Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro úspěšné podnikání jsou klíčové zkušenosti, shodují se podnikatelé

aktualizováno 
Úspěšný podnikatel musí mít vizi, vášeň a zaujetí pro věc. Pro úspěch v podnikání jsou ale nejklíčovější životní zkušenosti. Toto překvapivé zjištění přinesl celosvětový průzkum a pohovory s úspěšnými podnikateli.
Pro svou kariéru čerpají úspěšní podnikatelé z předchozích zkušeností. Ilustrační snímek

Pro svou kariéru čerpají úspěšní podnikatelé z předchozích zkušeností. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Průzkum ukázal i jiné zajímavé výsledky. Například 45 procent respondentů začalo podnikat až po třicítce a téměř 60 procent podnikatelů byli v minulosti zaměstnanci jiných společností, 33 procent považuje právě tyto zkušenosti za klíčové pro podnikatelský úspěch.

"Výsledky průzkumu boří zažitý stereotyp, že každý úspěšný podnikatel začíná s podnikáním, aniž dokončí vysokou školu a má nějaké pracovní zkušenosti," uvedla vedoucí partnerka Ernst & Young v ČR Magdalena Souček.

O průzkumu

Společnost Ernst & Young v průzkumu oslovila 685 podnikatelů z celého světa a provedla detailní pohovory s vítězi národních kol celosvětové soutěže Podnikatel roku.

Na otázku, z čeho pro svou podnikatelskou kariéru čerpali největší poučení, odpověděla třetina oslovených podnikatelů, že to byly jejich zkušenosti z předchozího pracovního poměru, tři z deseti uvedli vysokoškolské vzdělání a čtvrtina procent mentora.

"Podnikatelé z celého světa se shodli na tom, že pro úspěšného podnikatele jsou dnes jeho rané podnikatelské zkušenosti, kulturní zázemí a vnější prostředí stejně důležité jako jeho charakterové vlastnosti. Zdá se, že pro formování podnikatelského způsobu myšlení je důležitější to, čím člověk v životě projde, než to, s čím se narodil," upozornila Souček.

Jeden podnik nestačí

Mezi tři nejdůležitější vlastnosti úspěšného podnikatele patří podle tří čtvrtin oslovených vize, vášeň, zaujetí pro věc (73 procent) a tah na branku (64 procent). Čestnost, novátorství, schopnost jít do rizika či odolnost patří mezi další vlastnosti podnikatele, který se chce prosadit a mít úspěch. 

Naproti tomu podnikatelů, kteří uvedli flexibilitu (33 procent), důraz na kvalitu (18 procent) nebo loajalitu (14 procent), bylo podstatně méně.

Většina podnikatelů se zdaleka nespokojí jen s jedním podnikem. Tři pětiny z nich založily minimálně tři společnosti, pětina minimálně šest, desetina uvádí dokonce více než deset nově založených společností. To však neznamená, že při založení nové společnosti tu předchozí úplně opustí. Necelá polovina oslovených podnikatelů zmínila, že si ponechali obchodní podíl v každém z předchozích podniků.

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Další z rubriky

Najít práci pro šedesátníka je stále problém. I když pomáhá ekonomice

Ilustrační snímek

Jak umí země využívat ekonomický potenciál starších pracovníků? To zjišťovala studie Golden Age Index poradenské...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Boj o zaměstnance nekončí. Firmy chtějí dál nabírat, říká průzkum

Ilustrační snímek

Firmy se budoucnosti nebojí a hodlají nabírat zaměstnance ve velkém. Prozradil to tradiční průzkum společnosti...

ČNB příští týden zvýší sazby. Korunu tak vůči euru zdraží na nejvyšší úroveň od ...

ČNB příští týden zvýší sazby. Korunu tak vůči euru zdraží na nejvyšší úroveň od ...

Kurzy.cz Česká národní banka na svém měnověpolitickém zasedání ve středu příští týden zvýší svoji základní úrokovou sazbu. Půjde...



Najdete na iDNES.cz