Přibývá inzerátů s nabídkami volných míst.

Přibývá inzerátů s nabídkami volných míst. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pracovních nabídek po roce krize přibývá, ale firmy zůstávají opatrné

  • 20
Nezaměstnanost v Česku klesá, lidí bez práce je méně, objevuje se stále více inzerátů s nabídkou místa. Personalisté díky nim začínají být optimističtější. Firmy si však vybírají velmi pečlivě, což dokazují prodlužující se výběrová řízení.

"Recese je na odchodu," konstatuje Daniel Münich z Centra pro ekonomický výzkum při pohledu na nová čísla úřadů práce.

Nezaměstnanost už druhý měsíc po sobě klesla, nyní je na 9,2 procenta. A zrovna tak, jak klesá u všech profesí, počet pracovních nabídek roste.

Oživení pracovního trhu hlásí především internetové portály práce, jež patří v současnosti k nejvýznamnějším zprostředkovatelům zaměstnání. Volných pozic přibylo v posledních dvou měsících až několik tisíc.

trh práce v česku

9,2 procenta je míra nezaměstnanosti v České republice

33 tisíc volných pracovních míst momentálně evidují úřady práce v Česku

"Částečně se na tom sice podepsalo každoroční jarní oživení trhu nabídkami sezonních prací a brigád, ale zřejmý je i zájem o dlouhotrvající spolupráci, což je dobrá zpráva," míní Daniel Münich, který se zabývá studiem pracovního trhu. A dodává: "Na české poměry je nezaměstnanost sice stále vysoká, ale nasadila zcela zřetelně klesající trend. Ten má dynamiku podobnou té, jakou měl v letech poměrně vysokého hospodářského růstu 2005 až 2008."

Zájem je o počítače nebo telekomunikace

Vzestupnou tendenci trhu práce potvrzují také personální agentury, které začínají shánět více volných pracovníků. "Ke konci loňského roku jsme v mnoha oborech už zaznamenali postupné znovuobnovení zájmu ze strany zaměstnavatelů. Další zvýšení poptávky sledujeme za poslední dva měsíce. V mnoha oborech už můžeme mluvit o vzestupném trendu, například v oblasti počítačových technologií, telekomunikací, financí a u účetnictví či obchodních pozic," potvrzuje ředitel personální agentury Robert Half Aleš Křížek.

Upozorňuje však, že i přes pozitivní signály stále na trhu práce převládá opatrnost, která se i nadále projevuje prodlužováním výběrových řízení. Než si podnik vybere vhodného kandidáta, může to v současné době trvat i tři měsíce. V minulosti bylo obsazení volného místa až o polovinu rychlejší. Stále také platí, že zaměstnavatelé požadují kvalifikaci a praxi v oboru.

Také agentuře Manpower přibyly ve výlohách vyvěšené inzeráty. "Firmy sice nadále hledají místa, kde by ještě mohly uspořit, a stále tlačí na to, aby zaměstnanci zvyšovali efektivitu práce, nicméně vidím stále více pozitivních signálů. Roste počet firem, které u nás shánějí nové zaměstnance," doplňuje ředitelka Manpoweru Jaroslava Rezlerová.

nejžádanější profese

1. obchodní zástupce
2. administrativní pracovník
3. prodavač
4. kuchař
5. číšník
6. pomocný dělník
7. řidič
8. programátor IT
9. účetní
10. obchodní manažer
11. obchodní referent
12. operátor strojů a zařízení
13. IT analytik
14. softwarový inženýr
15. IT konzultant
16. technický pracovník
17. učitel
18. automechanik
19. vedoucí prodejny/provozu
20. skladník

Pozn.: Profese s největším počtem pracovních nabídek od začátku roku 2010 podle společnosti Profesia.cz

Bankovní pobočky poslouží jako ukazatel situace na trhu

Kromě většího počtu inzerátů v tištěných médiích a na internetu svědčí o probouzejícím se pracovním trhu i plány bank. Ty se chystají otevřít v letošním roce po celé republice nové pobočky.

Česká spořitelna hodlá otevřít více než deset nových poboček, Raiffeisenbank dokonce několik desítek po celé republice. "Letošní rok je pro expanzi banky příznivější," uvádí bez dalších podrobností Jakub Puchalský z tiskového oddělení Raiffeisenbank. Na český trh také vstupují nové banky, například Axa Banka či slovenská Poštová banka.

"Když přibývá bankovních poboček, je to pro nás indikátor zlepšující se situace na trhu. Blýská se na lepší časy," vysvětluje personalista Petr Bujalka z agentury Reed Specialist Recruitment, podle něhož je možné koncem roku očekávat nejenom stabilizaci trhu, ale i zvýšení mezd – opět především v bankovním sektoru.

Absolventi škol dostanou šanci

V bankovnictví budou mít velkou šanci uspět také absolventi škol, kteří měli doposud pozici na trhu práce značně komplikovanou. Zaměstnavatelé dávali přednost lidem s praxí, o absolventy tak nebyl v minulém roce vůbec zájem a jejich řady na úřadech práce rostly geometrickou řadou.

"V bankovním sektoru je v současné době nejvíce volných míst na finančních pozicích. Na pozice konzultantů a vedoucích poboček je zájem o kvalifikované kandidáty s více než dvouletou praxí. Ovšem banky se letos budou zajímat i o čerstvé absolventy, zvláště ekonomických škol, kteří budou hrát klíčovou roli v náborových plánech bank pro tento rok," odhaduje Petr Bujalka.

Absolventi budou mít také větší šanci sehnat si tolik ceněnou praxi v takzvaných trainee programech, které řada firem začíná opět po měsících škrtů nabízet. Většinou jde o roční program, ve kterém si firmy vychovávají specialisty pro vybrané odborné oblasti.

Například Škoda Auto hledá mladé lidi do výroby, logistiky i do technického vývoje. Trainee programy otevírají také ČEZ, České dráhy, Skanska či UniCredit Bank a řada dalších firem.

Začala "válka o talenty"

Stále platí, že nejmenší šanci na uplatnění mají lidé s nižším vzděláním – pomocní zaměstnanci, kvalifikovaní dělníci a zaměstnanci ve službách. Naopak velký zájem je o odborníky. "Lidé na vysokých manažerských pozicích, kteří mohou firmě přinést velké peníze, si stále mohou z nabídek vybírat. Na trhu je jich málo," říká Bujalka.

Podle něj byly firmy zvyklé na to, že je v době krize kandidáti sami oslovovali, což se začíná zvolna měnit. "Říkáme, že začala válka o talenty. Firmy tuší, že kvalitní pracovníky nezískají jen tak, a budují si silnou image prostřednictvím reklamní kampaně, ale také pozitivním přístupem ke svým lidem. Tím se snaží odborníky nalákat," dodává Petr Bujalka.

Ačkoliv bude pracovních příležitostí víc, uspějí podle personalistů jen ti, kteří projeví zájem a budou připraveni. "Být informován o firmě, kam se hlásíte, o novinkách v oboru, mít všeobecný přehled, to vše zvedne vaši hodnotu na trhu práce," dodává Petr Bujalka.