Ze všeho nejdůležitější je, abyste se s obchodníkem dokázali domluvit. Rady a doporučení sebelepšího odborníka vám totiž nebudou nic platné, pokud je nebudete chápat.
Důležitá je proto i komunikační přívětivost makléřů a jejich schopnost poskytnout pomoc a rady, které by měly být i pro začátečníky pochopitelné. Makléř vám vysvětlí, co se nyní na trhu děje, jak si vedou jednotlivé akcie doma i v zahraničí a jaká rizika jsou spojena s investicí.
Jak poznat seriózního obchodníka
-
Zjistěte si o firmě co nejvíce dostupných informací, např. sídlo firmy a předmět podnikání (obchodní rejstřík), základní kapitál, finanční výsledky apod.
-
Nejednejte s obchodníkem, který nemá licenci ČNB (seznam najdete na www.cnb.cz).
-
Sliby velkého a rychlého zisku jsou podezřelé a většinou nepravdivé (vzpomeňte na kampeličky).
-
Seriózní obchodník se vyhýbá agresivnímu telemarketingu a jiným formám nátlaku, aby získal nové klienty, nebo aby je přesvědčil k uzavření konkrétních obchodů.
Stránky některých internetových obchodníků
|
Nestyďte se zeptat, když něčemu neporozumíte
A když nepochopíte ani napodruhé, zbystřete: mluví na vás odbornou hatmatilkou a nedokáže své myšlenky přeložit do "lidštiny“? Je dost pravděpodobné, že žádné myšlenky nemá a jen opakuje, co mu řekli na školení. Takže věci možná vůbec nerozumí. Takovému člověku přece nebudete svěřovat peníze.
Prostudujte si ceník
Investoři při výběru obchodníka posuzují zejména jeden parametr – sazebník poplatků. Každá operace podle pokynů investora, především nákup a prodej, je totiž zpoplatněna obvykle v závislosti na objemu obchodů. Část poplatků dostává obchodník, část organizátor trhu (burza) a zbytek připadne na vypořádání a evidenci.
Pokud investujete například 100 000 korun, mohou se poplatky u jednotlivých obchodníků pohybovat od 0,25 do 1 procenta v závislosti na burze a způsobu obchodování. Může se stát, že nebudete vědět, co jednotlivé položky v ceníku znamenají. I tady by měl pomoci makléř a vše vám důkladně vysvětlit.
Při srovnávání cen jednotlivých obchodníků je však potřeba si uvědomit nejen kvalitu a spolehlivost obchodníka a jeho obchodních partnerů, se kterými spolupracuje, ale i jeho serióznost a bonitu či kvalitu poskytovaných služeb.
I v internetovém obchodě by vám mělo být příjemně
Při výběru obchodníka nepodceňujte ještě jednu věc. Dnes se obchoduje přes internet. I u dobrého odborníka se silným zázemím a mírným ceníkem se vám bude špatně obchodovat, pokud jeho internetový obchod nebude jednoduše srozumitelný a "uživatelsky příjemný“.
Prostředí internetových obchodů jednotlivých obchodníků se dost liší, u některých je lépe zpracována informační část, u jiných ta obchodní. Obě tyto stránky jsou také různě propojovány a poskytují investorům odlišné pohodlí pro jejich práci. Ideální je vyzkoušet si nanečisto, jak vám prostředí různých obchodů vyhovuje. Téměř každý on-line obchodník s cennými papíry nabízí svým klientům možnost nahlédnout do zkušebního prostředí nebo cvičného portfolia.
Slovníček Diverzifikace: rozložení rizika. Na principu diverzifikace jsou postaveny podílové fondy. Emitent: je osoba nebo společnost, která cenný papír vystaví a nabídne na burze. Investiční horizont: doba, na kterou je investice naplánována. Než si vyberete, kam investovat, měli byste mít jasno v tom, jak dlouho můžete peníze v rodinném rozpočtu postrádat. Čím je investice rizikovější, tím delší dobu by měla trvat. Likvidita: určuje, za jak dlouho je možné investici proměnit zpět na hotové peníze. Měnové riziko: pokud nakoupíte cenné papíry v jiné měně než v korunách, musíte v investici zohlednit také vývoj kurzu koruny a cizí měny. Může se stát, že americké cenné papíry vám sice vydělají, ale kvůli poklesu dolaru vyděláte méně. Portfolio: souhrn všech cenných papírů, případně podílových fondů, do kterých svoji investici rozložíte. |