Nejen čísla dokážou snadno ovlivnit rozhodnutí investora

Nejen čísla dokážou snadno ovlivnit rozhodnutí investora

Problémy firmy a špatný přístup vedení mohou odradit investory

Investoři jsou nejen velmi citliví na renomé firmy, ale také neúprosní, co se týče rychlosti komunikace problémů firem, ve kterých mají vložené své prostředky. Nemalou váhu přikládají jednotlivým vrcholným představitelům společností.

Dobrá pověst firmy je pro investory na prvním místě jejich kritického oka (uvedlo celých 75 % respondentů). Podle informací o pověsti firmy padají jejich rozhodnutí, jak s danou investicí dále naložit - koupit, či prodat. Tento a další zásadní závěry vyplynuly z testu společnosti Ernst & Young, která v něm oslovila 80 kapitálových a úvěrových analytiků a manažerů fondů ve Spojených státech, Velké Británii, Německu a Francii.
 
Podle jednoho z respondentů „mají investoři v oblibě firmy s dobrou finanční pověstí, která je pro jejich plány a rozhodování velice důležitá. Vybudovat dobré jméno společnosti trvá roky – jeho ztrátu ale může způsobit jediná špatná zpráva. Získat dobrou pověst zpátky pak trvá velice dlouho,” shrnuje tento trend jeden z respondentů.

Výsledky hrají roli, ale ne absolutní
Kvalitní informace o finančních výsledcích se ukázaly jako nejvýznamnější faktor, který ovlivňuje růst silné finanční firmy, pro 60 % respondentů. Dobrá komunikace a transparentnost má pak největší váhu z téhož úhlu pohledu pro 54 % dotázaných.

Tytéž informace ovšem mohou působit rovněž negativně směrem k pověsti firmy, což dokázal názor více než 50 % analytiků a manažerů. Právě ti mají totiž časté výhrady ke kvalitě finančních dat a předpovědí. Na jejich důvěru k vedení daných společností to má samozřejmě významný vliv, a lze očekávat, že nakonec také pro masu investorů, kteří jsou na takové nedostatky komplexně velice citliví.

Ovšem nejen čísla dokážou snadno a rychle ovlivnit rozhodnutí investora. Důvěryhodnost a prestiž firmy má v rukou neméně významně ještě další faktor – sami vrcholní představitelé firmy. Někteří respondenti hovoří o tom, že právě důvěryhodnost informací o firmě a jejích výsledcích se odráží od samotného chování a postojů šéfů firmy. Konkrétně pak renomé generálního ředitele a finančního ředitele vnímá jako zásadní faktor pro získání důvěry celých 80 % respondentů.

Záchranou je rychlá a transparentní reakce
Pokud je ohrožena pověst firmy, 71 % dotázaných odborníků vidí nejlepší způsob, jak eliminovat další negativní následky, v rychlé a evidentně nápravné reakci firmy. 55 % analytiků a manažerů doporučuje otevřené vysvětlení situace a zviditelnění chyb. Není divu, že je odborníky pranýřována špatná komunikace a  zdlouhavé interní vyšetřování. Takové postupy odsuzuje více než 50 % respondentů. Podle 79 % nemůže zpožděná reakce zvrátit jejich negativní náhled na firmu, která se dostala do krize, což je pochopitelné.

 „Investoři nyní berou firemní skandály velmi vážně, což změnilo jak jejich postoj vůči firmám, tak i hodnoty, které hledají u vedení společnosti. Dříve byla důležitá jen kvalita účetního výkaznictví a finanční síla firmy, ale v dnešní době je pověst klíčovým faktorem v hodnocení investiční atraktivity společnosti. To vše se totiž následně odráží ve vyšší návratnosti investice”, poznamenal k průzkumu partner společnosti Ernst & Young Jan Fanta.