Pro efektivní jednání pozvěte facilitátora

Slovo facilitation znamená usnadňovat. V manažerské praxi facilitátor usnadňuje průběh například obchodního jednání, workshopu, nebo firemní porady. Jak nejefektivněji využít výše zmíněné?

Průzkumy ukazují, že pokud se pracovně

Worshopy a facilitace jako módní vlna?

Jsou workshopy a facilitace jen módní vlna? Ano i ne. Dané metody se osvědčují, protože lépe pracují s charakteristikami současné pracovní generace, takzvané generace X. Ta se od těch předchozích značně liší.


* Krize mezi válkami dala vzniknout takzvané tiché generaci, která pracovala v mohutném poválečném rozvoji. Tehdy byly stabilita, dlouhodobý pracovní vztah založený na direktivě a jasné hierarchii zcela respektovány. Po ní nastoupila "baby boomers", generace zažívající rozmach a stabilitu. Loajalita k dané firmě byla stále důležitá a respektovaná.

* Poté přichází generace X (narozeni 1964-1979), která zažívá lehkou stagnaci ekonomiky v celosvětovém měřítku, propouštění svých rodičů ze zaměstnání. Generace X je z rodin, kde narůstaly rozvody. Je poznamenána větší volností, ale i nejistotou. Neuznává autoritu, těžko zvládá konflikty. Její příslušníci získávají rychlý posun ve vědomostech díky novým IT technologiím. Jsou rychlí, cílevědomí, orientovaní na výkon. Úctu a vážnost je nutné si u nich získat. Umějí být loajální k týmu, ale ne ke společnosti jako celku. Jsou zaměřeni na své rodinné zázemí. Chtějí, aby je práce bavila, očekávají okamžité výsledky a odměnu, případně pokárání. V řízení jsou velmi demokratičtí, jejich největší slabinou je však znalost vlastních schopností. Tuto charakteristiku nové techniky práce vedení lidí respektují. Workshopy a facilitace umějí velmi dobře využít potenciál současné pracovní generace a nasytit její potřeby. Proto jsou dnes tak vyhledávané a úspěšné.

náročných jednání ujme někdo neutrální a nezávislý na problému, s velkou pravděpodobností bude jednání efektivní a skončí úspěšně. Zvláště pokud má dotyčný schopnosti a dovednosti facilitovat. Facilitátorem může být někdo, koho si lze najmout zvnějšku, ale také se jím po vyškolení může stát některý pracovník.

Co se od něj očekává? Facilitátor musí umět identifikovat téma, spolupracuje se všemi zainteresovanými na formování klíčových otázek. Musí mít určité znalosti o kontextu, ale není specialista na problematiku, o které se jedná.

Facilitátor nezaujímá expertní roli ve skupině. Je odpovědný za procesy probíhající při jednání, za dodržení a udržení dohodnutého tématu, za respektování časových propozic, za atmosféru provázející jednání, za výstupy z dané porady nebo workshopu. Facilitátor je expert na práci se skupinou, s lidmi.

Musí umět vyjednávat, povzbuzovat jednotlivé členy skupiny a jiné usměrňovat. Protože pracuje s kritikou a musí zvládat konflikty, měl by velmi dobře znát sám sebe. Facilitace vyžaduje člověka vyrovnaného a ukázněného.

Opravdu dobrý facilitátor musí mít dobré znalosti z psychologie lidí a skupin. Dobrá míra empatie, ale zároveň racionální schopnost držet se tématu jsou nutné.