Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pracovní porady na stojáka se stávají hitem, mají řadu předností

aktualizováno 
Jsou rychlé, jasné, efektivní. Tak hovoří o "stand-up" poradách šéfové, kteří je zavedli ve svých kancelářích. A ještě jednu výhodu mají. Nelze při nich hrát hry na mobilu pod stolem.

Porada na stojáka má být krátká, ideálně do 20 minut. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Porady vestoje využívali už někteří vojenští generálové za první světové války. Pak se na ně na pár desítek let zapomnělo. Teď je to hit. Ve Spojených státech takové schůzky praktikuje stále více pracovních týmů, zvláště z oblasti informačních technologií. I v tuzemsku jim manažeři přicházejí na chuť.

Jsou o třetinu kratší než ty sedící

Porady vestoje jsou běžnou záležitostí například ve společnosti Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA). "V administrativě jsou reporty a mítinky pro top management firmy vedeny vestoje u nástěnkových stěn, kde se prezentuje měsíční stav jednotlivých projektů a stejně tak i očekávané úkoly následujícího období," říká tiskový mluvčí společnosti Radek Kňava.

Může se hodit

Najděte si novou práci na jobDNES.cz.
Aktuálně přes 17 tisíc volných pracovních pozic.

Jak dodává, velkým fenoménem je také organizování operativních porad ve výrobě přesně v místech, kde se vyskytuje řešený problém. "Tomu se říká genchi genbutsu, pojem pochází z japonštiny," přibližuje praxi Kňava, podle něhož je jednoznačnou výhodou stand-up porad rychlost předání informací.

Studie Allena Bluedorna z univerzity v Missouri upozorňuje na to, že stojící porady jsou běžně asi o třetinu kratší než ty sedící, přičemž kvalita rozhodování je stejná.

Odpadnou zbytečné proslovy

Podle Jaroslava Vetešky, ředitele Ústavu andragogických studií Univerzity Jana Amose Komenského, mají porady vestoje řadu výhod. "Odpadnou dlouhé proslovy kolegů, kteří neumějí mluvit stručně a srozumitelně. Dají se svolat do několika minut, není potřeba plánování ani příprava," vyjmenovává.

Fakta

Jak má vypadat porada "na stojáka"

  • má být krátká (ideálně do 20 minut)
  • měla by se konat nejlépe ráno
  • řečníci mluví stručně a informují ve třech bodech: co se podařilo udělat od minulé porady, co se bude dělat dnes a v blízké době a jaké překážky mohou nastat
  • je pravidelná, konat by se měla i v případě, že se jí nemohou zúčastnit všichni z týmu
  • nemělo by se při ní zapomínat na narozeniny kolegů a další zvláštní události

Podle Vetešky si na klasickou poradu lidé nosí notebooky, dokumenty, ve kterých listují a loví informace, a zdržují tak ostatní. "Někdy to může být i stresující a vést k určité nervozitě. Při poradě vestoje to vše odpadá,“ dodává Jaroslav Veteška a podotýká, že zájem o takové schůzky roste tím, jak se zrychluje život lidí v hyperkonkurenčním prostředí.

"Rozvoj informačních technologií přispěl k tomu, že se mnoho věcí dá řešit jinak, než scházením se na poradách, byť je nelze zcela nahradit, neboť práci s neverbální komunikací, emocemi a očekáváním technologie samy nezastoupí," doplňuje.

Trend dělat porady "na stojáka" se líbí Janu Ambrožovi, viceprezidentovi pro lidské zdroje společnosti Ahold: "Čas, který se z nich dělá jednu z nejdražších záležitostí ve firmě. Toto je jedna z cest, jak je zefektivnit," říká Jan Ambrož. Zároveň doporučuje pracovní porady zaměstnancům zpříjemňovat.

"V naší společnosti máme různé chill-out koutky na chodbách - místa, kde se kolegové mohou na chvilku potkat a rychle nad hrnkem kávy vyřešit, co potřebují. Když je hezky, využíváme k mítinkům i terasu, mám zkušenosti, že čerstvý vzduch často přinese i mnoho nových myšlenek," dodává Jan Ambrož.

Jak upozorňuje Jaroslav Veteška, i přes nesporné výhody stand-up porad je nejde využít ve všech oborech: "Nejsou vhodné v situaci, kdy je potřeba více času pro diskusi a hledání nejsprávnějšího řešení podloženého fakty a argumenty. Přitom je lepší sedět."



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer
21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer

21. října 2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer Ve 14 hodin se uzavřou volební místnosti a okrskové voleb... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.