Proč jsou české banky drahé

  • 18
Narozdíl od zahraničních bank, které za většinu běžných transakcí od svých klientů nepožadují žádné nebo pouze minimální poplatky, naše banky si nechají zaplatit téměř za vše a to pořádně. Kde je chyba? Nedokáží české banky dostatečně vydělávat na svěřených financích svých klientů?

Pokud porovnáme České banky s bankami střední a západní Evropy, které jsou pro naše bankovnictví častým vzorem, nemůžeme si nepovšimnout vysokých poplatků, jež se váží na ovládání běžných účtů. Pokud byste měli účet v rakouské, německé nebo například belgické bance, nejspíše by vás ani nenapadlo počítat si, kolikrát už jste v jednom měsíci vybrali hotovost z bankomatu, zadali příkaz k úhradě nebo zda je pro vás výhodnější používat pro ovládání účtu přímého bankovnictví či přepážky banky. S poplatky za operace, které vám banka umožňuje provést, se buď nesetkáte vůbec, nebo jsou skutečně minimální.

Naproti tomu banky v České republice se ke svým klientům staví docela jinak. Nejen, že si nechají za každou službu pořádně zaplatit, ale navíc ještě doslova nutí své klienty k ovládání svých účtů takovými cestami, které jim ušetří provozní náklady. Postupnému zdražování, které sice z části kopíruje domácí ekonomickou situaci avšak také trendy na domácí bankovní scéně, se již nikdo ani nediví.

Podívejme se, jaké rozdíly mezi našimi a zahraničními bankami nalezneme z pohledu poplatků za jednotlivé operace:

Poplatky, které si účtují zahraniční banky x tuzemské banky

 

Raiffeisen bank (Rakousko)

KBC (Belgie)

ČSOB

KB (Expres konto)

Česká spořitelna

Výběr z bankomatu

0

2,10 Kč*

5 nebo 25 Kč***

5 Kč, 25 Kč

4 Kč, 20 Kč + 0,5% z vyb. částky****

Vedení běžného účtu (ročně)

372 Kč

151,20 Kč

pouze výpis: 360 Kč

300 Kč (vč. výpisu)

70 Kč + výpis 20 Kč měsíčně

Jednoráz. příkaz k úhradě

0

3,70 Kč na přepážce, jinak zdarma

pouze popl. za úč. položku 2 nebo 4 Kč

2,90 a 7 Kč pomocí expres. linky**

2 Kč, na pob. 30 Kč

Zadání travlého příkazu

0

0

pouze popl. za úč. položku 2 nebo 4 Kč

0

5 Kč, na pob. 30 Kč

Vklad v hotovosti na pobočce

zdarma na vl. účet**

na vl. zdarma, na cizí 3,70 Kč

zdarma, na účet jiné banky 2% min. 100 Kč

0

0

Výběr hotovosti na pobočce

0

3,70 Kč (nad 495 EUR zdarma)

15 Kč

30 Kč do 100 000 kč

do 500 30 Kč, jinak 15 Kč

Vedení telefonního a internet. bank.

372 Kč - viz vedení běž. účtu

0

0

49 Kč měs.+ 10 Kč obsluha tel. bankéřem

5 Kč, 10 Kč měs. (int.)

Pozn.: přepočítáno kurzem ČNB ke dni 20.6.2002 (30,48 Kč/1 EUR)

*poplatek není účtován v případě použití samoobslužných zařízení KBC
**na cizí účet v Raiffeisenbank 1,45 EUR na účet v jiné Rakouské bance 4 EUR
***první poplatek je za výběr z bankomatu příslušné banky, druhý za výběr z bankomatu jiné banky
****1. až 10. poplatek je levnější, ostatní jsou dražší. Při zadání příkazu do jiné banky ještě plus další 2 koruny

Zdroj: Banky

Hledáte-li informace o běžných účtech, naleznete je ZDE.

Povšimněte si, že jediný opravdu výrazný poplatek, se kterým se u zahraničních bank setkáte, je poplatek za vedení účtu jako takového. A ani ten, když jej porovnáte s poplatkem za vedení účtu u naší banky (nezapomeňte na výpisy z účtu), není nijak vysoký.

Kde je chyba? Nedokáží snad tuzemské banky dostatečně zhodnotit finance, které jsme jim my klienti svěřili? Nebo jim tyto zisky prostě nestačí a banky se snaží z českých klientů vyždímat co se jen dá? V každém případě je zřejmé, že jsou ceny poplatků například oproti členským zemím Evropské unie nadhodnocené plošně. Žádná česká banka nechce být na trhu škodná a proto, jakmile cítí, že si může oproti konkurenci dovolit alespoň nepatrně zvýšit ceny, udělá to. Vzpomeňme jen na nedávné zdražování poplatků za výběr z bankomatu, ke kterému přikročilo během krátké doby hned několik významných českých bank. Reakce bank na dotaz proč ke zdražení došlo, se nesly v duchu: “zdražili jsme na podnět ostatních bank“ nebo „také zdražili jsme, protože jsme podstatně zkvalitnili služby“. Zahraniční banky poskytují svým klientům stejně kvalitní a mnohdy kvalitnější služby, ale k žádnému zdražování nedochází. Bohužel většinou nejsou schopny poskytnout údaje o výši účetních položek, které by ještě více zaostřily pohled na rozdíly mezi jejich a našimi cenami.

Související článek, který se věnuje srovnání marží tuzemských a zahraničních bank, naleznete ZDE.

Co z toho plyne? V současné době je opravdu těžké si na našem trhu vybrat banku, které byste za běžné operace zaplatili vysloveně minimum. Smutné je, že se operacím s běžným účtem v dnešním době prostě nevyhnete.

Jak dlouho tedy bude ještě situace přemrštěných cen poplatků za služby v našem bankovnictví trvat? Toť otázka. Můžeme jen doufat, že po vstupu do EU se tuzemské banky začnou chovat ke svým zákazníkům vstřícněji. Zatím však všechny domácí banky zachovávají jednotnou linii, a pokud nechcete své peníze držet v hotovosti doma, nezbývá než přistoupit na jejich podmínky.

Souhlasíte s cenami za bankovní operace, které od vás banka požaduje? Připadají vám adekvátní kvalitě služby, kterou získáte? Těšíme se na vaše názory.