Práva při nákupech v EU

Vlednu přichází období velkých výprodejů u nás i za hranicemi. Země Evropské unie musí sice dodržovat společné předpisy, jejich konkrétní úprava však záleží na každé z nich. Chcete-li vyrazit za nákupy do ciziny, určitě se vám vyplatí znát tamní spotřebitelská práva.
Vlednu přichází období velkých výprodejů u nás i za hranicemi. Země Evropské unie musí sice dodržovat společné předpisy, jejich konkrétní úprava však záleží na každé z nich. Chcete-li vyrazit za nákupy do ciziny, určitě se vám vyplatí znát tamní spotřebitelská práva. Je zejména nutné vědět, jakou záruční lhůtu obchodníci v dané zemi poskytují, za jakých podmínek vadné zboží opraví, kdy je vymění, či dokonce vrátí peníze. Všechny tyto informace poskytuje Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) České republiky na svých internetových stránkách www.spotrebitele.cz.V seriálu Vaše práva při nákupu postupně přináší údaje z jedenácti členských zemí, a to z Velké Británie, Německa, Španělska, Řecka, Rakouska, Portugalska, Nizozemska, Švédska, Lucemburska, Itálie a Irska. Informace se kromě délky a způsobu uplatnění záruky týkají i výše daní z přidané hodnoty, možností placení, otvíracích hodin obchodů, bank a pošt, značení zboží cenami, výprodejů zboží a dalšího. Zajímavé jsou i údaje směřující k zálohovaným obalům, nalézt lze rovněž užitečné internetové odkazy, jakož i kontakt na Evropské spotřebitelské středisko v dané zemi. Střediska vytvářejí v EU síť celkem patnácti poboček.