Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přiživte se na úspěchu velkých automobilek

Česká republika se v průběhu posledních několika let stala doslova automobilovou velmocí v počtu vyrobených a vyvezených automobilů. I když se celosvětově o situaci v automobilovém průmyslu mluví jako o ne zrovna růžové, konkrétně u nás je výroba automobilů jednoznačným tahounem celé ekonomiky. Myslíte si, že jsou vyhlídky automobilového průmyslu dobré? Zkuste na něm vydělat!
(ilustrační snímek) - Auto, peníze

(ilustrační snímek) - Auto, peníze | foto: iDNES.cz

Vlastnit automobil je v současné době již prakticky samozřejmost a život bez něj si v současnosti málokdo dokáže představit. I když se stále mluví o tom, že budoucnost automobilového průmyslu není nikterak optimistická, ve skutečnosti to možná není až tak černé, jak se zdá.

Je sice pravdou, že některé velké společnosti, sídlící zejména v USA mají v poslední době problémy s odbytem svých výrobků, v žádném případě to však neplatí pro celý trh. Evropské a japonské automobilky zažívají doslova boom a s každým novým reportem vykazují rekordní tržby a zisky. Tři největší evropští výrobci aut reportovali za poslední čtvrtletí rekordní zisky (Volkswagen a DaimlerChrysler dokonce svůj zisk oproti minulému roku zdvojnásobily). Japonské automobilky (dobrým příkladem je společnost Toyota) se letos dokonce dostaly na čelní příčky v prodeji automobilů na velmi důležitém americkém trhu a do budoucna v tomto trendu míní pokračovat a ohrozit tak vedoucí postavení lídra na trhu - General Motors.

Problémy mají řešení

Hrozba trvalého růstu ceny ropy jako základní suroviny pro pohonné hmoty do automobilů se s postupem času zvětšuje, což se může zdát jako velký problém, ve skutečnosti je však řešení na cestě. Už i automobilky si totiž dávno uvědomily, že dnešní zákazníci, kromě výkonu motoru, designu a výbavy pohlížejí také na spotřebu a ekologickou šetrnost automobilů. Nové technologie tak sice vyžadují nemalé investice, do budoucna však trh s ekologickými automobily s hybridními pohony představuje velký potenciál. K úsporám při vývoji, nákupu, nebo sdílení výrobních kapacit vede také stále častější spojování společností do velkých celků.

Další velkou hrozbou, která však ohrožuje také evropské a japonské výrobce, jsou levné auta z Číny. Naštěstí je zatím dojem z automobilů „made in China“ dosti rozporuplný. Čínské automobilky využívají k tomu, aby se prosadily, většinou kopírování známých modelů velkých výrobců, čímž si na jedné straně mohou udělat špatný obraz u fanoušků původních modelů (kopie nikdy nedosáhne kvalit původního auta), ale na druhou stranu tak mají ti méně majetní možnost vlastnit auto s vizáží drahých západních modelů. Na bezpečnost a kvalitu se totiž při omezeném rozpočtu příliš nehledí, levná pracovní síla cenu dostatečně nesníží.

Vývoj indexu DJ US Automobiles, zahrnující největší světové automobilky, za poslední rok

Zdroj: Bigcharts

Právě kvalita zpracování a malý důraz na bezpečnost jsou také důvody, proč se zatím auta z východu ve velké míře nedostala na západní trhy. Buď jim přísné předpisy vůbec neumožní na tyto trhy dosáhnout, nebo jsou nakonec výbava a vzhled (pokud tedy nejde o zmiňovanou kopii) nejlevnějších modelů skutečně podprůměrné, nemluvě o spolehlivosti čínských vozů. Když pak čínské firmy budou chtít tyto nedostatky odstranit, nezbude jim než jít s cenou nahoru.

Zatím tedy čínské automobily světové trhy nezahlcují podobně jako je tomu například s oděvy, do budoucna však v žádném případě nelze východní konkurenci podceňovat. Také o japonských automobilech se před několika desítkami let nemluvilo zrovna mile a v současnosti jsou na světovém trhu s osobními automobily jednoznačnými lídry.

Výnosy akcií firem patřících do indexu DJ US Automobiles Index
Název společnosti Rok 2 měsíce
Ford Motor Co. -23,46% 16,17%
Fiat SPA 72,71% 12,75%
General Motors Corp.. -8,92% 11,99%
DaimlerChrysler AG 3,38% 10,84%
Toyota Motor Corp. 36,20% 9,20%

Zdroj: Bigcharts

Nemalý podíl na neklesajícím úspěchu automobilového průmyslu mají také výrazné aktivity v oblasti marketingu. V této oblasti se automobilky snaží vytvářet z automobilu něco víc, než je jen normální dopravní prostředek. Je to nástroj dotvářející zákazníkovu image. Mediální tlak vytvářený na jednotlivé skupiny zákazníků společně s chrlením stále nových modelů, případně změn u modelů starých (auto starší třech let je staré, nemoderní, nedostatečně reprezentuje svého majitele apod.) má za cíl jediné – přinutit kupující, aby svůj vozový park pravidelně modernizovali a kupovali tak nové auto ve stále kratším intervalu a zvyšovat tak příjmy automobilek.

Jak na autě vydělat?

Do akcií největších a nejznámějších automobilek lze investovat nejjednodušeji prostřednictvím brokerských společností, které jsou schopny zprostředkovat nákup a prodej jak na největších amerických trzích jako je NYSE, nebo NASDAQ, ale také v Evropě (XETRA, Frankfurt, LSE) nebo v Asii (Tokyo SE).

Zajímavou nabídku tvoří také různé alternativní investice, které jsou výhodné pro konzervativnější investory, případně ty, kteří kladou důraz na diverzifikaci. Těm je k dispozici množství certifikátů s různou mírou rizika, případně indexové akcie (ETF), které věrně kopírují indexy zaměřené na automobilový průmysl. Drobní investoři, kteří chtějí investovat v české koruně, pak mohou investovat na RM-Systému do akcií společností Tatra nebo Avia.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Expert: Úroky na „spořácích“ nejspíš letos klesnou na tři procenta

25. dubna 2024

Inflace se z loňských 10,7 procenta letos dostala na dvě procenta a očekává se, že centrální banka...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...