Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přímé bankovnictví – snazší přístup do banky

aktualizováno 
Banky se snaží poskytnout svým klientům, kteří využívají kanály přímého bankovnictví co největší komfort a pohodlí za přijatelnou cenu. To je neoddiskutovatelný fakt. Avšak ne každá banka nabízí srovnatelně širokou škálu produktů a služeb. Mezi bankami najdeme jak ty, které poskytují pouze základní služby nebo vůbec nemají některý z kanálů, tak nabídky služeb zahrnující celou finanční skupinu, do které příslušná banka patří. Co vám v daný moment trh nabízí?

Samozřejmě, že i přímé bankovnictví má svá omezení. K těm patří zejména komplikovanost některých bankovních produktů. Některé z nich se totiž neobejdou bez konzultace bankéře, popřípadě k jejich poskytnutí musí klient předat bance doklady, bez kterých banka produkt neposkytne (např. hypotéky). Problémem pro banky je i nákladnost zřízení a provozu daného kanálu přímého bankovnictví. Proto u všech bankovních domů na trhu v nabídce naleznete internetové bankovnictví, ale telefonní nebo GSM bankovnictví nabízejí jen větší banky.

Banku můžete mít i v mobilu

Nejméně nabídek naleznete v oblasti GSM bankovnictví. Na svůj účet se přes mobil dostanete u České spořitelny, ČSOB, Poštovní spořitelny, eBanky, GE Money Bank, Raiffeisenbank a Živnobanky. Tyto banky nabízejí přístup přes tzv. SIM toolkit. Informace jsou do banky zasílány jednotlivě SMS zprávami. Poněkud jinou alternativu nabízí zájemcům Komerční banka.

Její aplikace Mobilní banka, vzhledově velmi blízká internetovému bankovnictví, funguje pomocí datových přenosů. Výhodou banky v mobilu, je snadná dostupnost a cena. Nutné je však počítat s tím, že neplatíte jen bance za zaslané informace, ale i mobilnímu operátorovi za odeslané SMS či přijatá data.

Banka na zavolání je nejoblíbenější

Telefonní bankovnictví je na trhu asi nejoblíbenější a také nejdostupnější. Uživatel se snadno spojí s automatem nebo živým operátorem. Není ale v nabídce všech bank na trhu a například u Poštovní spořitelny klient pouze zjistí zůstatek na účtu, v GE Money Bank lze zase komunikovat při zadávání transakcí pouze s automatem. Obecně jsou transakce zadávané přes telefon oproti internetu či mobilu dražší.

Nejdražší zadání příkazu k úhradě mají klienti Citibank. Jeden platební příkaz je vyjde na 6 Kč za položku a 9 Kč zaplatí za využití telefonního bankéře, celkem tedy 15 Kč. Rovněž zadání příkazu po telefonu se může stát drahou záležitostí pro majitele účtu u eBanky, pokud nemá aktivovaný program eLinka. Zaplatí pak totiž standardní částku za příkaz dle zvoleného programu (6,10 Kč nebo 2,90 Kč + 2 Kč za příkaz do jiné banky) a navíc 20 korun za využití nepřímého komunikačního kanálu – telefonního bankéře. Banky cenově rozlišují i množství zadaných platebních příkazů. Platí to zejména pro Komerční banku, kde vám za prvních 5 příkazů v měsíci bude naúčtována 6 Kč (resp. 8 Kč při platbě do jiné banky). Za další zadané příkazy pak cena vzroste na 10 Kč (resp. 12 Kč při platbě do jiné banky).

Všechny banky vám nabídnou internetové bankovnictví

Nejčastěji nabízeným kanálem přímého bankovnictví u bank je internetbanking. V rámci tohoto produktu jeho uživatel získá přehled o stavu běžného nebo vkladového účtu, historii pohybů, možnost nastavení kritérií pro vyhledávaní pohybů, případě exportu dat do jiných programů. K základním funkčnostem patří určitě i zadávaní jednorázových platebních příkazů v rámci ČR v domácí měně.

Většina z nás však od přímého bankovnictví žádá více, a tak v nabídce lze najít také zadávání, změnu či rušení trvalých příkazů, inkas a SIPO (inkaso chybí pouze u BAWAG Bank CZ), nebo možnost zadání zahraničního platebního příkazu v různých měnách (chybí u GE Money Bank). V mnoha případech banky umožňují i hromadné příkazy k úhradě, což mohou s povděkem kvitovat zejména podnikatelé a drobní živnostníci.

Nejen správa běžného účtu, ale i možnost zakládání termínovaných vkladů (buď jednorázových, či revolvingových) patří k základním službám v mnoha bankách. Vylepšeným řešením depozitních produktů je inteligentní spořící účet navázaný na účet běžný. Ten nabízí hned několik bank (Citibank, BAWAG Bank, Raiffeisenbank). Princip je takový, že lze stanovit určitou výši zůstatku na běžném účtu a vše nad limit je převáděno na spořící účet. Nebo naopak - spořící účet může dorovnat hladinu běžného účtu. Tyto převody jsou prováděny automaticky.

