Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přijdete-li o auto na leasing, máte problém

  11:00aktualizováno  11:00
V případě, že zničíte auto pořízené na leasing nebo vám ho ukradnou, peníze od pojišťovny dostane leasingová společnost. Ta vám dokonce nemusí vyplatit žádný finanční obnos. Nejprve totiž odečte svoje náklady, pak teprve přicházíte na řadu vy.
Než se rozhodnete pro leasing, přečtěte si dobře podmínky smlouvy.

Než se rozhodnete pro leasing, přečtěte si dobře podmínky smlouvy. | foto: iDNES.cz

Vladislav Galgonek si před třemi lety pořídil na leasing Škodu Octavia v hodnotě 250 000 korun. Šedesát tisíc složil hned a zbývajících 190 000 korun platil formou měsíčních splátek. Letos v červenci, sedm měsíců před tím, než měl auto doplatit, mu je ukradli. Pojišťovna leasingové společnosti vyplatila 130 000 korun, ale po odečtení všech svých nákladů panu Galgonkovi leasingovka postoupila jen 3 000 korun.

"Čekal jsem, že to bude alespoň třicet tisíc, auto nutně potřebuji a za tři tisíce si žádné nepořídím," říká klient. Vyúčtování sice dostal, ale nezdálo se mu, a proto věc postoupil právníkovi. Leasingová společnost se k případu zatím nevyjádřila.

Navíc než přišly peníze z pojišťovny, musel ještě zaplatit dvě měsíční splátky asi po 7 000 korunách, celkem ho tak auto vyšlo asi na 350 000 korun. Věděl, že peníze z pojistky půjdou leasingovce a ta si odečte zisk a náklady související s předčasným ukončením smlouvy, ale nečekal, že to bude tolik.

Kdyby auto bylo majetkem pana Galgonka - zaplatil by ho v hotovosti nebo na úvěr - suma od pojišťovny by mu připadla celá. Pochopitelně by však musel doplatit i případný úvěr. Podobný problém nastává v okamžiku, kdy dojde k havárii a auto je zralé na odpis.

Může se stát, že budete doplácet

Pokud jste na začátku složili nízkou akontaci, může se dokonce stát, že budete muset leasingové společnosti po konečném vyúčtování ještě nějaké peníze doplatit. Naopak, když vám nějaké peníze zbudou, můžete je použít na zaplacení akontace v případě, že si hned od leasingovky chcete vzít nové auto. Podle Petra Jeníčka z ČSOB Leasing je toto řešení v praxi časté.

Když nemáte peníze

Problém nastane, i když se dostanete do situace, že nemáte na splátky. Pokud nechcete o auto přijít, okamžitě kontaktujte leasingovou společnost a o své finanční tísni ji informujte. Pokuste se dohodnout na odkladu nebo snížení splátek, případně na tom, že auto i s leasingem postoupíte někomu dalšímu.

Počítejte však s dalšími náklady, například GE Money Auto si za převod smlouvy účtuje 5 000 korun. Leasingová společnost vám nemusí vyhovět automaticky, platební neschopnost klienta společnosti řeší individuálně podle konkrétního případu.

Zadlužte se rozumně

Než podepíšete smlouvu, dobře zvažte svoje finanční možnosti i to, jestli auto skutečně potřebujete. Říká se, že nové auto je ta nejhorší investice. Už ve chvíli, kdy s ním vyjedete z autosalonu, totiž jeho hodnota klesne o 10 až 15 procent. A neunáhlete se při podpisu smlouvy. Než se rozhodnete, přečtěte si podmínky, a pokud něčemu nerozumíte, nechte si to od prodejce nebo leasingovky vysvětlit.

Schopnost splácet si můžete pojistit

Abyste se nedostali do finanční nouze kvůli ztrátě zaměstnání nebo dlouhodobé nemoci, můžete se pojistit. Pojištění splátek uzavřete u prodejce současně s leasingovou smlouvou. Cena pojistky se stanovuje individuálně, obvykle se však pohybuje od jednoho do šesti procent z výše měsíční plátky.

Například UniCredit Leasing spolupracuje s pojišťovnou Amcico. I tady si však nejdřív dobře přečtěte podmínky, abyste později nebyli nepříjemně překvapeni. Pojišťovna totiž za vás placení převezme obvykle až po 60 dnech, když ulehnete na dva týdny s angínou, budete muset leasingové splátky dál hradit ze svého.



Nejčtenější

Platební karty dostávají nové funkce. Podívejte se, co už umí

Ilustrační snímek

Bezhotovostní placení „pípacími“ kartami strmě roste. Počet bezkontaktních transakcí v porovnání s loňskem stoupl o 28...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Češi mění čile zaměstnání. A budou ještě aktivnější

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost je na historicky nejnižších hodnotách. Zatímco firmy mají těžké časy, zaměstnanci naopak ty nejlepší....

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Další z rubriky

Adrenalinové sporty na dovolené jsou riziko, dejte si pozor na připojištění

Ilustrační snímek

Na dovolené lidé zkouší ledacos. Například adrenalinové sporty, zážitkové aktivity nebo různé atrakce. Dejte si pozor...

Cestovní pojištění: kličky, kvůli nimž nemusí pojišťovna platit

Ilustrační snímek

Pojistka je zaplacená, a tak hurá na cesty. Jenže pozor. Pojištění je užitečné, jen je potřeba, abyste dodržovali...

Češi jsou v právních sporech odvážnější. Soudí se hodně a rádi

Jitka Chizzola

Téměř každý třetí Čech se v posledních 5 letech účastnil právního sporu. Lidé se už nebojí bránit se, říká generální...

Lutz (ex-GM): Tesla míří do hrobu, má ještě tak rok nebo dva. Musk neví nic o ří...

Lutz (ex-GM): Tesla míří do hrobu, má ještě tak rok nebo dva. Musk neví nic o ří...

Kurzy.cz Podle bývalého místopředsedy představenstva automobilky GM Boba Lutz je Tesla automobilkou, která míří do hrobu. Šéf au...

Najdete na iDNES.cz