Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přišla vám nevyžádaná kreditka? Vyhodit ji vždy nestačí

aktualizováno 
Pravděpodobně to také znáte. Přijde domů nenápadná zásilka a v ní, kromě povídání o tom, jak jednoduše nakupovat bez použití vlastních peněz, přilepená kreditní karta. Někdo ji vyhodí ještě dříve, než dočte poslední slova dopisu, což se nemusí vyplatit.
Aktivaci poštou doručené kreditky lze provádět různě. Někdy stačí své přání bance sdělit telefonicky.

Aktivaci poštou doručené kreditky lze provádět různě. Někdy stačí své přání bance sdělit telefonicky.

Banky, splátkové společnosti, ale i jiné finanční instituce využívají k prodeji svých produktů a služeb různých cest. Jednou z nich jsou tzv. direct maily, tj. dopisy s konkrétní nabídkou (podle určitých charakteristik) vybranému klientovi. Nestává se to často, ale může se v nich objevit, soudě podle vzezření - normální kreditní karta s magnetickým proužkem, případně čipem.

Pokud vás finanční nabídka osloví, stačí se zařídit podle pokynů, které dopis obsahuje. Obvykle máte buď navštívit pobočku banky, nebo jen zvednout telefon a banku informovat o tom, že nabídku přijímáte. V opačném případě by mělo stačit kartu znehodnotit, ale platí to všude?

Celý proces má v zásadě tři scénáře
1. Nejjednodušší na řešení situace je scénář, podle něhož banka či jiná instituce svého klienta osloví nejdříve pouze písemnou nabídkou, pak případně telefonicky ověřuje úspěšnost celé akce. Nechcete-li nabízenou službu, v našem případě kreditní kartu, používat, jednoduše nereagujte, případně ji odmítněte v telefonickém rozhovoru. Karta pak ani vyrobena nebude.

2. Druhý scénář je takový, že na vás platební karta „čeká“ předvyrobená na pobočce, která vede například váš běžný účet (např. Česká spořitelna). Stejně jako v prvním případě je často klient oslovován písemně, případně je následně kontaktován telefonicky. Někdy může dokonce být vše ponecháno pouze v jeho režii. Zasilatel je pak jako rybář - pouze nahodí udici a tiše sleduje vodní hladinu. Některá z „rybiček“ třeba zabere. Rozhodnete-li se nabídky raději nevyužít, nic se neděje. Obvykle postačí jen zkrátka nereagovat, případně zasilateli oznámit, že kartu nebudete chtít – to urychlí její znehodnocení.

3. Třetí scénář je ten, který jsme již zmínili v úvodu, tedy dopis obsahuje přímo vyrobenou kreditní kartu s vaším jménem. Tento případ nebývá tak častý a pokud jej banky zrealizují, pak oslovují pouze předem velmi pečlivě vybrané klienty (např. Citibank, v jednom případě takto oslovila své klienty i HVB Bank).

Ovšem může tímto způsobem být obeslán i klient v rámci snahy banky o maximalizaci tzv. křížového prodeje (tj. maximalizovat počet bankovních produktů a služeb využívaných jediným klientem). Mnohdy přitom stačí velmi málo, například jste v souvislosti se získáním některého z úvěrových produktů bance sdělili, že máte o některou navazující službu zájem. 

Jestliže se tedy rozhodnete takto nabízenou kartu odmítnout, stačí ji znehodnotit. Ovšem to například GE Money Bank doporučuje raději nechat na jejich zaměstnanci, který kartu zničí před vašima očima.  Pravděpodobně tuto skutečnost zároveň zanese do informačního systému banky. Zničíte-li kartu sami, pak může trvat i celý rok, než banka informaci o nabídnutém produktu vymaže ze své databáze. 

Předvyrobená karta je bez aktivace nepoužitelná
Jistě je na místě si v okamžiku, kdy držíte dopis s kreditní kartou na své jméno v ruce uvědomit, že k tomu, aby se stala plnohodnotným a využitelným platebním prostředkem, je třeba učinit přinejmenším jeden krok. Pokud není karta aktivována, neznáte její PIN a s bankou jste se nedohodli na podmínkách, nelze kreditku používat.

„Vždy je na klientovi, zda-li tuto předvyrobenou kartu aktivuje, či nabídku nové karty nevyužije. Teprve svým proaktivním přístupem klient rozhodne, že se z tzv. ,plastů' stává platební karta“ uvedl pro iDNES.cz Tomáš Pavlík, tiskový mluvčí HVB Bank a Živnostenské banky.

Kromě toho do chvíle, než kartu aktivujete, nejste pro banku oficiálním dlužníkem a nejste tak evidováni ani v žádném úvěrovém registru. Tím se stanete až v případě, že si kartu chcete ponechat a aktivujete ji.

Aktivaci lze přitom provádět různě. Zatímco někdy stačí své přání bance sdělit telefonicky a o ostatní se postará sama (zašle PIN), jindy musíte do některé z jejích poboček zajít.

V každém případě, ať už vám některá nabídka banky či jiného peněžního ústavu přijde zajímavá a rozhodnete se ji využít, nebo naopak vás rozčílí a nechcete o ní ani slyšet, vyplatí se důkladně si pročíst pokyny. Všechny písemné nabídky totiž zpravidla obsahují přesné instrukce, jak se máte zachovat, pokud máte o službu či produkt zájem. Stejně tak tam najdete i informaci o tom, co udělat pro to, abyste mohli v klidu spát s pomyšlením, že nemáte nějaké fiktivní dluhy.



Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým, nízkonákladovým bankám se podařilo získat...  celý článek

Ilustrační snímek
Milion uložený na rok: někde vydělá 396 korun, jinde až 9 386 korun

Mít peníze „nasyslené“ v bance není aktuálně žádné velké terno. Ale co třeba se 150 tisíci či s milionem, o kterých víte, že je budete za rok potřebovat?  celý článek

Ilustrační snímek
Proč platit za něco, co je absurdní. Boj s poplatky v Česku pokračuje

Na poplatcích vydělávají banky nemalé peníze, ty největší miliardy korun ročně. Již řadu let ale dávají Češi najevo, že některé poplatky jsou absurdní a je...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Grafton Recruitment Praha
INŽENÝR KVALITY

Grafton Recruitment Praha
Olomoucký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.