Ne všechny pravidla mohou fungování týmu prospívat

Ne všechny pravidla mohou fungování týmu prospívat | foto: Profimedia.cz

Příliš tvrdá pravidla zaměstnancům podrážejí nohy

  • 1
Každý pracovní tým má svá pravidla, ať už formální či neformální. Oba typy mají na danou skupinu lidí významný vliv, který si možná ani neuvědomujete. Rozhodně se vyplatí všechna pravidla vašeho týmu identifikovat a znát rizika, která z nich plynou. Zjistěte, v čem vám pravidla pomáhají a kde vám škodí.

To je neomluvitelné, pane kolego!
Formální pravidla týmu pracovníků jsou pevně stanovena, a to v různých směrnicích a řádech firem. Taková pravidla pak zaměstnanci musí nutně dodržovat a různé firmy pak s různým důrazem bazírují na jejich dodržování. Zatímco v některých firmách není občasné porušení některého z pravidel bráno nijak závažně, existuje na našem trhu také řada firem, které berou porušení formálních firemních pravidel za neomluvitelný prohřešek, který tvrdě trestají (od finančních postihů až po propuštění provinilce).

Abychom byli konkrétní, taková pravidla například jasně definují přípustné oblečení (především auditorské a právní společnosti), čas příchodu do kanceláře a čas odchodu z ní, způsob komunikace s klienty a s médii, formu darů partnerům a od partnerů, která je přípustná, nakládání s citlivými firemními informacemi, rozhodovací procesy v rámci manažerských linií, využívání firemních financí, systém kontroly atd.

Víme o nich i bez směrnic, ale co ti noví
Neformální pravidla nejsou oproti formálním nikde přesně stanovena. Přesto o nich tým ví a dodržuje je (někdy je dodržuje dokonce automaticky, nevědomky). Taková pravidla vznikají často měsíce i roky spolu s délkou fungování týmu. Je zřejmé, že nový tým spolupracovníků nebude mít takových pravidel mnoho, zatímco v týmu starém roky jich můžeme detailním zkoumáním odhalit celou řadu.

Co se týče nového člena týmu, pak je jeho role při odhalování neformálních pravidel poměrně složitá. Pomoci s nimi by mu měl jeho nadřízený (při samotném pohovoru, při uvítacím dni apod.) anebo osoba, která je nováčkovi přidělena – jeho kouč. Pokud mu nikdo přímo nepodá pomocnou ruku, lze očekávat, že bude na pravidla narážet postupně sám, což mu může činit značné problémy při plnění jeho úkolů. Obzvláště problematicky se mohou jevit noví kreativní lidé, kteří již principiálně chápou pravidla týmu jako osobní omezení, jež jim brání v rozletu, v seberealizaci.

Ale nejde jen o nováčka samotného, narušování zažitých pravidel se samozřejmě v konečném důsledku dotkne i jeho kolegů, kteří na jejich ctění lpí, kterým pravidla přijdou samozřejmá, nebo dokonce užitečná. Situace pak může vyústit ve svár několika lidí, či až v nepřijmutí nového zaměstnance týmem. Tím spíše je dobré neformální pravidla odhalit a řešit jejich problematické dodržování s daným člověkem.

Které se hodí, které ne
Je vhodné se proto čas od času nad pravidly daného týmu (či celé firmy) zamyslet a zvážit nutnost jednotlivých pravidel, popřípadě kroky, které by pomohly některé svazující (či dokonce zpátečnické) regule zpřetrhat, a pomoci tak členům týmu k jednoduššímu vývoji, k lepším výsledkům (například uvolnění jejich rozpočtu, úprava příchodů a odchodů jednotlivců, odbourání přesně stanovených časů pro obědy atd.).

Na druhou stranu, abychom pouze nevrhali na pravidla týmu negativní světlo omezení a postihů za jejich porušování, je třeba poukázat také na jejich klady, které jsou evidentní. Pravidla (ať už formální či neformální) samozřejmě pomáhají firmě, a především jejím manažerům docílit kompaktního fungování firmy bez výkyvů, které by v souhrnu výsledkům firmy "podkopávaly nohy“.

Některá pravidla dokonce mohou pomáhat nejen ke konečné kvalitní podobě firmy (její komunikace navenek, výsledků atd.), ale dokonce v posilování týmového ducha zaměstnanců a ke zvýšení jejich loajality. Takovým neformálním pravidlem totiž může být velice dobře například pravidelná týmová gratulace oslavencům v týmu, neformální večírek týmu k příležitosti přijetí nového člena či oslava výrazně dobrých výsledků týmu.