Náklady na odstranění vad vyčíslil znalec na 60 356 korun. Ilustrační snímek

Náklady na odstranění vad vyčíslil znalec na 60 356 korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Příběh: Omítku mu smyl déšť. Reklamovat u zedníka, nebo u výrobce?

  • 68
Jestliže reklamujete například vysavač, vadný výrobek vrátíte prodejci a ten vám jej buď vymění, nebo zajistí jeho opravu. Poněkud složitější situace je, pokud zjistíte, že jste si koupili vadnou omítku. Prodejci ji odnést zpátky nemůžete, protože už je na fasádě. Jak v takových případech postupovat?

Robin Vrbata chtěl opravit fasádu svého rodinného domu v Březové. Ve značce materiálu měl jasno a dvě stě deset kilo omítky zakoupil v nejbližší prodejně. Zaplatil šestnáct tisíc a najal si odborníka, který omítku na zdi domu aplikoval. Z hotového díla se ale dlouho neradoval. Jen do prvních dešťů.

"Omítka začala měnit barvu, a to z původní tmavě hnědé na fialovou," popsal pan Vrbata. "Navíc nátěr změknul a na některých místech dokonce omítka úplně stékala a zůstaly jen bílé kamínky," doplnil majitel domu.

Podle soudního znalce je škoda přes šedesát tisíc

Pan Vrbata omítku reklamoval. Nejprve u zedníka, který omítku na domě natahoval. Ten si byl ale jist, že dílo provedl řádně, přesně dle pokynů výrobce, a doporučil obrátit se na prodejce. A prodejce odkázal na výrobce. Výrobce sice komunikoval, přijel i na místo odebrat vzorky a podle slov pana Vrbaty prý dokonce uznal vadu materiálu, tím ale vše skončilo.

Vrbatovi se s danou situací nehodlali smířit a pozvali si soudního znalce. Ten potvrdil, že dílo bylo provedeno řádně dle doporučení výrobce a problém je v materiálu. Náklady na odstranění vad vyčíslil znalec na 60 356 korun.

Situaci ale poněkud komplikuje fakt, že pan Vrbata omítku nekupoval osobně. Tedy, v prodejně byl osobně a vybíral si ji, jenže daňový doklad byl vystaven na zedníka, který omítku na fasádu aplikoval.

Reklamovat je třeba u zhotovitele díla

"Pan Vrbata musí reklamaci uplatnit u zhotovitele díla, tedy u zedníka," vysvětlil advokát Pavel Nastis. Reklamovat u prodejce nebo u výrobce je zbytečné, nejsou vůbec povinni reklamaci přijmout, protože ani jeden z nich nemá s panem Vrbatou žádný smluvní vztah.

Kde poradí zdarma:

Spotřebitelská poradna
tel.: 299 149 009

 "V reklamaci by měl zákazník přesně popsat, jaká vada se vyskytla, a napsat, co požaduje, tedy například bezplatné odstranění vady, a v jaké lhůtě," doplnil advokát.

Pokud se i vy ocitnete v podobné situaci, reklamovat vady díla můžete dokonce i v případě, že nemáte žádnou písemnou smlouvu, jen jste se s řemeslníkem ústně domluvili. Reklamační lhůta v případě stavebních prací činí 18 měsíců.

Na vyřízení reklamace, včetně případných oprav, má zhotovitel podle zákona třicet dní. Máte také právo požadovat náklady, které vám vznikly s vyřizováním reklamace.

Na nákup materiálu je záruční doba delší

Pokud byste si omítku v prodejně kupovali sami, je dobré vědět, že jste v takovém případě uzavřeli spotřebitelskou kupní smlouvu, pro kterou platí záruka dvacet čtyři měsíců.

Není však problém, aby i dodavatel, tedy samotný zedník, na faktuře uvedl dvě položky - jednu na materiál, kde je právě tato dvouletá záruka, a druhou na stavební práce samotné se zárukou rok a půl. Pokud však zedník uvede pouze položku "omítnutí domu" bez další specifikace, záruka je pak na vše z titulu smlouvy o dílo pouze osmnáct měsíců.

"V případě, že chce zákazník využít delší záruky, doporučuji jednoznačně jednotlivé položky si nechat rozepsat a určit si, v jakém režimu se daná položka bude nacházet," doporučuje právník Sdružení spotřebitelů dTest Jan Votočka. Navíc i podle jeho zkušeností v tomto oboru podnikání celá řada společností nabízí zákazníkům delší smluvní záruky než povinné zákonné, a to v délce dvou až sedmi let jak na materiál, tak i práci.

Stojí proto za úvahu, zda si své dodavatele raději nevybírat i podle tohoto kritéria. Písemná smlouva sice není nutností a k prokázání smluvního vztahu postačí faktura, ale co je psáno, to je prostě dáno.

, pro iDNES.cz