Přednost dostane, kdo se firmě podobá

  • 17
Připadá vám, že se po pracovišti, kam každý den přicházíte, pohybují lidé, jimž nerozumíte a s nimiž málokdy souhlasíte? Považujete požadavky nadřízených za nesplnitelné nebo nepochopitelné? Je možné, že pracujete ve firmě, jejíž kultura vám nevyhovuje.

Co je to vlastně firemní kultura?

Dala by se popsat jako složitý propletenec hodnot, pravidel (nejen psaných) a způsobů chování vyznávaných na konkrétním pracovišti a sdílených zaměstnanci. Firemní kultura se promítá také směrem ven, k zákazníkům, obchodním partnerům.
Předpokládá se, že se na charakteru tohoto propletence shoduje většina pracovníků firmy. Podle Kateřiny Horové ze společnosti Ikea je u nich hlavním mottem dát zaměstnancům možnost rozvíjet se, dále se vzdělávat. Kdo se brání změnám, nechce se učit novým věcem, necítí se v takové firmě dobře.

„Firemní kultura je dána i typem byznysu. Jiná panuje v bankách, jiná v IT firmách,“ říká Luděk Pfeifer z poradenské společnosti MC Triton. „Ovlivňuje ji i historie firmy. Velké a staré firmy mají kulturu jinou než malé a pružné. Liší se i stylem řízení vrcholových manažerů," dodává. Podle něho je také významná shoda firemní kultury se strategií firmy. „Dravá, ambiciózní strategie určitě nebude ladit s kulturou, kde jsou sdílenými hodnotami klídek a raději za málo, ale pohodlně,“ poznamenává.

Chcete u nás místo? Musíte se sem hodit

Manažerům v Česku končí zlaté časy. Doléhá na ně nezaměstnanost? Čtěte ZDE.

Když je člověk přijímán na určitou pozici, zdaleka o jeho přijetí nerozhoduje jen praxe a znalosti. Často je důležitější, zda kandidát působí tak, že se hodí do firmy, v níž hledá uplatnění. Zda v člověku, u něhož se uchází o místo, vzbudí dojem, že z jeho firmy pochází.

Dejme tomu, že se do podniku, jehož kultura je charakteristická přátelskými vztahy, hlásí na pozici asistenta dva kandidáti. Jeden byl zvyklý si s kolegy vykat a udržovat si od lidí odstup. Druhý je ve vztahu k jiným lidem vstřícný a vřelý. I když jsou oba stejných odborných kvalit, je jasné, kdo dostane přednost. „A velmi často, i když ten přátelštější člověk je na tom odborně hůř, bude přijat on.

Proč? Protože vytvářet kontingenční tabulky v Excelu se člověk naučí snáz než vstřícnosti k lidem,“ říká Alena Chlumská z poradenské společnosti Billanc Partners. Luděk Pfeifer k tomu dodává, že prozíravý zaměstnavatel hledá lidi nikoliv k obrazu kultury současné, ale budoucí. „I firemní kultura se mění a vyvíjí a noví lidé mají být právě nositeli žádoucího vývoje firemní kultury,“ říká.

Má cenu se slepě přizpůsobit?

V každé nové firmě člověk poznává jiné odstíny firemní kultury, než na jaké byl dosud zvyklý. Přizpůsobovat se tedy musí vždy. „Je otázka, co ve vlastním chování má smysl ovlivňovat a co už ne. Mohu odložit džíny a naučit se být takzvaný sakový typ,“ říká Alena Chlumská. Avšak úplně změnit své chování, návyky, předělat svou osobnost nelze. „Firemní kultura má sice tendenci fungovat na principu „kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti“, ale slepé přizpůsobení se kultuře jistě není nejvhodnější,“ poznamenává k tomu Luděk Pfeifer.

Každému je občas v práci něco takzvaně proti srsti. Pokud to cítí ředitel nebo personální manažer, může svým chováním firemní kulturu ovlivňovat a případně i měnit. Jde-li o řadového zaměstnance, je to složitější. „Musí zhodnotit, co mu vadí, a to, zda má šanci něco změnit - může si o tom promluvit se svým nadřízeným nebo s personalistou, případně jít rovnou cestou osobního příkladu,“ říká Zdeňka Bajerová, personalistka z poradenské společnosti Robert Half International. V opačném případě doporučuje porozhlédnout se po jiných šancích na trhu práce, protože dlouhodobá nespokojenost v zaměstnání ovlivňuje celkovou kvalitu života. Každý si však musí sám zvážit, zda případnou (dočasnou) nezaměstnanost ponese lépe.

Kdy vám zaměstnavatel může dát výpověď pro porušení pracovní kázně? Je třeba písemných důtek? Čtěte ZDE.

Přizpůsobit se ano, ale...

* Všude platí, že kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti.
* Snažte se o oboustranný respekt - nevnucujte, nenechávejte si vnutit.
* Zvažte, co překousnete a co ne. A také, zda to dokážete a za jakou cenu.
* Cítíte-li se tak špatně, že je to znát na práci, raději se poohlédněte jinde.
* Zvažte: vyváží ztrátu místa pocit, že je dobře, že už tam nejste?

Jak najít informace o firemní kultuře

Máte zájem o pozici u konkrétní firmy? Zajímejte se i o její firemní kulturu a zjistěte, zda vám bude vyhovovat:

  • Počítejte s tím, že každý typ práce má svou povahu. V archivu budou vyžadovat pečlivost, smysl pro pořádek, zaujetí pro detail, v malé obchodní firmě se očekává pohotovost, akceschopnost, a tak dále.
  • Hledejte webové schránky. Podle toho, co a jak na nich firma uvádí, lze poznat, na co klade důraz.
  • Pátrejte po dalších odkazech na internetu - o firmě se v dobrém nebo ve špatném mohou zmiňovat odběratelé, klienti.
  • Prohlédněte si sídlo firmy, promluvte jen tak s vrátným, se slečnou na recepci.
  • Ptejte se známých, sledujte místní tisk, zda se o firmě zmiňuje.
  • Ptejte se (na konci pohovoru) na systém hodnocení, pracovní dobu a případné přesčasy. Zeptejte se, co zaměstnavatel očekává.

JINÁ NEŽ OSTATNÍ. Člověk spíše získá místo, působí-li, jako by v dané firmě už pracoval. Následovat firemní kulturu lze do určité míry. Způsob oblékaní lze změnit snáz než charakteristické rysy své osobnosti.