CO VÁM NABÍDNOU JEDNOTLIVÉ BANKY V RÁMCI APLIKACE INTERNETBANKINGU zjistíte ZDE.

Ovládat můžete i investice

Banky s nejširším rozsahem služeb také nabízejí možnost zhodnocení úspor pomocí investic do fondů a správu majetkových účtů. V případě České spořitelny a Komerční banky je však nutné mít nejprve uzavřenu smlouvu o investovaní přímo na pobočce a pak teprve je možné portfolio spravovat přes internet. Větší komfort přináší svým uživatelům eBanka, která obecně drží náskok rozsahem poskytovaných služeb před ostatními. Umožňuje totiž smlouvu o investování (do fondů ING) podepsat elektronickým podpisem a stejně tak realizovat vlastní investici. Tím klientovi ušetří čas, který by ztratil cestou na pobočku.

Podobně lze u eBanky zřídit stavební spoření, pojištění, žádost o platební a charge kartu a pokud budete chtít, tak i zažádat o spotřebitelský úvěr. Ten vám sama banka může i nabídnout na stránkách internetové aplikace.

V případě ostatních přidaných služeb (pojištění, stavební spoření, žádosti o platební karty) se ostatní banky omezily na kontaktní formuláře, po jejichž vyplnění je klient osloven pracovníky banky a následně je teprve smlouva uzavřena.

Banky ve svých aplikacích nenabízejí jen zhodnocování, ale jak jsme již naznačili, také půjčení finančních prostředků. U GE Money Bank může klient díky její speciální službě Infolimit kdykoli zjistit, jakou částku si lze půjčit jako spotřebitelský úvěr. Obdobnou službu nabízí i eBanka. Klienti v některých aplikacích získají i přehled o tom, jak vysoká je dlužná částka u již poskytnutého úvěru, zda byla daný měsíc zaplacena splátka, atd. Tuto možnost jim nabízí např. HVB Bank, GE Money Bank a Komerční banka.

O něco složitější je nahlédnout do historie kreditní karty na jejím úvěrovém účtu. Banky kartu totiž vydávají i klientům bez běžného účtu ve vydavatelské bance a tím pádem neposkytují klientovi možnost používat přímé bankovnictví, až na jednu výjimku – Citibank. Její přístup do internetbankingu Citibank Online je vázán na číslo platební karty a heslo, proto mohou vlastníci kreditní karty nahlédnout na úvěrový účet, aniž by museli mít u banky vedený běžný účet. Z ostatních bank, kde kreditku zobrazenou v internetbankingu najdete, lze jmenovat Komerční banku a ČSOB.

Jako další službu banky postupně do své nabídky zařazují i dobíjení kreditu předplacených karet mobilních operátorů pomocí internetových aplikací. U České spořitelny, GE Money Bank a Živnostenské banky lze dobíjet kredit předplacených karet všech operátorů na trhu. ČSOB a Poštovní spořitelna umožní dobít karty Eurotel a Oskar. Raiffeisenbank nabízí pouze jednoho operátora - Eurotel.

Jistým komfortem s přidanou hodnotou jsou informační SMS. Díky nim získáte informace o aktuálním zůstatku, pohybech na účtu, autorizaci platby kartou u obchodníka nebo výběru z bankomatu. Nastavit si typ požadovaných SMS zpráv lze právě přes internetbanking, někdy i přes GSM banking.

Zajímavou sekcí internetového bankovnictví je profil klienta a jeho nastavení. Zde najdete nejen své osobní údaje, které lze upravit, pokud se některý z nich změní, ale i další nastavení – pojmenování účtu, personalizaci hlavní strany (individuální nastavení např. zůstatku účtu, historie, atd.), změnu přístupového hesla, generování podpisových certifikátů, aj. Zajímavostí v tomto směru je Citibank, která jako jediná na trhu nabízí tímto způsobem změnu PINu platební karty.

V mnoha bankovních aplikacích může klient najít i vlastní e-mailovou schránku pro komunikaci s bankou. Banka tak má možnost jejího majitele informovat nejen o novinkách a rozšíření svých služeb, ale i o plánovaných odstávkách a problémech. Některé banky (Raiffeisenbank) takto klientům umožňují i měnit např. frekvenci výpisů.

Autor:



Nejčtenější

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Vyznáte se v reklamacích? Otestujte svoje znalosti

Ilustrační snímek

Pokud krátce po nákupu zjistíme, že náš nový fén, vysavač či rádio fungují s poruchami nebo nefungují vůbec, máme jako...

Češi na důchod nemyslí. Spoří si, až když je pozdě, říká odbornice

Marie Zemanová

Říká se, že na smrt a na důchod se nikomu nechce moc myslet. A to podle ředitelky ČSOB Penzijní společnosti a...

Další nabídka

Kurzy.cz

Rusnok míří vysoko, sazby by se měly rychle vrátit k normálu
Rusnok míří vysoko, sazby by se měly rychle vrátit k normálu

Ve čtvrtek se guvernér ČNB nechal slyšet, že by se české sazby měly velmi rychle vrátit do „normálu“. Tento normál naví... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.