Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Poradna: Pozor na to, s jakou výpovědí odejdete z práce

  • 8
Podle výpovědi se určuje výše podpory v nezaměstnanosti. Advokátka Markéta Nešetřilová z kanceláře bpv Braun Partners radí čtenářce, jak získat po skončení pracovního poměru více peněz od státu.

Podle výpovědi dostanu podporu v nezaměstnanosti v prvních měsících ve výši buď 65 %, nebo 45 % původního výdělku. Jaký důvod je tedy ideální uvést, abych dostala více peněz? 

Podpora v nezaměstnanosti se počítá jako procentní sazba z průměrného měsíčního čistého výdělku, případně z vyměřovacího základu. Podpora v nezaměstnanosti se vyplácí v takzvané podpůrčí době, jejíž hranice jsou 5 měsíců, 8 měsíců a 11 měsíců. Záleží na tom, kolik je vám let. Výše podpory však není bez hranic. Zákon upravuje její strop. V roce 2017 činí maximální výše podpory 15 660 korun měsíčně. 

Z obecných pravidel však samozřejmě existují oblíbené výjimky, kterými chce zákonodárce motivovat uchazeče k tomu, aby „neusnuli na vavřínech“ a své zaměstnání aktivně vyhledávali. Výjimkami zohledňuje míru zavinění žadatele na skutečnosti, že je nezaměstnaný. A tak důvod skončení pracovního poměru hraje zásadní roli.

Jak je to u ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnance? 

Ukončí-li zaměstnanec pracovní poměr výpovědí či dohodou, aniž by k tomu měl vážný důvod, pak činí sazba pro výpočet podpory v nezaměstnanosti po celou délku podpůrčí doby pouze 45 %. Musíte tedy zapomenout na 65 %.

„Jednoznačně doporučuji, aby byl ve výpovědi nebo dohodě o ukončení pracovního poměru uveden výpovědní důvod, protože to ovlivňuje výši výplaty podpory v nezaměstnanosti,“ říká advokátka Markéta Nešetřilová.

Advokátka Markéta Nešetřilová

Je třeba říci, že jako „vážný důvod“ nelze uvést, cokoli vás napadne. Zákon přesně definuje, co lze považovat za vážný důvod. Je to například osobní péče o dítě ve věku do čtyř let, péče o jinou závislou osobu, docházka dítěte do školy a školky.

Vážným důvodem je i okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem (například když zaměstnavatel nevyplácí mzdu). Zákon nechává otevřenou i kategorii „jiný vážný osobní důvod“ nebo „důvod hodný zvláštního zřetele“, je však vždy na žadateli podpory, zda tento důvod dostatečně věrohodně úřadu práce prokáže a zda bude úřad práce stejného názoru jako žadatel a uvedený důvod za tzv. „vážný“ uzná. Pokud ano, bude žadateli náležet vyšší procentní sazba pro výpočet podpory.

A jak se dohodnout se zaměstnavatelem, když mě chce vyhodit? 

Jestliže ukončí pracovní poměr zaměstnavatel, musí uvést některý ze zákonem uvedených důvodů. Je-li tímto důvodem organizační změna, náleží zaměstnanci současně také zákonné odstupné. V takovém případě se podpora v nezaměstnanosti poskytuje až poté, co uplyne počet měsíců odpovídající počtu násobků poskytnutého odstupného. 

Jinak řečeno: mám-li nárok na odstupné ve výši tří měsíčních průměrných výdělků, náleží mi podpora až od čtvrtého měsíce, kdy budu bez práce, a to v základní výši.

Jiná je ovšem situace, pokud zaměstnavatel skončil pracovní poměr se zaměstnancem (v posledních 6 měsících) z důvodů, že porušil pracovněprávní povinnosti zvlášť hrubým způsobem. Do této kategorie samozřejmě patří zejména okamžité zrušení pracovního poměru. V takovém případě uchazeč o zaměstnání nemá vůbec nárok na podporu v nezaměstnanosti.

Ale záleží na tom, kolik vydělám.

Ano. Jednoznačně doporučuji, aby byl ve výpovědi (podává-li ji zaměstnanec) anebo dohodě o ukončení pracovního poměru uveden výpovědní důvod, protože to ovlivňuje výši výplaty podpory v nezaměstnanosti. Toto doporučení má však smysl tehdy, kdy alespoň 45 % čistého výdělku bude činit méně než strop podpory. 

V případě, že vyděláváte například 35 tisíc korun čistého, bude vaše podpora v nezaměstnanosti vždy ve výši zákonem stanoveného stropu, a bude tedy jedno, zda dohodu o skončení pracovního poměru podepisujete z vlastní vůle, z vůle zaměstnavatele, nebo z jiných „vážných důvodů“. 

Běžné sazby podpory v nezaměstnanosti
1. a 2. měsíc 65 % průměrného čistého výdělku / vyměřovacího základu
3. a 4. měsíc 50 % průměrného měsíčního čistého výdělku / vyměřovacího základu
5. měsíc Do 50 let 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku / vyměřovacího základu
5. až 8. měsíc 50 až 55 let
5. až 11. měsíc Nad 55 let