Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Připravte si jízdenky, prosím

aktualizováno 
Možná jste vzorní a bez zakoupeného lístku nejezdíte. Obvykle. Ale asi každý zažil nepříjemný pocit, když si až za jízdy uvědomil, že si po návratu z dovolené nekoupil tramvajenku nebo zapomněl na lístek. Jsou však lidé, kteří v hromadné dopravě jezdí načerno programově. A i když sem tam zaplatí pokutu, vyplatí se jim to.
Pražské metro

Pražské metro - Ilustrační foto. | foto: Martin Štěrba

Pražský Dopravní podnik si účtuje za jednotlivou jízdu nejvýše 20 korun, za měsíční předplatní kupon 460 korun. Pokuta je přitom 500 korun, když je člověk přistižen při černé jízdě a zaplatí hned. Pravděpodobnost, že se tak stane každý měsíc, je však mizivá. „Za poslední rok mě kontrolovali dvakrát. Jezdím každý den tramvají, nevyhýbám se ani metru,“ svěřuje MF DNES pětatřicetiletá Lucie z Prahy. K její „úspěšnosti“ nahrává i to, že jako matka dvou dospívajících dětí prostě na černého pasažéra nevypadá.

Mladí lidé jsou oproti ní víc „na ráně“. Revizoři častěji loví v jejich řadách, zkušenost je naučila, že tam spíše uspějí. Snad proto si mládež dává pozor. „Nejezdím načerno. Během školního roku mám studentskou lítačku a o prázdninách si těch pár jízdenek koupím. Nestojí mi to za ostudu, a navíc – kontrolují mě každou chvíli. Jsem prostě takový typ,“ říká dvacetiletý Filip z Brna.

Pokuty i jízdné se liší

NENECHTE SI UJÍT
karty
Znáte dobře platební karty?
Ačkoli je velmi často používáme, mnohdy o nich moc nevíme. Znáte historii platebních karet?
kuře
Chci věci vytvářet a ovliňovat
Hans - Jürgen Wohlrabe je předsedou představenstva stavební spořitelny Wüstenrot.
Školní tašky: ne vždy bezpečné
Pěkná aktovka je snem každého prvňáčka. Měla by dítěti dobře sedět a nekazit mu záda.

Ceny jízdenek se pohybují mezi osmi a dvaceti korunami, o lístku za „pětikačku“ se může dospělým jen zdát, na ten mají nárok pouze děti. Těm, kdo jezdí pravidelně, vyjdou výhodněji časové jízdenky či používání elektronické peněženky. Třeba v Teplicích je jízda placená v hotovosti za 12 korun, ti, kdo platí z předem nabité elektronické peněženky, vydají o 1,70 Kč méně.

Pokuta vyjde asi dvacetkrát dráž než jízdenka. Kdo ji zaplatí brzy, „ušetří“. Po termínu stanoveném dopravní společností se může částka vyšplhat až k tisícikoruně. A není dobré výzvu k platbě hodit do koše – když do hry vstoupí soud a exekutor, nemusí na původně malou pokutu stačit ani celá měsíční výplata.

Nejvyšší procento odhalených černých jízd hlásí z Ústí nad Labem: dvanáct. Statistiky říkají, že v Praze a Brně se bez jízdenky přepravuje asi pět procent cestujících. Jen ojedinělé případy podvodů zaznamenávají v místech, kde se nastupuje dveřmi u řidiče – třeba v Děčíně či Mladé Boleslavi. Bez lístku tam nejede nikdo, někteří však zkoušejí zneužít studentskou slevu.

Ceny asi porostou

Ceny dopravních služeb jsou ostře sledovanou záležitostí a cestujícím jízdenky nikdy nepřipadají levné. Většina dopravních podniků přesto tvrdí, že jezdí za méně než za polovinu skutečné ceny jízdenky. Ve Zlíně mají rozdíl spočtený přesně – za každý kilometr na jejich linkách by si měl pasažér k jízdence přičíst 17 korun a 35 haléřů. Rozdíl hradí dopravní podniky ze státních a městských dotací. Logika věci tedy říká, že zdražovat se bude.

Nebo možná ne. Zajímavý pro cestující je zatím ojedinělý systém veřejné dopravy zdarma. Model funguje v jihočeské lázeňské Třeboni, jde o autobusovou linku s 18 zastávkami. „Lidé u nás jezdí zdarma už od února 2002. A funguje to. Navíc se můžeme pochlubit, že máme v ulicích méně automobilů, naopak ani jednoho černého pasažéra,“ vysvětluje tisková mluvčí města Jana Vodolánová. Model malého města však nebude fungovat všude. Třeba v Praze by musel dopravní podnik získat o tři miliardy vyšší dotaci, což není jen tak.

Jak narůstá pokuta
zaplaceno na místě 200 až 500 korun
zaplaceno v termínu 200 až 600 korun
zaplaceno po termínu 500 až 1000 korun
po předání soudu 1100 až 1600 korun
při vymáhání exekutorem až desítky tisíc korun

Zdroj: Dopravní podniky

Jezdíte po městě hromadnou dopravou? Měsíčně byste se měli vejít do pětistovky za předplatní jízdenku. Pokud nejezdíte načerno. Čtěte v aktuálním tématu ZDE.

 

Autor:



Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

Ekonom Pavel Kysilka: Česká koruna je odsouzena k posilování

Ekonom Pavel Kysilka

Českou korunou platíme už 25 let. Československou měnu nahradila v únoru 1993. Slovenské platidlo u našich východních...



Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Tři pohledy na stavební spoření: kdy se vyplácí a kdy už ne?

Ilustrační snímek

Stavební spoření patří ke stálicím finančních produktů českých domácností. Přinášíme tři aktuální pohledy na stavení...

Kvíz: Víte jak, kde a za kolik letos získat nový cestovní pas?

Ilustrační snímek

Cestování do zahraničí je dnes jednodušší, než bylo před lety. Stačí koupit letenku nebo sednout do auta, vlaku či...

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

Kryptoměny a jejich 5 minut slávy

Kryptoměny a jejich 5 minut slávy

Kurzy.cz „Na začátku roku 2018 jsme prožili prasknutí spekulační bubliny na trhu kryptoměn. Sny o rychlém a bezpracném zbohatnut...

Najdete na iDNES.cz