Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidelné úvěry: Příznivé ceny vyvolaly zájem

aktualizováno 
Pravidelné úvěry, jako jsou kontokorent a kreditní karta, stále více nabývají na významu v očích Čechů. A není divu, především ceny kontokorentních úvěrů a jejich možnosti získání v loňském roce na bankovní klientelu silně zapůsobily. Banky své úvěrové produkty navíc podpořily nejednou speciální akcí a reklamní kampaní, jejichž úspěšnost je místy zarážející.

Přejete si mít neustále k dispozici finanční prostředky, ačkoli vám dojdou vlastní? Touto větou nás banky již léta lákají na své kontokorentní úvěry a kreditní karty. Pokud jste však chtěli některý z těchto úvěrových produktů získat, ještě před pár lety jste byli odkázání pouze na rozhodnutí banky, zda vás vyhodnotí jako dostatečně bonitní na to, aby se nemusela bát, že nebudete splácet. V současné době je však můžete získat automaticky, v návaznosti na určité balíčky služeb, jež banky zaměřují na konkrétní skupiny klientů.

Ovšem nejen snazší získání kontokorentů a kreditních karet klienty v minulém roce přiměla přehodnotit, zda si je pořídit či nikoliv. Kladně na ně totiž zapůsobil také pokles úrokových sazeb, které mají bezesporu největší vliv na cenu vypůjčených peněz.

Obliba kontokorentu roste

Pokud se nejprve zaměříme na kontokorentní úvěry, čili na možnost povoleného přečerpání běžného účtu, pak právě tento typ úvěru v loňském roce zažil zajímavý vzrůst. Plošně totiž objem peněz, které byly klienty bank v loňském roce vyčerpány díky kontokorentu, vzrostl oproti předchozímu roku bezmála o 50 %.

Pokud bychom si chtěli naznačit, jaký byl v loňském roce průměrný nárůst nově poskytnutých kontokorentů, jedná se o 8,5 %. Toto číslo je ovšem dosti zavádějící. Zatímco například Komerční banka totiž poskytla v roce 2002 o 91 % méně nových kontokorentů, ČSOB jich poskytla o 30 % a Raiffeisenbank dokonce o 86 % více. Titán v oblasti množství poskytnutých kontokorentů – Česká spořitelna zřídila svým klientům o 39% kontokorentů méně, ale i tak jich od této banky získalo 140 000 klientů. Česká spořitelna soudí, že díky tomu, že má kontokorent opakující se charakter, tak počty nově sjednaných úvěrů stagnují a klienti spíše čerpají úvěry v rámci již sjednaných kontokorentů.

Zajímá-li vás, jak si v tomto ohledu stála v loňském roce vaše banka, nahlédněte do následující tabulky:

Kontokorentní úvěry v roce 2002

Banka

Počet poskyt.

Nárůst počtu poskyt. úvěrů oproti 2001

Celkový objem

Nárůst objemu oproti loňskému roku

Česká spořitelna

140 000

- 39,1%

banka data neposkytla

GE Capital Bank

62 000

70%

číslo nezískáno

60%

ČSOB

51 916

30,4%

150,2 mil. Kč

83,4%

Komerční banka

10 083

- 91%

836,9 mil. Kč

29,2%

Union banka

8 770

13,7%

81,2 mil. Kč

25,9%

Raiffeisenbank

4 159

86%

24,7 mil. Kč

54,4%

eBanka

1 875

3%

112,9 mil. Kč

34%

Živnost. banka

informace neposkytla 

HVB Bank

informace odmítla poskytnout

Citibank

kontokorent dosud neposkytuje

Zdroj: banky

Jak již bylo naznačeno, právě úroková sazba sehrála v zájmu klientů o využívání úvěrů v minulém roce významnou roli. V případě kontokorentů se za poslední rok plošně snížila téměř o 0,6 procentního bodu (dále jen p.b.). Největší propad přitom bylo možné zaregistrovat v případě Živnostenské banky, kde úroková sazba kontokorentu v minulém roce klesla o více než 1,7 p.b. Naopak úroková sazba kontokorentu GE Capital Bank v loňském roce vzrostla o 1 p.b.

Pokud chcete vědět, jak je to s úroky kontokorentů u jednotlivých bank, následující tabulka vám je nabízí, včetně charakteristiky změn oproti roku 2001.

Chování úrokových sazeb kontokorentních úvěrů v letech 2001 a 2002 (minimální sazby)

Banka

průměr 2001

průměr 2002

pokles 2001 až 2002 (v procentních bodech)

Živnostenská banka

9,9%

8,65%

1,25 

ČSOB

11,01%

9,64%

1,37

Union banka

11%

11%

0

eBanka

14%

13,2%

0,8

Česká spořitelna

14%

13,7%

0,3

Raifeisenbank

15,35%

14,05%

1,3

GE Capital Bank

15%

15,5%

- 0,5

Komerční banka

16%

15,75%

0,25

Citibank

kontokorent dosud neposkytuje

HVB Bank

informace odmítla poskytnout

Zdroj: banky

Kreditní karty: Vítězství je v propagaci

O tom, že kreditní karty, jejichž obliba dosud stále zaostává za konkurenčními úvěrovými produkty, je možné „prodat“ ve velkém, nás v loňském roce přesvědčila Česká spořitelna. Nabídku kreditních karet totiž podpořila jednak silnou mediální kampaní a jednak různými soutěžemi přímo u obchodníků. Dosáhla tím nárůstu počtu nově vydaných kreditek o 400 %, což představuje více než 27 tisíc kusů těchto platebních karet. Novým zájemcům očividně nevadil ani fakt, že od roku 2001 úroková sazba, která nejvíce ovlivňuje cenu kreditní karty, notně vzrostla. Zvýšila se o 0,6 p.b. Možná, že je uchlácholilo rozšíření bezúročného období na 45 dní.

