Šest pravidel, která vám zajistí úspěch v jednání s klienty a šéfy

  15:00aktualizováno  15:00
Zákazníka je třeba si předcházet, to věděli všichni úspěšní podnikatelé. Jenže zákazníkem není pouze skutečný klient. Může jím být šéf sousedního oddělení nebo kolega z partnerské pobočky.

Klienta nezajímá, že jste se špatně vyspali a že jsou jeho požadavky obtížné. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Psycholog Dalibor Špok radí, jaká základní pravidla chování je třeba dodržovat, abyste se stali mistry v jednání se zákazníky, šéfy a obchodními partnery.

1.Zdvořilost a úsměv udělají více než obchodnické triky

Vztah ke klientům není věda. Jeho základem je slušnost, zdvořilost a úsměv. Přičemž ve slově zdvořilost je slyšet správně starý pojem „dvořit se“. Znamená respekt k druhému. Je to zákazník, kdo vás přímo, či nepřímo platí. „Náš zákazník, náš pán,“ bylo heslo firmy Baťa.

Proto zde nefungují běžné společenské konvence, kdy zdraví mladší staršího a muž ženu. Jste to vy, kdo musí jako první pozdravit zákazníka nebo mu poděkovat, byť jste třeba šedesátiletá prodavačka a přišel k vám pro rohlíky desetiletý klouček.

2.Mlčeti zlato

Někdy něco neříct je ten nejlepší krok pro nastolení dobrého vztahu. Odpustit si poznámku, kterou by mohl zákazník nepochopit. Nezaplétat se do podrobností, jež v něm vyvolají nejistotu. Je rozdíl mezi lhaním a zbytečnými informacemi, které neposlouží žádné straně.

3.Empatii a asertivitu lze propojit

Empatie neznamená, že musíte cítit stejnou emoci jako ten druhý, ale že dokážete pochopit, že ji má a proč.

Často musíte požadavky zákazníků odmítnout. Řešením není přehrávat asertivní cvičení, kdy opakujete věty typu: „Jinak to nejde.“ Tím zákazníka leda naštvete. Úplně stačí dát najevo, že jeho pozici chápete. Nikoli naučenou formulkou, ale neverbálním projevem, tónem hlasu a ideálně i skutečným pochopením.

4.Zájem o klienta nenahradíte

Že je vám vnitřně lhostejný, zákazník dříve či později pozná. Budete-li umět opak, všimne si toho také. Zájem není soubor divadelních technik, ale vnitřní postoj. Ochota druhému pomoci a zlepšit jeho stav, byť v malé roli, kterou pro něj v zaměstnání představujete.

5.Zákaznický vztah není kolbiště vaší sebehodnoty

Fatální chybou je považovat kontakt se zákazníkem za místo pro dokazování své sebehodnoty a boj o to, kdo je v právu. V zaměstnání nejste proto, abyste zákazníka vychovávali. Vaším úkolem je, aby odcházel spokojený a s pocitem, že byl pochopen. Často musíte leccos spolknout. I to je známkou profesionality.

Klienta nezajímá, že jste se špatně vyspali a že jsou jeho požadavky obtížné. Mnozí tvrdí, že by se pak museli přetvařovat: „Nemůžu se usmívat, když mi není sympatický.“ Zaměstnání však není přehlídkou vašeho ega. Máte zde především naplňovat svou profesní roli. Vy jste až na druhém místě.

6.Bez tolerance nepracujte ve službách

Abyste to všechno dokázali, musíte být tolerantní. Základem tolerance je přijmout, že druhý má odlišné představy, a dokázat je akceptovat bez vnitřní zlosti. Pokud to neumíte, projeví se to buď zvýšenou mírou stresu, nebo v chování k zákazníkovi. Nemáte-li dostatečnou míru tolerance, nepracujte v pozicích, kde je styk se zákazníkem zásadní. Najít si odlišné místo není ostuda. Možná tím konečně naleznete vnitřní klid, který při práci s klienty postrádáte.

Autor:


Nejčtenější

Chtěla potvrzení o bezdlužnosti, teď je dlužníkem ona

Ilustrační snímek

Centrální registr dlužníků poskytuje mimo jiného vydání potvrzení o bezdlužnosti. To však nikdo v České republice...

Kvíz: Zvládli byste práci v nadnárodní korporaci?

Ilustrační snímek

Pokud splňujete kvalifikační předpoklady pro nabízenou pracovní pozici a ještě k tomu máte na obdobném postu i...



Zmapovali jsme deset aktuálně nejvýhodnějších běžných bankovních účtů

Ilustrační snímek

V Česku přibývají bankovní účty, které lze zřídit zdarma bez jakýchkoliv podmínek. Vyplývá to z analýzy, kterou server...

Devět osobních doporučení, jak dát svému životu smysl

Ilustrační snímek

Mark Twain byl úspěšným romanopiscem, ale i trefným a často ironickým pozorovatelem lidských osudů. V jeho díle lze...

Krotí emoce, konflikty a vyhoření a stávají se firemním benefitem

Ilustrační snímek

Práce firemních psychologů se začíná stávat zajímavým benefitem, který funguje už v mnohých společnostech. Proč jsou...

Další z rubriky

Unikátní výzkum: kam investují čeští milionáři a co je znepokojuje

Ilustrační snímek

V Česku je podle odhadů 28 tisíc dolarových milionářů. Své soukromí si však střeží. Dozvědět se, kam investují a jak se...

Krotí emoce, konflikty a vyhoření a stávají se firemním benefitem

Ilustrační snímek

Práce firemních psychologů se začíná stávat zajímavým benefitem, který funguje už v mnohých společnostech. Proč jsou...

Kdy a jak si říct o lepší plat, aby vás šéfové neodmítli

Ilustrační snímek

Je ve vaší firmě běžné, že stávající pracovníci nedostávají přidáno? Nenechte se odradit a zkuste si o zvýšení říct. Je...

18. října: Tohle potřebujete vědět nejen o čtvrtečním obchodování na amerických ...

18. října: Tohle potřebujete vědět nejen o čtvrtečním obchodování na amerických ...

Kurzy.cz Akcie ve Spojených státech ve čtvrtek znovu výrazně oslabily. Důvodem byly přetrvávající obavy investorů z obchodní vál...

Jobs Contact
Bezpečnostní technik (25.000 - 30.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč



Najdete na iDNES.cz