Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přiživte se na úspěchu velkých automobilek

aktualizováno 
Česká republika se v průběhu posledních několika let stala doslova automobilovou velmocí v počtu vyrobených a vyvezených automobilů. I když se celosvětově o situaci v automobilovém průmyslu mluví jako o ne zrovna růžové, konkrétně u nás je výroba automobilů jednoznačným tahounem celé ekonomiky. Myslíte si, že jsou vyhlídky automobilového průmyslu dobré? Zkuste na něm vydělat!
(ilustrační snímek) - Auto, peníze

(ilustrační snímek) - Auto, peníze | foto: iDNES.cz

Vlastnit automobil je v současné době již prakticky samozřejmost a život bez něj si v současnosti málokdo dokáže představit. I když se stále mluví o tom, že budoucnost automobilového průmyslu není nikterak optimistická, ve skutečnosti to možná není až tak černé, jak se zdá.

Je sice pravdou, že některé velké společnosti, sídlící zejména v USA mají v poslední době problémy s odbytem svých výrobků, v žádném případě to však neplatí pro celý trh. Evropské a japonské automobilky zažívají doslova boom a s každým novým reportem vykazují rekordní tržby a zisky. Tři největší evropští výrobci aut reportovali za poslední čtvrtletí rekordní zisky (Volkswagen a DaimlerChrysler dokonce svůj zisk oproti minulému roku zdvojnásobily). Japonské automobilky (dobrým příkladem je společnost Toyota) se letos dokonce dostaly na čelní příčky v prodeji automobilů na velmi důležitém americkém trhu a do budoucna v tomto trendu míní pokračovat a ohrozit tak vedoucí postavení lídra na trhu - General Motors.

Problémy mají řešení

Hrozba trvalého růstu ceny ropy jako základní suroviny pro pohonné hmoty do automobilů se s postupem času zvětšuje, což se může zdát jako velký problém, ve skutečnosti je však řešení na cestě. Už i automobilky si totiž dávno uvědomily, že dnešní zákazníci, kromě výkonu motoru, designu a výbavy pohlížejí také na spotřebu a ekologickou šetrnost automobilů. Nové technologie tak sice vyžadují nemalé investice, do budoucna však trh s ekologickými automobily s hybridními pohony představuje velký potenciál. K úsporám při vývoji, nákupu, nebo sdílení výrobních kapacit vede také stále častější spojování společností do velkých celků.

Další velkou hrozbou, která však ohrožuje také evropské a japonské výrobce, jsou levné auta z Číny. Naštěstí je zatím dojem z automobilů „made in China“ dosti rozporuplný. Čínské automobilky využívají k tomu, aby se prosadily, většinou kopírování známých modelů velkých výrobců, čímž si na jedné straně mohou udělat špatný obraz u fanoušků původních modelů (kopie nikdy nedosáhne kvalit původního auta), ale na druhou stranu tak mají ti méně majetní možnost vlastnit auto s vizáží drahých západních modelů. Na bezpečnost a kvalitu se totiž při omezeném rozpočtu příliš nehledí, levná pracovní síla cenu dostatečně nesníží.

Vývoj indexu DJ US Automobiles, zahrnující největší světové automobilky, za poslední rok

Zdroj: Bigcharts

Právě kvalita zpracování a malý důraz na bezpečnost jsou také důvody, proč se zatím auta z východu ve velké míře nedostala na západní trhy. Buď jim přísné předpisy vůbec neumožní na tyto trhy dosáhnout, nebo jsou nakonec výbava a vzhled (pokud tedy nejde o zmiňovanou kopii) nejlevnějších modelů skutečně podprůměrné, nemluvě o spolehlivosti čínských vozů. Když pak čínské firmy budou chtít tyto nedostatky odstranit, nezbude jim než jít s cenou nahoru.

Zatím tedy čínské automobily světové trhy nezahlcují podobně jako je tomu například s oděvy, do budoucna však v žádném případě nelze východní konkurenci podceňovat. Také o japonských automobilech se před několika desítkami let nemluvilo zrovna mile a v současnosti jsou na světovém trhu s osobními automobily jednoznačnými lídry.

Výnosy akcií firem patřících do indexu DJ US Automobiles Index
Název společnosti Rok 2 měsíce
Ford Motor Co. -23,46% 16,17%
Fiat SPA 72,71% 12,75%
General Motors Corp.. -8,92% 11,99%
DaimlerChrysler AG 3,38% 10,84%
Toyota Motor Corp. 36,20% 9,20%

Zdroj: Bigcharts

Nemalý podíl na neklesajícím úspěchu automobilového průmyslu mají také výrazné aktivity v oblasti marketingu. V této oblasti se automobilky snaží vytvářet z automobilu něco víc, než je jen normální dopravní prostředek. Je to nástroj dotvářející zákazníkovu image. Mediální tlak vytvářený na jednotlivé skupiny zákazníků společně s chrlením stále nových modelů, případně změn u modelů starých (auto starší třech let je staré, nemoderní, nedostatečně reprezentuje svého majitele apod.) má za cíl jediné – přinutit kupující, aby svůj vozový park pravidelně modernizovali a kupovali tak nové auto ve stále kratším intervalu a zvyšovat tak příjmy automobilek.

Jak na autě vydělat?

Do akcií největších a nejznámějších automobilek lze investovat nejjednodušeji prostřednictvím brokerských společností, které jsou schopny zprostředkovat nákup a prodej jak na největších amerických trzích jako je NYSE, nebo NASDAQ, ale také v Evropě (XETRA, Frankfurt, LSE) nebo v Asii (Tokyo SE).

Zajímavou nabídku tvoří také různé alternativní investice, které jsou výhodné pro konzervativnější investory, případně ty, kteří kladou důraz na diverzifikaci. Těm je k dispozici množství certifikátů s různou mírou rizika, případně indexové akcie (ETF), které věrně kopírují indexy zaměřené na automobilový průmysl. Drobní investoři, kteří chtějí investovat v české koruně, pak mohou investovat na RM-Systému do akcií společností Tatra nebo Avia.

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vladimír Brůna
Když stát své dluhy smaže inflací, je dobré mít zlato, říká odborník

Zájem Čechů investovat do zlata roste. A to i přesto, že cena zlata dosahuje ročního maxima. Podle investičního odborníka Vladimíra Brůny z Golden Gate CZ...  celý článek

Michal Valentík, investiční ředitel společnosti Broker Trust
Zažijí akciové trhy pád? Trocha statistiky potvrzuje známá pravidla

Na akciových trzích se žádné výrazné veletoče nyní nekonají. Rozkolísanost trhu je na historickém minimu a především americké akciové indexy jsou na svých...  celý článek

JOSEF ŠÍMA: ATELIÉR 1934, olej na plátně, 99 x 144 cm  Cena 28,8 milionů korun...
Rekordní rok na českých aukcích: investoři utratili přes miliardu

Sběratelé a investoři loni utratili na aukcích 1,26 miliardy korun, padl historický rekord za obraz vydražený za nejvyšší cenu a řada umělců dosáhla nových...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volby startují. Jaké jsou hlavní priority stran, kandidáti, jaké byly výsledky s...
Volby startují. Jaké jsou hlavní priority stran, kandidáti, jaké byly výsledky s...

Dnes ve 14 hodin se otevřou volební místnosti a voliči budou moci hlasovat o tom, kdo by měl příští čtyři roky vést Čes... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.