Zajímá vás, jaké podmínky nám přinesl minulý rok z pohledu na spotřebitelské úvěry?

Přečtěte si tento článek.

Přesným opakem v loňském zájmu klientů o kreditní karty byla Komerční banka. Počet nově vydaných karet klesl o 36 % a dosáhl čísla 6,6 tisíce kusů. Ku prospěchu Komerční banky je však nutné říci, že se v roce 2002 zvýšil objem peněz čerpaných prostřednictvím kreditních karet, a to o 26 %.

Podívejte se, jak se chovaly úrokové sazby kreditních karet a jakých výší v loňském roce dosahovaly:

Chování úrokových sazeb kreditních karet v letech 2001 a 2002 (minimální sazby)

Banka

průměr 2001

průměr 2002

pokles 2001 až 2002 (v procentních bodech)

Živnostenská banka

kreditní kartu  nenabízela

15,4%

-

HVB Bank

21,18%

  18,96%

2,22

Česká spořitelna

13,5%

19,8%

- 6,3

Komerční banka

22,8%

22,8%

0

Citibank

24,6%

24,6%

0

Pozn.: ostatní banky klasické kreditní karty nenabízí

Zdroj: banky

Jakým způsobem banky podpořily zájem klientů o jejich kreditních karty a kontokorenty?

Citibank: Na jaře 2002 proběhla reklamní kampaň na kreditní karty, po té bylo prodlouženo bezúročné období na kreditní kartě o 51 dní. Na podzim pak banka přišla s reklamní kampaní na soutěž s možností výhry v podobě terénního automobilu.

Hledáte další informace o platebních kartách? Pak neváhejte a navštivte tuto SPECIALIZOVANOU SEKCI.

Komerční banka: Vybraným klientům koncem roku poskytovala kreditní karty za zvýhodněnou cenu.

Živnostenská banka: V loňském roce nabídla klientům nové variace kreditních karet s možností využití jejich speciálních věrnostních programů - Credit Gold Čedok a VISA Golf.

Česká spořitelna: Ve spojení s platebními kartami přišla se speciálními soutěžemi u obchodníků a s reklamní kampaní v televizi, rozhlase a v tisku.

eBanka: Na jaře a na podzim oslovila vybrané klienty pomocí telemarketingu s nabídkou osobních úvěrových linek (kontokorent eBanky). Dále klientům nabídla zřízení kontokorentu již při založení účtu. Na jaře pak uvedla na trh svůj nový úvěrový produkt – charge kartu, která však měla pramalý ohlas.

Spokojenost na obou stranách?

Také zájem o pravidelné úvěrové produkty podporuje mínění, že půjčky získávají obecně v Česku konečně na významu a lidé se začínají oprošťovat od strachu ze zadlužení. Stejně tak lze konstatovat, že se banky konečně učí úvěrové produkty efektivně prodávat. S tím samozřejmě souvisí zjednodušení nároků a podmínek, které jsou na žadatele o úvěrové produkty kladeny. Banky moc dobře vědí, že jim úvěry slibují zajímavé zisky.

Sjednali jste si v loňském roce kontokorent nebo získali kreditní kartu? Jak vám vyhovovaly podmínky, které vám banka nabídla? Narazili jste v tomto ohledu na nějaký problém, o kterém byste rádi řekli ostatním? Těšíme se na vaše zkušenosti a názory.


Komerční prezentace: 

Kreditní kartu CCS Kredo poskytuje CCS Česká společnost pro platební karty a je první kartou, která zpřístupňuje výhody pravé kreditní karty široké střední vrstvě českých rodin. CCS Kredo nabízí například bezúročné období až 45 dnů, velkou variabilitu splácení, slevu držitelům karty ve výši 8% na 15 000 výrobků z katalogu CCS Triangl. Díky logu MasterCard Elektronic, které nese CCS Kredo jako první kreditní karta na českém trhu, s ní můžete platit na 22 000 obchodních místech v ČR a vybírat hotovost z téměř 2 000 bankomatů, které jsou označené tímto logem.


 

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Dražší hypotéce lze předejít předfixací. Jak funguje a kde ji uzavřít?

Ilustrační snímek

Srpnové zvýšení základních úroků centrální bankou zdražilo peníze na mezibankovním trhu, což se podle odborníků brzy...

Nemovitosti jsou drahé! Ale kdeže, vysvětluje ekonom

Martin Mašát

Zaručené zprávy o drahých nemovitostech, cenových bublinách a nárůstech hodnoty bydlení číhají na každém kroku. Ale...

Konec levných hypoték, sazby znatelně rostou

Ilustrační snímek

Předpovědi analytiků se potvrzují. V říjnu letošního roku úrokové sazby u hypotečních úvěrů znovu rostly. Během...

Další nabídka

Kurzy.cz

Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...
Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...

Prodej skupiny kolem TV Nova může zásadně ovlivnit celý český televizní trh. Především bude záležet na tom, zda bude No... celý článek



Najdete na iDNES.cz