Příkladem, který potvrzuje, že aktivní přístup se vyplácí, je spor pana Petra s prodejnou sportovních potřeb A3 Sport. Ta mu zamítla reklamaci obuvi v hodnotě 1 057 korun.
Telefonická poradna jak řešit potíže s reklamací: |
Zákazník byl ale přesvědčen, že je v právu, a proto se neváhal obrátit na soudního znalce, který mu jeho názor potvrdil.
"Právní poradci dTestu následně doporučili odstoupení od smlouvy. Tento krok ovšem společnost nerespektovala," přibližuje chování A3 Sport Lukáš Zelený, vedoucího právní poradny časopisu dTest.
Obchodník musel zaplatit i náhradu škody
Pan Petr neváhal použít další možnosti obrany a s pomocí právníka zahájil soudní spor, který žalovaná společnost prohrála. "Obchodníci často zamítají reklamace, neboť vycházejí z předpokladu, že se zákazníci nebudou o nižší částky soudit," vysvětluje Lukáš Zelený.
Nepřehlédněte |
V tomto případě se společnosti ale takový přístup nevyplatil, neboť ve finále zaplatila mnohonásobně vyšší sumu. "Mimo částky 1 057 korun za boty uhradila společnost A3 Sport ještě náklady nutné k uplatnění reklamace ve výši 2 181 korun a dále 13 547 korun jako náhradu nákladů řízení," přibližuje Zelený.
Soudy v těchto případech rozhodují podle Zeleného relativně rychle a pro prodejce je to signál, že nerespektování práv spotřebitelů se jim nemusí vyplácet. Pokud jsou zákazníci v právu, existuje řada možností obrany. Vždy ale doporučujeme mít názor podpořený posudkem soudního znalce. Nejlépe s právní pomocí pak lze podat žalobu k soudu," dodává Lukáš Zelený.