Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poradna: Na co máte nárok, když se z dovolené stane noční můra

aktualizováno 
Odjedete na dovolenou s cestovní kanceláří, ale řada věcí nedopadne tak, jak bylo domluveno a zaplaceno. Jaké nároky za zkažený zájezd lze uplatnit a kdy už je stížnost přes čáru, vysvětluje advokát Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pan Antonín má náročnou a stresující práci. Rozhodl se letos odjet na trochu exotickou dovolenou do Maroka, aby byl mimo signál a „vyčistil si hlavu“. Země to byla podle jeho slov krásná, ale cestovní kancelář úplně selhala.

Kvalitní cestovní pojištění

Před cestou využijte přehledného srovnání cestovního pojištění.

Jaké byly problémy? Cestovka nezajistila dopravu z letiště, kterou si Antonín nakonec musel obstarat a uhradit sám. Dále změnila na poslední chvíli hotel, který vůbec neodpovídal původní nabídce, a nezajistila ani další doplňkové služby. „Při porušení své povinnosti musí cestovní kancelář zákazníkovi nahradit nejen škody na majetku, ale také újmu za narušení dovolené, zejména pokud byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen,“ říká advokát.

„Za ubytování dál, než bylo slíbeno, určuje soud až čtvrtinovou slevu, za chybějící výhled až 10 procent. Za nedostatky na pokoji může zákazník podle závažnosti problémů chtít až 50 % slevu,“ říká advokát Ondřej Preuss z webu dostupnyadvokat.cz

právník Ondřej Preuss

Pokud je na webové prezentaci či v katalogu uvedeno, že hotel je 50 metrů od moře s výhledem na staré město a disponuje krásným bazénem a ve skutečnosti se jedná o napůl opuštěný dům duchů bez funkčního bazénu s výhledem na továrnu, 15 minut pěšky od pláže, náhrada újmy je na místě. „Obecně půjde o újmu vždy, pokud dojde k podstatnému nesplnění povinností ze smlouvy o zájezdu,“ upozorňuje advokát Preuss.

Výše slevy: 10 i 50 procent

Klient má v prvé řadě nárok na zjednání nápravy, tedy například přeměny nabízené polopenze na řádně objednanou plnou penzi. Pokud by k tomu nedošlo, má zákazník právo požadovat náhradu účelně vynaložených nákladů. To platí i v případě dopravy z letiště, kterou i přes sliby, kancelář nezajistila.

„Pokud jde jako v případě pana Antonína ještě o podstatnější vady, o služby nižší kvality, je zde samozřejmě nárok na snížení ceny. Obecně je však nárok na slevu z ceny zájezdu podmíněn tím, že zákazník vytkne vadu bez zbytečného odkladu. Většinou soudy požadují výtku nejpozději do měsíce po skončení zájezdu,“ doplňuje Preuss a doporučuje nespokojeným cestovatelům chyby a nedostatky zdokumentovat.

Vodítko pro určení slevy, respektive odpovědnosti cestovních kanceláří, hledají české soudy v Německu. Tam již od 80. let judikatura užívá takzvanou frankfurtskou tabulku slev. Za ubytování dál, než bylo slíbeno, určuje například až čtvrtinovou slevu, za chybějící výhled až 10 procent. Za nedostatky na pokoji, jako je plíseň nebo hmyz, pak může zákazník podle závažnosti problémů chtít až 50% slevu. Tabulka však není pro české soudy závazná, jen podpůrná a samozřejmě záleží na okolnostech konkrétního zájezdu.

„Vliv na slevu tedy může mít i to, zda se jedná o výlet otrlých kamarádů zejména po místních pivnicích, kdy hotel slouží vyloženě jen na přespání, nebo o romantickou dovolenou třeba na oslavu diamantové svatby,“ dodává Ondřej Preuss.

Autor:


Nejčtenější

Zmapovali jsme pět spořicích účtů, které aktuálně vynášejí nejvíc

Ilustrační snímek

Česká národní banka letos již několikrát zvýšila úrokové sazby, naposledy v srpnu 2018. Některé finanční domy na to...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...



Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Ilustrační snímek

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů...

Další z rubriky

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Pekaři nejsou, lovíme mimo obor, říká majitel rodinného podniku

Kudy povede jeho profesní dráha, věděl Marek Nozar velmi brzy. Řídí rodinnou pekárnu, stejně jako předtím jeho dědeček...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Kurzy.cz Míra nezaměstnanosti je na historickém minimu a sehnat lidi je pro firmy velký problém. Vše ještě zhoršují u některých ...



Najdete na iDNES.cz