Stále více Čechů si nejen půjčuje peníze, ale také řeší své problémy s nesplacenými půjčkami. Navíc je tato skupina lidí většinou přesvědčena, že prostředky z nové půjčky využije ke splacení předešlého úvěru, na který nemá aktuálně dostatek financí. Tito klienti očekávají, že se jejich situace zlepší. Bohužel se však dostávají spíše do větších potíží. Tyto skutečnosti vyplývají ze statistiky registru SOLUS, kterou sdružení nyní zveřejnilo.
Sdružení SOLUS se právě problémům s předlužováním věnuje prostřednictvím své databáze klientů-dlužníků. Samozřejmě pomocí ní chrání nejen své členy, ale v konečném důsledku i samotné klienty před předlužováním. Členy sdružení jsou nejen splátkové společnosti, ale i banky a jiné finanční instituce.
Přehled členů SOLUS |
Beneficial Finance, CCB Finance, CCS Česká společnost pro platební karty, CETELEM ČR, Český Triangl, COFIDIS, ESSOX, Home Credit Finance, HVB Bank Czech Republic, Profireal, Raiffeisenbank, VB Leasing CZ. |
Pokud klienti mají problémy se splácením stávajícího dluhu, žádají o další nový úvěr u jiné společnosti, a to i několikrát po sobě. Tento trend se v ČR objevuje stále častěji, tvrdí členové sdružení a dodávají, že rekordmanem je neplatič, který o nový úvěr žádal 11krát po sobě. Tento žadatel, stejně jako většina ostatních, kteří mají problémy se splácením půjčky u některého ze členů sdružení s největší pravděpodobností se svojí žádostí neuspěje. Dotaz do registru SOLUS je totiž jedním z pravidel při vyhodnocování žádosti o úvěr (tzv. scoringu) členy sdružení SOLUS. Ověřují tak žadatelovu důvěryhodnost a platební morálku.
K moři levněji než po Česku. Víte kolik ušetříte? Více ZDE. |
Podle dalších zveřejněných ukazatelů je možné sledovat vzrůstající počet nejen dotazů členských společností, ale i počet žadatelů, kteří jdou o půjčku žádat několikrát (v průměru 2,6krát).Zároveň registr zaznamenává meziroční nárůst počtu dotazů o 95 %, což svědčí o jeho důležité roli poskytovatele negativních informací.
Statistika registru SOLUS | 1.1. – 30.6.04 | 1.7. – 30.12.04 | 1.1. – 30.6.05 | |||
v ks | v % | v ks | v % | v ks | v % | |
Celkový počet dotazů | 286 696 | 552 655 | 560 087 | |||
Počet pozitivních odpovědí* | 11 157 | 3,89% | 26 548 | 4,80% | 45 141 | 8,06% |
Celkový počet žadatelů** | 7 906 | 19 048 | 32 202 | |||
Žadatelé s jednou žádostí | 5 987 | 75,73% | 14 038 | 73,70% | 24 102 | 74,85% |
Počet "obíhajících" žadatelů | 1 919 | 24,27% | 5 010 | 26,30% | 8 100 | 25,15% |
Celkový počet žádostí*** | 11 157 | 26 548 | 45 141 | |||
Jedna žádost | 5 987 | 53,66% | 14 038 | 52,88% | 24 102 | 53,39% |
Opakovaných žádostí | 5 170 | 46,34% | 12 510 | 47,12% | 21 039 | 46,61% |
Pozn.:
* odpovědi „ANO“, klient má nebo měl problémy se splácením svých závazků
** žadatelů se záznamem v registru FO
*** ze strany žadatelů se záznamem v registru FO
Zdroj: SOLUS
V registru SOLUS je k poslednímu červnu letošního roku celkem 238875 záznamů o porušení úvěrového závazku. V databázi jsou prozatím jak klienti, kteří měli nebo stále ještě mají problém se splácením svých dluhů, vzhledem k tomu, že registr funguje pouze dva roky. Pokud však dlužník svůj závazek uhradí, bude po uplynutí 36 měsíců jeho záznam z registru vymazán.
Registr SOLUS zaznamenává pouze dlužníky tzv. „po splatnosti“, ale evidence dlužníků se jeví i dalším finančním institucím jako užitečná..Kromě registru dlužníků bank, kam jsou zaznamenáváni všichni klienti bank, kteří mají od banky jakýkoli úvěr, provozují ještě některé leasingové a splátkové společnosti nebankovní registr, který přináší kompletní informace o dlužníkovi (jeho platební morálku, či výši úvěru, atd.) stejně jako v případě registru bankovního.
Největším přínosem všech těchto registrů je pro klienta, žádajícího o úvěr a řádně splácejícího své závazky, snazší přístup k úvěru. Naopak, pro neplatiče by měly znamenat ztížení či úplné zamezení přístupu k úvěrům a zamezit tak jejich předlužování. Rozhodně ale odpovědnost za předlužování padá na hlavu žadateli o úvěr. Je na něm, aby dostatečně zvážil své možnosti a zbytečně se dále nezadlužoval.
Myslíte, že je databáze dlužníků užitečná a pomůže při prevenci předlužování českých domácností? Napište nám své názory.