Porady vestoje využívali už někteří vojenští generálové za první světové války. Pak se na ně na pár desítek let zapomnělo. Teď je to hit. Ve Spojených státech takové schůzky praktikuje stále více pracovních týmů, zvláště z oblasti informačních technologií. I v tuzemsku jim manažeři přicházejí na chuť.
Jsou o třetinu kratší než ty sedící
Porady vestoje jsou běžnou záležitostí například ve společnosti Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA). "V administrativě jsou reporty a mítinky pro top management firmy vedeny vestoje u nástěnkových stěn, kde se prezentuje měsíční stav jednotlivých projektů a stejně tak i očekávané úkoly následujícího období," říká tiskový mluvčí společnosti Radek Kňava.
Může se hoditNajděte si novou práci na jobDNES.cz. |
Jak dodává, velkým fenoménem je také organizování operativních porad ve výrobě přesně v místech, kde se vyskytuje řešený problém. "Tomu se říká genchi genbutsu, pojem pochází z japonštiny," přibližuje praxi Kňava, podle něhož je jednoznačnou výhodou stand-up porad rychlost předání informací.
Studie Allena Bluedorna z univerzity v Missouri upozorňuje na to, že stojící porady jsou běžně asi o třetinu kratší než ty sedící, přičemž kvalita rozhodování je stejná.
Odpadnou zbytečné proslovy
Podle Jaroslava Vetešky, ředitele Ústavu andragogických studií Univerzity Jana Amose Komenského, mají porady vestoje řadu výhod. "Odpadnou dlouhé proslovy kolegů, kteří neumějí mluvit stručně a srozumitelně. Dají se svolat do několika minut, není potřeba plánování ani příprava," vyjmenovává.
FaktaJak má vypadat porada "na stojáka"
|
Podle Vetešky si na klasickou poradu lidé nosí notebooky, dokumenty, ve kterých listují a loví informace, a zdržují tak ostatní. "Někdy to může být i stresující a vést k určité nervozitě. Při poradě vestoje to vše odpadá,“ dodává Jaroslav Veteška a podotýká, že zájem o takové schůzky roste tím, jak se zrychluje život lidí v hyperkonkurenčním prostředí.
"Rozvoj informačních technologií přispěl k tomu, že se mnoho věcí dá řešit jinak, než scházením se na poradách, byť je nelze zcela nahradit, neboť práci s neverbální komunikací, emocemi a očekáváním technologie samy nezastoupí," doplňuje.
Trend dělat porady "na stojáka" se líbí Janu Ambrožovi, viceprezidentovi pro lidské zdroje společnosti Ahold: "Čas, který se z nich dělá jednu z nejdražších záležitostí ve firmě. Toto je jedna z cest, jak je zefektivnit," říká Jan Ambrož. Zároveň doporučuje pracovní porady zaměstnancům zpříjemňovat.
"V naší společnosti máme různé chill-out koutky na chodbách - místa, kde se kolegové mohou na chvilku potkat a rychle nad hrnkem kávy vyřešit, co potřebují. Když je hezky, využíváme k mítinkům i terasu, mám zkušenosti, že čerstvý vzduch často přinese i mnoho nových myšlenek," dodává Jan Ambrož.
Jak upozorňuje Jaroslav Veteška, i přes nesporné výhody stand-up porad je nejde využít ve všech oborech: "Nejsou vhodné v situaci, kdy je potřeba více času pro diskusi a hledání nejsprávnějšího řešení podloženého fakty a argumenty. Přitom je lepší sedět."