Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před Vánoci padne až pětina pracovní doby na nákup dárků přes internet

aktualizováno 
Lidé se připravují na Vánoce – nakupují dárky přes e-shopy, rezervují si pobyty na horách. Po e-mailu a Facebooku létá jedno péefko za druhým. Problém je, že to dělají v pracovní době a že si ji tím zkracují až o hodinu a půl denně.
Někteří zaměstnanci toho v prosinci moc nenapracují, vyřizují si soukromé záležitosti.

Někteří zaměstnanci toho v prosinci moc nenapracují, vyřizují si soukromé záležitosti. | foto: Profimedia.cz

"Pracovní morálka zaměstnanců klesá poslední měsíc roku až o padesát
procent. Je logické, že se to zaměstnavatelům moc nelíbí," říká Robert Kleiner, ředitel společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro kontrolování práce na firemních počítačích a stále sleduje více než 200
českých podniků.

Některé firmy se v rámci boje proti poklesu pracovní morálky rozhodly
své zaměstnance odstřihnout od sociálních sítí a od vybraných internetových stránek. "To ale není ideální řešení. Pokud je totiž pracovník
ve stresu z toho, že není schopen včas obstarat dárky či sehnat vánoční
pobyt, určitě to kvalitě jeho práce nepřidá," varuje Robert Kleiner.

co dělají lidé v prosinci místo práce

• vyřizují on-line nákupy

• posílají soukromé e-maily a surfují po sociálních sítích

• plánují, jak prožijí vánoční svátky

• vybírají si a rezervují zimní dovolenou

• rozesílají péefka

Zdroj: truconneXion

Zaměstnavatelé by podle odborníků měli s tendencí lidí chystat se
na svátky počítat. "Až 85 procent zaměstnanců nemá přirozenou pracovní
disciplínu a snadno podlehnou svodům k přerušování práce," říká Martina Švandová, konzultantka v oboru lidských zdrojů. Podle ní by mohl pomoci otevřený přístup k pracovníkům a jejich motivace.

"Podniky mohou nabídnout nějaký neobvyklý vánoční benefit, který má ale jasné poselství – blíží se Vánoce, i my pro vás máme dárek, práci je však nutné udělat ve stejné kvalitě a ve stejném čase jako jindy," dodává Martina Švandová.

Takže jak odvést kvalitní práci v zaměstnání a navíc se dobře připravit
na Vánoce? "Doporučuji plánovat a nepřehánět. Poproste ostatní
členy rodiny, ať vám pomůžou. Řekněte si, co zvládnete, a podle
toho nastavte své cíle. Máte jen jeden den na nákupy? Udělejte si seznam
a nakupujte systematicky. Musíte být v práci déle? Tak prostě budou jen dva druhy cukroví," radí psycholog Tomáš Vašák. Podle něj je důležité si uvědomit, že když bude člověk vystresovaný a podrážděný, žádný dárek atmosféru Vánoc nezachrání.

Na síti utratíme 10 miliard

Podle prognóz internetových prodejců lidé letos utratí za vánoční nákupy
po internetu deset miliard korun. Je to o dvě miliardy více než loni. "Podle toho, jak lidé hledají výrazy Vánoce, dárky, svátky a hračky na českém internetu, je zřejmé, že myslí na přípravu na Vánoce už od září," analyzuje Helena Papírníková ze společnosti dobryweb.cz. Proto také mnohé obchodní řetězce posunuly start vánoční kampaně na začátek října.

Počet zákazníků e-shopů překročil hranici 95 procent uživatelů internetu
v produktivním věku a už nemá kam růst. V budoucnu tedy poroste frekvence nákupů. "Z příležitostného zákazníka, který dříve nakoupil
jednou dvakrát ročně, se stane pravidelný klient," uvádí ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

anketa: Jak řešíte pokles pracovní morálky před Vánocemi?

Naši zaměstnanci pracují i v předvánočním čase

Petr Berounský, manažer firmy Lenovo ČR a SR

I v době před vánočními svátky se většina našich zaměstnanců věnuje pracovním činnostem spojeným s vyšším prodejem našich výrobků v tomto období a s přípravou plánů na příští rok. I v předvánoční atmosféře musíme našim zákazníkům a obchodním partnerům poskytnout kvalitní služby. Proto v tomto období zesilujeme kontrolu jednotlivých aktivit zaměstnanců a také klademe důraz na to, aby plnili všechny cíle.

Máme opačný problém, lidi nelze dostat z práce

David Klepetko, manažer společnosti Microsoft

Většina zaměstnavatelů si stěžuje, že lidé v pracovní době odbíhají na nákupy dárků. My máme letos opačný problém. Od uvedení pohybových senzorů Kinect pro Xbox 360 a jejich rozmístění v kancelářích nemůžeme zaměstnance dostat domů. Občas nemůže pracovat ani úklidová služba, protože chodby jsou plné sportujících lidí. Situace nám pomalu přerůstá přes hlavu a s majitelem budovy řešíme zbudování sprch a rozšíření sociálního zázemí.

Práce je tolik, že o poklesu výkonu nemůže být řeč

Luděk Pfeifer, partner firmy M. C. TRITON

Pracovní morálku v naší společnosti určuje motivace k výkonu – v předvánočním čase stejně jako po celý rok. Závěr roku je u nás navíc obdobím, kdy finišuje řada projektů. Tlak na výkon je tak mimořádný a o poklesu pracovní morálky nemůže být vůbec řeč. Naši lidé předvádějí spíš vrchol svých schopností uřídit týmy, a to nejenom projektové, ale i ty rodinné, aby Vánoce byly šťastné a veselé – jak v byznysu, tak doma u stromečku. nenapracují, vyřizují si soukromé záležitosti.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer
21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer

21. října 2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer Ve 14 hodin se uzavřou volební místnosti a okrskové voleb... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.