Pro svou kariéru čerpají úspěšní podnikatelé z předchozích zkušeností. Ilustrační snímek

Pro svou kariéru čerpají úspěšní podnikatelé z předchozích zkušeností. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pro úspěšné podnikání jsou klíčové zkušenosti, shodují se podnikatelé

  • 20
Úspěšný podnikatel musí mít vizi, vášeň a zaujetí pro věc. Pro úspěch v podnikání jsou ale nejklíčovější životní zkušenosti. Toto překvapivé zjištění přinesl celosvětový průzkum a pohovory s úspěšnými podnikateli.

Průzkum ukázal i jiné zajímavé výsledky. Například 45 procent respondentů začalo podnikat až po třicítce a téměř 60 procent podnikatelů byli v minulosti zaměstnanci jiných společností, 33 procent považuje právě tyto zkušenosti za klíčové pro podnikatelský úspěch.

"Výsledky průzkumu boří zažitý stereotyp, že každý úspěšný podnikatel začíná s podnikáním, aniž dokončí vysokou školu a má nějaké pracovní zkušenosti," uvedla vedoucí partnerka Ernst & Young v ČR Magdalena Souček.

O průzkumu

Společnost Ernst & Young v průzkumu oslovila 685 podnikatelů z celého světa a provedla detailní pohovory s vítězi národních kol celosvětové soutěže Podnikatel roku.

Na otázku, z čeho pro svou podnikatelskou kariéru čerpali největší poučení, odpověděla třetina oslovených podnikatelů, že to byly jejich zkušenosti z předchozího pracovního poměru, tři z deseti uvedli vysokoškolské vzdělání a čtvrtina procent mentora.

"Podnikatelé z celého světa se shodli na tom, že pro úspěšného podnikatele jsou dnes jeho rané podnikatelské zkušenosti, kulturní zázemí a vnější prostředí stejně důležité jako jeho charakterové vlastnosti. Zdá se, že pro formování podnikatelského způsobu myšlení je důležitější to, čím člověk v životě projde, než to, s čím se narodil," upozornila Souček.

Jeden podnik nestačí

Mezi tři nejdůležitější vlastnosti úspěšného podnikatele patří podle tří čtvrtin oslovených vize, vášeň, zaujetí pro věc (73 procent) a tah na branku (64 procent). Čestnost, novátorství, schopnost jít do rizika či odolnost patří mezi další vlastnosti podnikatele, který se chce prosadit a mít úspěch. 

Naproti tomu podnikatelů, kteří uvedli flexibilitu (33 procent), důraz na kvalitu (18 procent) nebo loajalitu (14 procent), bylo podstatně méně.

Většina podnikatelů se zdaleka nespokojí jen s jedním podnikem. Tři pětiny z nich založily minimálně tři společnosti, pětina minimálně šest, desetina uvádí dokonce více než deset nově založených společností. To však neznamená, že při založení nové společnosti tu předchozí úplně opustí. Necelá polovina oslovených podnikatelů zmínila, že si ponechali obchodní podíl v každém z předchozích podniků.