přesně specifikuje svůj požadavek a svá očekávání.

Rada pro šéfa: Důležité je mluvit o změnách. V současném pracovním světě je změna novou konstantou. Sdílejte relevantní informace, ať už se týkají změn ve směřování firmy, technologií, nebo organizačních změn a vysvětlete, jaký dopad na zaměstnance tyto změny budou mít. Buďte upřímní, abyste se vyhnuli pozdějším nedorozuměním.

3Puntičkář

Odborný termín pro tento typ šéfa je Mikromanažer. Nikdo nemá rád zbytečné zacházení do detailů a takové jednání obvykle budí dojem, že nám náš šéf nedůvěřuje. Takové chování se negativně odrazí jak na výkonnosti, tak na morálce v týmu.

Rada pro šéfa: Leader ví, že přiměřená míra důvěry a zodpovědnosti, kterou svým zaměstnancům svěří, je velmi prospěšná. Tím, jak se mění a rostou schopnosti podřízených, by se měl měnit i styl vedení manažera. Než být tím, kdo neustále dýchá svým lidem za krk, je lépe být šéfem, který dá týmu potřebné nástroje, aby mohl v úkolech uspět, a mění své jednání podle toho, jak se jeho tým vyvíjí.

4Tolerující podprůměrné výsledky

Všichni jsme se někdy dostali do situace, kdy výkony jednoho z kolegů výrazně pokulhávaly za výkony ostatních členů v týmu. Pokud manažer slabé výsledky této osoby přehlíží, je to pro jeho kolegy demotivující. Musejí pracovat o to více, aby dohnali ztrátu, a brzy se dostaví špatná nálada, což se odrazí i v produktivitě.

Rada pro šéfa: Řešení konfliktů a negativní zpětná vazba není v agendě šéfa populární, ale je nezbytné, aby se k takovým situacím dokázal postavit čelem. Pokud to nedokáže, ztratí brzy důvěru a respekt svých podřízených.

5Majitel úspěchu

Každému se pracuje lépe s vědomím, že se za dobře provedenou práci dočká uznání. Všichni chceme pracovat tam, kde je kvalitní práce odměněna, a chceme pracovat v prostředí, které dokáže ohodnotit úspěch. Existují však manažeři, kteří si připisují více úspěchu, než si ve skutečnosti vysloužili.

Rada pro šéfa: Naučit se sdílet úspěch ve vašem týmu je stejně jednoduché jako vyjmenovat konkrétní zaměstnance, kteří se na úkolu podíleli. Tím také získají uznání za svou dobrou práci. Nakonec, slova jako „děkuji” nebo „skvělá práce” mají obrovský dopad na náladu v celém týmu.

6Hledač chyb

Všichni děláme chyby, a někdy je třeba na ně upozornit. I manažer, který vidí „sklenici z poloviny prázdnou” musí uznat, že ocenění úspěchu je důležitější než upozorňování na drobné nedostatky, ke kterým mohlo při plnění úkolu dojít.

Rada pro šéfa: Nevyužívejte příležitost k pochvale pro to, abyste upozornili na chyby. Stejně jako šéf-puntičkář, i hledač chyb se musí naučit poděkovat, aniž by k tomu dodal sérii dalších „ale”.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kdy se za výuku cizích jazyků na pracovišti vyhazují peníze bez efektu

„Investice do vědění nesou nejvyšší úrok,“ prohlásil kdysi Benjamin Franklin. Možnost studia jazyků je pracovní benefit, který se každému zhodnotí. Jenomže ne...  celý článek

Jakub Pok založil v roce 2009 Školu paměti, kde nyní působí jako lektor....
Umí naučit lidi, jak vylepšovat paměť. A mají s tím obrovský úspěch

Manželé Jakub a Lucie Pokovi se seznámili během studií a už deset let je spojuje i úspěšné podnikání. Do jejich Školy paměti se hlásí stovky lidí a Jakub dnes...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavé profese: falešný zaměstnanec, který hodnotí, jak se firma chová

Mystery shopping asi znáte. Výzkumník se v obchodě vydává za běžného spotřebitele a přitom hodnotí nabízené služby. Mystery employee dělá něco podobného....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Evropě hrozí japonská past
Evropě hrozí japonská past

O možnosti, že se evropská ekonomika vydá podobnou cestou, jakou kráčí Japonsko, se hovoří již delší dobu. Možnosti pád... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.