Nárok na vrácení přeplatku není automatický, o přeplatek musí klient požádat zdravotní pojišťovnu písemně. Ilustrační snímek

Nárok na vrácení přeplatku není automatický, o přeplatek musí klient požádat zdravotní pojišťovnu písemně. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Netušila, že má vysoký přeplatek u pojišťovny. Může to být i váš případ

  • 11
Dozvědět se, že vám chce někdo vrátit peníze, protože jste zaplatili víc, než bylo třeba, je určitě dobrá zpráva. Zvlášť když nejde o pár korun, ale o několik tisíc. Může se to týkat i vás. Potvrzuje to případ, na který upozornila bývalá klientka VZP.

„Na základě vyúčtování pojistného byl pod vaším rodným číslem zjištěn přeplatek pojistného ve výši 4 370 korun, který bychom vám chtěli vrátit,“ oznámila VZP bývalé klientce, která odešla před dvěma lety k jiné zdravotní pojišťovně

„Pokud shledáte, že vaše evidenční údaje i provedené platby zdravotního...

„Zpráva o tak vysokém přeplatku mě překvapila, měla jsem za to, že jsem si vyúčtování vždy hlídala, a to i v době, kdy jsem podnikala a platila zdravotní pojištění jako samoplátce. Proto mě nenapadlo zajímat se, zda náhodou nemám u pojišťovny přeplatek,“ říká bývalá klientka VZP.

Podle mluvčího VZP Oldřicha Tichého není sama, koho oznámení o přeplatku, ale i případném nedoplatku může překvapit. Jen loni provedla VZP přes 200 tisíc takových kontrol.

Musela zkontrolovat údaje za dvacet let

Má to ale drobný háček. V dopise pojišťovna bývalou klientku vyzvala, aby si zkontrolovala celý průběh pojištění u VZP. Tedy období, kdy podnikala a kdy za ni odváděli zdravotní pojištění zaměstnavatelé. „Pokud shledáte, že vaše evidenční údaje i provedené platby zdravotního pojištění odpovídají skutečnosti, jsou zcela v pořádku a máte zájem o vrácení uvedené částky, vyplňte přiložený tiskopis a přeplatek vám bude vrácen podle vašich instrukcí,“ oznámila jí zdravotní pojišťovna.

Nepřehlédněte

Ve výpisu, který žena obdržela, přitom byly evidované údaje od roku 1993 až do roku 2013. Zkontrolovat, zda všechny údaje sedí a zda má klient na vrácení přeplatku oprávněný nárok, tak nemusí být snadné. „Pracovnice zdravotní pojišťovny mi nakonec poradila, abych ke kontrole využila přehled dob započítaných na mé důchodové pojištění, které mám evidované u České správy sociálního zabezpečení. Všechny údaje seděly, takže mám na vrácení více než čtyř tisíc korun skutečně nárok,“ dodává čtenářka.

Nespoléhejte se na aktivitu pojišťovny

A jak ohlídat, abyste o své přeplatky nepřišli? Rada je jednoduchá – buďte aktivní a nespoléhejte na to, že vám přeplatek ohlásí samotná zdravotní pojišťovna. O kontrolu svého účtu máte totiž právo požádat zdravotní pojišťovnu sami, a to kdykoliv.

Vyzkoušejte se

Podle zdravotních pojišťoven se řada lidí své přeplatky či nedoplatky již naučila hlídat. „Obvykle se tak děje, pokud u klienta dochází k nějaké změně, například ukončení doby, kdy klient hradí pojistné sám jako samoplátce, nebo vstoupí do kategorie, za kterou je plátcem pojistného stát,“ potvrzuje Hana Kadečková, mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra.

Zapamatujte si:

  • Buďte aktivní a stav svého účtu u zdravotní pojišťovny si hlídejte. O ověření vyúčtování a zjištění přeplatku či penále můžete požádat kdykoliv na nejbližší pobočce zdravotní pojišťovny, na infolince, písemně dopisem, nebo elektronicky.
  • Nárok na vrácení přeplatku není automatický, o přeplatek musí klient požádat zdravotní pojišťovnu písemně a v žádosti uvést číslo účtu, nebo svou kontaktní adresu, na kterou zašle pojišťovna přeplatek složenkou. „Přeplatek pojistného je vrácen do jednoho měsíce od podání žádosti,“ doplňuje Oldřich Tichý, mluvčí VZP.
  • „Pokud je zjištěn přeplatek kontrolou zdravotní pojišťovny, klientovi je zasláno vyúčtování, s informací o vzniklém přeplatku. Klient je v takovém případě povinen sdělit aktuální číslo účtu, na který bude přeplatek vrácen,“ dodává Elenka Mazurová, mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny.
  • Zároveň dejte pozor na promlčecí doby. „Nárok na vrácení přeplatku, který vznikl do 30. listopadu 2011, se promlčuje po pěti letech. U nároku na vrácení přeplatku, který vznikl od 1. prosince 2011, je promlčecí lhůta desetiletá,“ upozorňuje Richard Medek, mluvčí Vojenské zdravotní pojišťovny.